arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۸ - ۲۶ دی ۱۳۹۶
انتقاد محمدعلی نجفی کارگردان «سربداران» از رسانه ملی

صداوسیما کاری به مخاطب ندارد، چون می‌داند مخاطب ندارد!

محمد علی نجفی کارگردان سریال خاطره انگیز «سر بداران» که در جشنواره فیلم فجر امسال هم قرار است از او تجلیل شود، در جدیدترین مصاحبه خود به تندی از مدیران صداوسیما به دلیل نحوه پوشش اخبار و ساخت برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی انتقاد می کند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمد علی نجفی کارگردان سریال خاطره انگیز «سر بداران» که در جشنواره فیلم فجر امسال هم قرار است از او تجلیل شود، در جدیدترین مصاحبه خود به تندی از مدیران صداوسیما به دلیل نحوه پوشش اخبار و ساخت برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی انتقاد می کند. او معتقد است صداوسیما مخاطبانش برایش اهمیت ندارد، چون می‌داند که اصلا مخاطبی ندارد و به همین دلیل مدیران رسانه ملی بیشتر به فکر موقعیت خودشان هستند. او همچنین به ساخت سریال «کوچک جنگلی» هم اشاره می‌کند و می گوید ناصر تقوایی چون انسان با سوادی بود، برای این‌که نمی‌خواست سریال سفارشی بسازد، از ساخت این مجموعه انصراف داد و پس از آن بهروز افخمی این پروژه را در دست گرفت.

محمد علی نجفی درباره دلیل افت کیفیت سریال‌های تلویزیونی نسبت به زمانی که مجموعه‌هایی چون «سربداران» به کارگردانی او از رسانه ملی پخش می‌شد به روزنامه اعتماد گفت: « رفته‌رفته مسوولان، متوجه شده‌اند که باید به مسوولان بالادست خود جوابگو باشند که چرا این هست و آن نیست. خاطرم هست چند ساعت از خود سریال «سربداران» سانسور شد و حتی دوبله بخش‌هایی از آن تغییر کرد. یعنی بسیاری از دیالوگ‌ها را تغییر دادند و گفتند باید چیز دیگری گفته شود. نمی‌شود که شما هم بخواهی میز خودت را در تلویزیون حفظ کنی و هم جوابگوی چیزی نباشی. مسوولان اصلا خودشان را با «مساله» روبه‌رو نمی‌کنند که بخواهند مساله را حل کنند.»

نجفی همچنین ادامه داد: «آن زمان اول انقلاب بود و اکثر مسوولان کسانی بودند که ما با یکدیگر در شرایط انقلابی و زمان مبارزه فعالیت کرده بودیم. قبل از انقلاب سربداران را به شکل تئاتر در حسینیه ارشاد کار کرده بودیم. بنابراین در آن ایام فضای ساخت چنین سریالی فراهم بود. بعد به تدریج آن فضا‌ها تخفیف پیدا کرد، تخفیف پیدا کرد تا الان که دیگر تلویزیون شرایطی پیدا کرده که خود تلویزیون ایران همه مردم را به طرف کانال‌های «ماهواره» سوق می‌دهد و به مردم می‌گوید شما همان کانال‌ها را ببینید که برای‌تان جذاب است چون برنامه‌های «ما» نه به لحاظ موضوعی، نه به لحاظ تصویری جذابیت ندارند.»

او همچنین در ادامه تاکید می‌کند که مدیران تلویزیون تنها به موقعیت خودشان در تلویزیون فکر می‌کنند: «مسوولان به جای اینکه به مخاطب تلویزیون فکر کنند، به موقعیت خودشان فکر کردند. برای اینکه زیر سوال نروند. برای اینکه از قم یا جاهای دیگر و حتی نهادهای مختلف ایرادی از آنها گرفته نشود، برنامه می‌سازند. همان‌طور که پیش از این هم گفتم، همین باعث می‌شود که مخاطب‌های ایرانی به سمت شبکه‌های خارجی و برنامه‌های مبتذل آنها بروند و اسم کاراکترهای آنها را به زبان بیاورند و بگویند ساواش، فاطماگل و... مردم شروع می‌کنند درباره این چیزها صحبت می‌کنند و این سریال‌ها و شخصیت‌های آنها تبدیل به مدل رفتار بیرونی آنها می‌شود و در ذهن‌شان می‌ماند.»

