arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۳ - ۲۶ دی ۱۳۹۶
در نشست خبری حادثه نفتکش سانچی مطرح شد؛

اصابت موشک به سانچی و مقصد کره‌شمالی، داستان‌سرایی ژول‌ورنی است / جانباختگان، «شهید خدمت» محسوب می‌شوند / خدمه سانچی هنگام تصادف خواب نبودند / مستنداتی درباره خاموش بودن جی.پی.اس وجود ندارد

وزیر کار گفت: مسائلی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، که این محموله برای کره شمالی بوده، رادار کشتی خاموش بوده و موشک آمریکایی آن را مورد اصابت قرار داده یک داستانسرایی ژول ورنی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر کار: اصابت موشک به سانچی و مقصد کره‌شمالی، داستان‌سرایی ژول‌ورنی است / جانباختگان نفتکش سانچی، «شهید خدمت» محسوب خواهند شد / رئیس سازمان بنادر:  مستنداتی درباره خاموش بودن جی.پی.اس سانچی وجود ندارد

نماینده ویژه رئیس جمهور و رئیس کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی گفت: ابتدا به همه مردم ایران و خانواده‌ای جانباختگان تسلیت می‌گویم و نوع شهادت این عزیزان بر غم ما افزوده است چرا که در غربت و بطور ناگهانی فاجعه‌ای رخ داد که این عزیزان در آتش به شهادت رسیدند. مجددا مراتب تسلیت را از جانب خودم و رئیس‌جمهور عرض می‌کنم.

به گزارش «انتخاب»، علی ربیعی در نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی افزود: علاوه بر تشریح اقدامات صورت گرفته سعی می‌کنیم ابهامات مطرح شده را پاسخ دهیم. به تمام اظهارنظر‌هایی که در این چند روز مطرح شده، پاسخ می‌دهیم ما وظیفه روشنگری داریم و باید حقیقت اتفاق را روشن کنیم برخی با انگیزه غیرروشنگرانه نظریاتی را مطرح می‌کنند که این نوع از سلامت اطلاع‌رسانی درست نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این موضوع باید در ابعاد سیاسی فنی و امدادی عملیاتی تشریح شود، گفت: از همکاران خود در دولت خواستم سایتی درباره این حادثه باز کنند تا پاسخگوی سوالات باشم. گزارش جامعی از موضوع را منتشر خواهم کرد. سبقه اینگونه گزارشات را داشته‌ام در این ماجرای جانسوز هم یک گزارش تفصیلی در رابطه همه ابعاد ان منتشر خواهم کرد.

ربیعی یادآور شد: ساعت ۱۵.۳۰ به وقت تهران این حادثه رخ داد ما ساعت ۱۹ پس از اطلاع از ماجرا گروهی را به سفارت چین فرستادیم. ساعت ۱۹.۳۰ همکاران ما در سازمان بنادر و شرکت ملی نفت‌کش ستاد سه‌جانبه تشکیل شد و برای کمک‌خواهی از کشور‌های همجوار و مجامع بین‌المللی آقای راستاد فعالیت خود را آغاز کرد.

نماینده رئیس جمهور در بررسی سانحه نفت کش سانچی خاطرنشان کرد: درخواست کمک رسمی برای کمک ارسال شد. یکشنبه با نمایندگان وزارت خارجه، راه و شرکت ملی نفت‌کش کمیته‌ای تشکیل شد و تقریبا روز یکشنبه بعد از ظهر بعد از جلسه هیئت دولت، جلسه ذی ربط تشکیل شد و رئیس‌جمهور نظریاتی داشتند و در نهایت کمیته‌ای با ترکیبی که امروز می‌بینیم منهای آقای برومندی کار‌ها را انجام داد و نیرو به چین ارسال کردیم. کارشناسان ما هم عازم شانگ‌های شدند و در شانگ‌های ستادی تشکیل دادند و دولت چین یک طبقه از ستاد مدیریت بحران را به آن‌ها اختصاص داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: روز سه‌شنبه رئیس‌جمهور جلسه‌ای تشکیل داد. برای اینکه یک نفر تمام وقت پای کار باشد من تعیین شدم و مدام با آقای ظریف در ارتباط بودم وی قرار بود به چین برود بخاطر برجام، اما وزیر خارجه چین آماده نبود و تلفنی صحبت کردند و معاون نخست وزیر چین مسئولیت کار‌ها پذیرفت.

