arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۲۱ - ۲۶ دی ۱۳۹۶

هوش مصنوعی موفق به شکست انسان شد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به ادعای علی‌بابا، هوش مصنوعی این کمپانی که مبتنی بر شبکه‌های عصبی توسعه یافته، موفق شده است طی مسابقه‌ی دانشگاه استنفورد، امتیازی بالاتر از هوش انسانی به ثبت برساند.
علی بابا مدعی شده که هوش مصنوعی توسعه‌یافته توسط متخصصان این کمپانی که بر پایه‌ی شبکه‌های عصبی است، موفق شده بر هوش انسانی غلبه کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به ادعای علی‌بابا، هوش مصنوعی این کمپانی که مبتنی بر شبکه‌های عصبی توسعه یافته، موفق شده است طی مسابقه‌ی دانشگاه استنفورد، امتیازی بالاتر از هوش انسانی به ثبت برساند.
همان‌طور که اشاره کردیم، این مسابقه متعلق به دانشگاه استنفورد است و با نام Stanford Question Answering Dataset یا به‌اختصار، SQuAD خوانده می‌شود.

امتیاز ثبت‌شده توسط هوش مصنوعی علی‌بابا در این مسابقه ۸۲.۴۴ و بیشتر از امتیاز ثبت‌شده توسط عامل انسانی است که در آخرین رکوردگیری، امتیاز ۸۲.۳۰۴ را ثبت کرد.

در مسابقه‌ SQuAD بیش از ۱۰۰ هزار سؤال و جواب در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد. منبع این سؤالات ۵۰۰ مقاله‌ای است که در ویکی‌پدیا وجود دارد. شرکت‌کنندگان در این رقابت باید مدلی مبتنی بر یادگیری ماشین توسعه دهند تا از این طریق بتوانند به سؤالات مطرح‌شده پاسخ بدهند. مدل‌های توسعه‌یافته توسط SQuAD بعد از بررسی و ارزیابی قرار، برای انجام آزمایش نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کمپانی و دانشگاه‌های متعددی در این طرح شرکت دارند که از جمله‌ی آن‌ها باید به تنسنت، گوگل، آی‌بی‌اِم، مایکروسافت و سامسونگ اشاره کرد. این مؤسسات و دانشگاه‌ها به‌صورت متناوب با بهبود مدل مبتنی بر یادگیری ماشین خو،د دوباره در این رقابت شرکت می‌کنند و نتایج خود را بهبود می‌دهند. البته SQuAD نام دو کمپانی مایکروسافت آسیا و علی‌بابا را به‌صورت مشترک به‌عنوان هوش‌های مصنوعی که موفق شده‌اند بر هوش انسانی غلبه کنند، ذکر کرده است؛ چراکه مایکروسافت آسیا در روز سوم ژانویه و علی بابا در روز پنجم ژانویه هوش مصنوعی خود را برای شرکت در رقابت آماده کردند.

علی‌بابا اعلام کرده است که این سیستم توسعه‌یافته توسط این کمپانی به‌صورت سلسله مراتبی از پاراگراف‌ها شروع می‌کند و سپس به جمله و در ادامه به کلمات می‌رسد و در نهایت مفهوم متن را درک می‌کند. علی‌بابا سرویس هوش مصنوعی پاسخگویی مبتنی بر این فناوری را در سرویس فروش خود به‌منظور پاسخگویی به افراد مورد استفاده قرار داده است.

نظرات بینندگان