این کارگردان همچنین می‌گوید: «صدا و سیما بیشتر دنبال این است که مسوولان به آن ایرادی نگیرند. اصلا صدا و سیما کاری به مخاطبش ندارد چون می‌داند که مخاطبی ندارد. بله، یک‌سری برنامه‌های ورزشی و برنامه نود و یک سری برنامه‌هایی که حالت شبه‌کمدی دارند شاید مخاطب‌هایی داشته باشند اما غیر از این، تلویزیون مخاطبی ندارد. چه کسی مخاطب تلویزیون است؟ مردم اخبار را که از جاهای دیگر دنبال می‌کنند، برنامه‌های سرگرمی را هم که از شبکه‌های دیگر ماهواره‌ای می‌بینند. فقط یک ورزش است که مردم از تلویزیون ایران پیگیری می‌کنند آن هم به این دلیل که حساسیت مردم به تیم‌هایی است که بازی دارند و تحلیل‌هایی که آقای فردوسی‌پور و دیگران می‌کنند برای‌شان جذاب است. صدا و سیما مخاطب ندارد و چون مخاطب ندارد دغدغه و مساله هم ندارد.»

او همچنین درباره دلیل بودجه کلانی که صداوسیما از دولت دریافت می کند نظر جالبی دارد و می‌گوید: « ببینید یک سخنران، یک خطیب، علنا سخنرانی می‌کند و می‌گوید که تلگرام است که همه‌چیز را خراب کرده است در حالی که اصلا متوجه نیست که مگر یک کانال تلگرام چقدر زور دارد که بخواهد این همه تاثیر بگذارد؟ ولی او اصلا متوجه این حرف‌ها نیست. اصلا مخاطب برای بعضی سخنران‌ها اهمیتی ندارد. شاید اگر صدا و سیما فقط می‌توانست به ارایه تصاویر واقعی از تاریخ بسنده کند، موفق‌تر می‌شد تا اینکه بخواهد دستکاری کند و تصاویر اغراق‌شده یا کاریکاتوری نشان دهد.»

نجفی در ادامه به حواشی ساخت سریال «کوچک جنگلی» اشاره می‌کند و در این باره توضیح می‌دهد: «همین می‌شود که آقای تقوایی شروع می‌کند به ساختن میرزا کوچک خان اما یکی دیگر ادا‌مه‌اش می‌دهد. در آن زمان هم این اتفاق افتاد دیگر. آقای تقوایی با یک تیمی شروع کردند به ساختن فیلم «کوچک جنگلی» بعد آقای افخمی با یکسری هنرپیشه دیگر ادامه داد. چرا؟ چون آقای تقوایی نمی‌خواست سفارشی کار کند. آدم باسوادی است که مطالعه می‌کند و کار می‌کند. اما تلویزیون نمی‌خواهد این اتفاق بیفتد. تلویزیون می‌گوید من می‌خواهم این بشود، من تصمیم می‌گیرم که اینجوری باشد و... بچه‌های امروز که این همه اینترنت و ماهواره دارند، گوش‌شان به این چیزها بدهکار نیست. حتی از پدر و مادرشان هم سوالی ندارند، چون سوالات‌شان را گوگل جواب می‌دهد.»

او که در این مصاحبه با قیاس دو مجموعه «سربداران» و «معمای شاه» از سریال محمدرضا ورزی انتقاد می‌کند، در پایان و درباره بازی خود در این مجموعه تلویزیونی که حواشی بسیاری هم برای آن به وجود آمد، می‌گوید: «اول اینکه من دلم می‌خواست با فضای سینما ارتباط داشته باشم. دیگر اینکه شخصیت قوام‌السلطنه آنقدر برای من جذاب بود که خود این شخصیت در ساختن قاضی شارح هم نقش داشته است. دلم می‌خواست خودم هم یک بار این حس را تجربه کنم. بنابراین خودم هم این شخصیت را ساختم. برای همین هم شما اگر «معمای شاه» را ببینید، متوجه می‌شوید که بازی من با بقیه متفاوت است.»

 

نظرات بینندگان