وی با بیان اینکه در همین رابطه سفرای چین، ژاپن و کره خواسته شدند، گفت: کمیته‌ای در شانگ‌های فرستاده شد. گروهی به چین و ژاپن فرستاده شد تا اگر باد کشتی را آنجا برد ما آنجا مستقر باشیم. ژاپنی‌ها هم در این رابطه اعلام آمادگی کردند.

ربیعی تاکید کرد: بخاطر اینکه معطل نشویم، پروتکل را اجرا نکردیم و بدون تشریفات سیاسی عازم چین شدیم و تقریبا تا روز برگشت با فرماندهان چینی در اتاق عملیات جلسه داشتیم. کار ما در واقع تقریبا پس از اطلاع از حادثه و در ایران آغاز شد و وزیر خارجه شخصا این مساله را دنبال کرد. کشتی‌رانی و وزارت راه هم در بالاترین سطح پیگیر بودند.

ربیعی تاکید کرد: داستان‌سرایی‌های ژول‌ورنی صورت می‌گیرد که نشان می‌دهد مطرح‌کنندگان آن‌ها نه آگاهی از دریا و نه اطلاعی از روابط بین الملل دارند. مسائل مطرح شده مبنی بر حمله موشکی آمریکا به نفت‌کش سانچی دروغ واضح است.

شایعات مطرح شده در باره نفتکش ایرانی داستانسرایی است

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مسائلی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، که این محموله برای کره شمالی بوده، رادار کشتی خاموش بوده و موشک آمریکایی آن را مورد اصابت قرار داده یک داستانسرایی ژول ورنی است.

ربیعی در مورد بررسی سانحه نفتکش سانچی با بیان اینکه مطرح کنندگان این مسایل نه از دریانوردی آگاهی دارند و نه از روابط بین الملل افزود: مگر می‌توان یک نفت کش را با موشک مورد اصابت قرار داد و هیچ راداری در دنیا آن موشک را ردیابی نکند؟ مگر می‌شود کشتی به مقصد کره جنوبی نباشد و کره ای‌ها اعلام کنند محموله این نفت کش برای ماست؟ و آیا اساساً محل برخورد موشک و دماغه یک کشتی یکسان است؟

ربیعی با نشان دادن بارنامه نفت کش سانچی به خبرنگاران گفت: این بارنامه‌ای است که دولت کره جنوبی آن را تایید کرده و در روابط بین الملل اصلا چنین چیزی شدنی نیست و اگر کسی کمترین آگاهی از مسائل سیاسی و روابط بین الملل داشته باشد بر این شایعات خط بطلان می‌کشد.

ربیعی با بیان اینکه همکاران من، از نزدیک کشتی فله بر چینی را که با نفت کش سانچی تصادف کرده، بازدید کرده اند وحتی درخواست مصاحبه با خدمه آن کشتی داده شده است گفت: موضوع تصادف را پیگیری می‌کنیم، اما یکی از دلایل احتمالی برخورد، شلوغی این آبراه بین المللی است و همین چندوقت پیش نیز یک ناو آمریکایی با یک محموله پتروشیمی در همین منطقه تصادف کرد که در آن سانحه نیز چندین نفر از خدمه کشتی نیز جان خود را از دست دادند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اینکه چرا رادار‌های چینی این کشتی را ردیابی نکرده اند هم گفت: بدلیل زیاد بودن فاصله نفت کش با اولین بندر ایستگاه‌های ساحلی قادر به ردیابی این نفت کش نبودند.

در ادامه راستاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی هم گفتَ: اینکه در فضای مجازی منتشر شده موقعیت یاب ماهواره‌ای نفت کش سانچی خاموش بوده فقط یک گمانه زنی است و هیچ سندی در این خصوص ارایه نشده است.

راستاد با بیان اینکه جی پی اس و یا همان موقعیت یاب ماهواره‌ای یک سیستم متداول و روتین است و حتی قایق‌های موتوری هم از آن استفاده می‌کنند، گفت: امکان ندارد نفت کشی با عظمت سانچی و یا کشتی چینی از این سیستم استفاده نکرده باشند.

