arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۵۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۶ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۰

طالبان مسئولیت ترور ربانی را پذیرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس نوشت: سخنگوی طالبان ترور ربانی رهبر برجسته جهادی افغانستان را كه عصر امروز توسط یك عامل انتحاری به قتل رسید، به عهده گرفت.

سخنگوی طالبان در تماس با رسانه‌ها مسئولیت ترور ربانی را بر عهده گرفت.

ربانی عصر روز سه شنبه بر اثر یك حمله انتحاری در منزل خود ترور شد.

بر اساس منابع موثق عامل انتحاری به عنوان نماینده طالبان در منزل ربانی حضور یافته بود و با جلب اعتماد از این طریق و به واسطه یكی از اعضای شورای عالی صلح افغانستان كه گفته می‌شود نام وی "واحدیار" است، وارد منزل وی شده بود.

واحدیار وزیر سابق طالبان در امور مهاجرین در تماس تلفنی با برهان‌الدین ربانی به وی اعلام می‌كند كه دو تن از رهبران مهم طالبان تمایل دارند تا با شما مذاكره و سپس به روند صلح بپیوندند.

واحدیار همراه با یك نفر كه مواد منفجره را در عمامه خود جاسازی كرده بود به منزل برهان‌الدین ربانی وارد می‌شود.

این وزیر سابق طالبان به محافظان ربانی می‌گوید كه فرد همراه وی را بازرسی بدنی نكنند زیرا به وی هتك حرمت می‌شود و ممكن است از ملاقات با ربانی منصرف شود.

به گفته "فضل‌كریم ایماق" عضو پارلمان افغانستان، این عامل انتحاری كه همراه واحدیار به منزل ربانی وارد شده بود هنگام مصافحه با ربانی سر خود را به سینه ربانی نزدیك كرده و خود را منفجر می‌كند.

از سرنوشت واحدیار اطلاعاتی در دست نیست، جسد ربانی در حال حاضر در بیمارستان وزیر اكبرخان كابل است.

منطقه وزیر اكبرخان كه منزل ربانی در آن قرار دارد تحت محاصره نیروهای امنیتی افغانستان قرار دارد و به هیچ كس اجازه ورود به این منطقه داده نمی‌شود. در تمامی شهر كابل جو امنیتی حاكم شده و از تردد خودروها جلوگیری می‌شود.

حامد كرزی رئیس جمهور افغانستان كه به منظور شركت در اجلاس سازمان ملل در نیویورك به‌سر می‌برد ممكن است سفر خود را ناتمام گذاشته و به كابل برگردد.

"معصوم استانكزی" مشاور رئیس جمهور افغانستان و رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان نیز در این دیدار حضور داشته و به شدت زخمی شده است.

علاوه بر رئیس جمهور سابق افغانستان، چند محافظ وی نیز كشته شده اند اما تاكنون از سرنوشت واحدیار اطلاعی در دست نیست.

جو كابل به شدت امنیتی شده است و به خبرنگاران اجازه ورود به منطقه وزیر اكبر خان محل زندگی ربانی داده نمی‌شود.

لحظاتی پس از حادثه ترور رئیس شورای عالی صلح افغانستان ، تلویزیون نور رنامه‌‌های عادی خود را قطع كرد و به پخش قرآن مبادرت ورزید.

ربانی از رهبران برجسته جهادی افغانستان بود كه سال‌ها علیه اشغالگران روس و پس از آن علیه طالبان جنگید.

وی كه ریاست شورای عالی صلح افغانستان را به عهده داشت، به تازگی سخنان تندی علیه طالبان ایراد كرد كه برخی آن را استعفای ربانی از شورای عالی صلح برداشت كردند.
نظرات بینندگان