راستاد با بیان اینکه بطور قطع هردو کشتی از جی پی اس استفاده می‌کرده اند گفت: قطعا اطلاعات این مسئله در جعبه سیاه این کشتی موجود است و ان شاء الله بزودی استخراج و به اطلاع عموم خواهد رسید.

به گزارش صداوسیما، وی با رد این شایعه که کشتی ایرانی برای فرار از ردیابی شدن جی پی اس خود را خاموش کرده، گفت: کشتی‌ها مجهز به سیستمی به نام آی‌ای اس یا سیستم شناسایی خودکار هستند، که وقتی روشن باشند یک سری داده‌ها را به ایستگاه‌های ساحلی ارسال می‌کنند و ایستگاه‌های ساحلی می‌توانند اطلاعاتی همچون مبداء، مقصد، نوع محموله، میزان بار و مالکیت کشتی و ... را شناسایی کنند.

راستاد در پاسخ به این موضوع که چرا ایستگاه‌های ساحلی نفت کش سانچی را شناسایی نکرده اند؟ گفت: بُرد سیستم شناسایی خودکار، چون برروی وی اچ اس قرار دارد کم است و حدود ۵۰ کیلومتر بیشتر نیست، این درحالیست که نفت کش سانچی در زمان سانحه ۱۵۸ مایل دریایی یعنی حدود ۳۲۰ کیلومتر از اولین ایستگاه ساحلی فاصله داشته و در این شرایط سیستم شناسایی خودکار عمل نمی‌کند.

راستاد ابراز امیدواری کرد: با استخراج اطلاعات جعبه سیاه نفت کش سانچی به همه این سوالات پاسخ داده شود.

قصور چيني ها را در نجات سرنشينان سانجي مشاهده نکرديم

رئيس کميته ويژه رسيدگي به حادثه نفکش سانچي گفت: از همان ابتداي سانحه سانچي از شرکت سلويج که از شرکت هاي بين المللي امدادرساني است خريد خدمت کرديم و حتي دو روز بعد هم کارشناسان هلندي با قراردادي که منعقد کرديم آمدند و شروع به کار کردند.

علي ربيعي به حادثه سانچي در پاسخ به اين پرسش که سرکنسول ايران در شانگهاي روز اول حادثه در ارتباط تلويزيوني با شبکه خبر اعلام کرده که محيط زيست براي چيني ها مهمتر از جان خدمه سانچي است با اين وجود چرا به چيني ها اعتماد کرديد و از ديگر کشورها کمک نخواستيد؟ افزود: از روز اول از ژاپن، کره جنوبي، سنگاپور و سازمان هاي بين المللي دريانوردي درخواست کمک کرديم از آنجا که سانحه در آب هاي چين اتفاق افتاد لذا دولت چين بايد به عنوان مسئول اصلي که مسئوليت بين المللي دارد به موضوع مي پرداخت.

وي با بيان اينکه درمورد صحبت هاي ديگران اظهار نظري ندارم اضافه کرد: درروزهايي که آنجا بوديم به طور طبيعي مباحثي صورت مي گرفت و دلمان مي خواست با سرعت و شدت بيشتري کار دنبال شود مباحثي از جمله اينکه جان آدم ها براي چيني ها کمتر از محيط زيست اهميت دارد مطرح مي شد اما از مقامات رسمي چين چيزي در اين باره نشنيدم ضمن اينکه با پيگيري هاي که انجام داديم شواهدي اصلي که جان آدم ها براي چيني ها مهم نباشد مشاهده نکرديم.

همچنين محمود فرازنده مديرکل آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه دراين نشست گفت: ساعت هاي اول حادثه ساعت هيجان انگيز و احساسي بود و برخي ها مي گفتند چرا ساعت 8 شب که اتفاق افتاد عمليات امداد و نجات شروع نشد يا اينکه مي گفتند سرکنسول ايران موضوعاتي اين گونه بيان کرده که ما چنين بيانيه از سرکنسول نديديم.

وي افزود: اينکه چرا فردا امداد رساني آغاز شد بايد گفت محل سانحه از ساحل شانگهاي بيش از 300 کيلومتر فاصله داشت و سرعت کشتي هاي امدادرسان هم حداکثر 15 گره دريايي است که از زمان شروع عمليات 10 تا 15 ساعت طول مي کشد تا کشتي ها امدادرسان به محل حادثه برسند.

فرازنده گفت: اينکه گفته شده به علت بحث هاي زيست محيطي و لکه هاي نفتي، کمک رساني چيني ها انجام نشد اصلا صحت ندارد و اين بحث هايي که تحث تاثير جو رواني در مقطع خاص زماني عنوان شد مورد تاييد ما نيست.

وي افزود: با درخواست کمک ما و فاصله زماني کمي ، کشتي آتشخوار ژاپني در محل حضور يافت ضمن اينکه کشتي هاي آب پاش و فوم کره جنوبي هم در محل حضور يافتند اما ظرفيت انفجار به مراتب بالاتر از آن چيزي بود که انتظار مي رفت ضمن اينکه لکه نفتي نيز 12 تا 15 مايل اطراف سانچي را دربر گرفته بود حتي نظر کارشناسان بر اين بود که امکان ادامه حيات سرنشينان کشتي در آن مقطع وجود نداشته است.

ربيعي: حادثه سانچي در 60 سال اخير بي سابقه است

رئيس کميته ويژه بررسي حادثه کشتي سانچي گفت: حادثه براي اين نفت کش در تاريخ 60 ساله دريانوردي جهان بي سابقه بوده است و ما تلاش داريم اين حادثه را از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار دهيم.

ربيعي در تشريح اقدامات صورت گرفته، در چارچوب امداد رساني به خدمه نفت کش سانچي افزود: حادثه در ساعت 15:30 به وقت تهران به وقوع پيوست و ما ساعت 19 از اين حادثه مطلع شديم و در همان ساعت هيئتي را به سفارت چين ارسال کرديم.

وي ادامه داد: ستادي در شرکت ملي نفت کش ساعت 19:30 تشکيل شد و از کشورهاي همجوار محل وقوع حادثه و سازمان هاي جهاني درخواست کمک شد.

ربيعي تصريح کرد: روز يکشنبه با حضور نماينده هاي وزارت خانه راه ، نفت و امور خارجه کميته ويژه تشکيل شد و تقريبا در روز يکشنبه در جلسه هيئت دولت موضوع با حضور وزراي ذيربط مورد بررسي قرار گرفت .

رييس کميته ويژه حادثه سانچي گفت: روز دوشنبه اين کميته ويژه تشکيل شد و حادثه از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار گرفت.

وي همچنين تصريح کرد: البته کارشناسان سازمان بنادر و کشتي راني و شرکت ملي نفت کش روز يکشنبه به چين اعزام شدند و در ستاد فرماندهي بحران تشکيل شده در منطقه ، در بندر شانگهاي، حضور يافتند .

ربيعي افزود: رييس جمهور روز سه شنبه جلسه ويژه تشکيل داد که علاوه بر پيگيري بيشتر حادثه ، شرايط براي حرکت مستمر در جهت سازماندهي همه اقدامات انجام شود و در همين چارچوب روز چهارشنبه من به عنوان نماينده ويژه و رييس ستاد پيگيري تعيين شدم.

وزير کار ادامه داد: قرار بود آقاي ظريف براي بررسي مسئله برجام به چين سفر کند، اما به دليل آماده نبودن وزير امور خارجه چين اين سفر انجام نشد، قرار بود در اين سفر آقاي ظريف مسئله سانچي را از نزديک پيگيري کند، در همين زمان ما سفراي چين و ژاپن را خواستيم تا موضوع کمک رساني بيشتر مورد توجه قرار گيرد، البته دو گروه کارشناس به چين و ژاپن نيز اعزام شدند.

ربيعي همچنين افزود: با ادامه آتش سوزي در سانچي براي پيگيري بهتر و مستمر، کميته ويژه با حضور نماينده ويژه رييس جمهور در چين تشکيل شد و من با حضور در چين بدون در نظر گرفتن پروتکل هاي متداول بصورت مستقيم پيگيري هاي لازم را انجام دادم.

رييس کميته ويژه بررسي حادثه کشتي سانچي با ابراز تسليت به مردم ايران ، خانواده جانباختگان و خانواده بزرگ دريانوردي تاکيد کرد: اين فاجعه ابعاد مختلفي دارد که بُعد انساني آن به دليل غربت و ناگهاني بودن فاجعه و شکل شهادت اين افراد بر فاجعه آميز بودن آن افزوده است.

نظرات بینندگان