arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۶۲۸
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۷ - ۲۷ دی ۱۳۹۶

چرا لحن ترامپ درباره برجام تندتر شد؟ / واکنش کنگره چیست؟

قانونگذاران آمریکایی اذعان می کنند که تازه ترین التیماتوم ترامپ بر سر توافق هسته ای ایران فشارها را بر قانونگذارانی که در حال تنظیم لایحه ای برای اصلاح برجام هستند افزایش داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چرا لحن ترامپ درباره برجام تندتر شد؟ / واکنش کنگره چیست؟

قانونگذاران آمریکایی اذعان می کنند که تازه ترین التیماتوم ترامپ بر سر توافق هسته ای ایران فشارها را بر قانونگذارانی که در حال تنظیم لایحه ای برای اصلاح برجام هستند افزایش داده است.

به گزارش «انتخاب»، واشنگتن اگزمنر در گزارشی نوشت: سناتور جمهوریخواه ران جانسون، عضو کمیته روابط خارجی سنا، به واشنگتن اگزمنر می گوید: «به نظرم لازم است ما طرحی را تصویب کنیم که کشورمان را در موضعی بهتر در برابر آن چه من توافقی وحشتناک می دانم قرار بدهد.»

رییس جمهوری آمریکا جمعه عهد کرد اگر کنگره نتواند طی ۱۲۰ روز با تصویب مفادی محکم برنامه هسته ای و موشک های بالیستیک ایران را مورد رسیدگی قرار بدهد، اجرای تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای را دوباره از سر خواهد گرفت. این موضع که محکم تر از هشدار رییس جمهوری آمریکا در ماه اکتبر است، در پی ماه ها مذاکره بین رهبران کمیته روابط خارجی که ممکن است زیاد مطلوب ترامپ نبوده باشد، اعلام شد.

سناتور دموکرات کریس کونز، عضو کمیته روابط خارجی سنا، به خبرنگاران در کنگره گفت: «اعضای کنگره با حسن نیت بر سر تغییراتی معتدل و معقول بر سر برجام در حال مذاکره هستند تا به رییس جمهور امکان بدهد با این توافق راحت تر باشد.»

ترامپ در پیام جمعه خود به کنگره لحن سابقش را کنار گذاشت و گفت «هر طرحی که قرار است به امضای من برسد باید چهار مولفه حیاتی را در بر داشته باشد».

آن مولفه ها شامل دسترسی گسترده تر و بدون انقضاء بازرسان بین المللی به برنامه هسته ای ایران و اختیاراتی برای وضع تحریم های شدید علیه برنامه موشک های بالیستیک ایران است.

سناتور جمهوریخواه باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنا، جبهه واحد با رییس جمهور را حفظ کرد: «من به درخواست رییس جمهور در حال کار با تیم امنیت ملی او و شماری از همکاران ام در سنا در هر دو حزب هستم تا راهی برای رسیدگی به نواقص این توافق بدون نقض تعهدات آمریکا پیدا کنیم. ما طی چند ماه گذشته به پیشرفت های چشمگیری دست یافته ایم و همان طور که وقتی رییس جمهور پیشتر تماس گرفت به او گفتم ما به کار سخت برای رسیدن به این هدف مشترک که توافقی بهتر برای آمریکا در طول زمان و ممانعت از مسلح شدن ایران به جنگ افزار هسته ای است، ادامه خواهیم داد.»

اما سناتور دموکرات بن کاردن، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا، لحنی اخطار آمیز داشت: «رییس جمهور به جای این که خودش مذاکرات بین المللی بر سر توافق را هدایت کند با تهدیدها و دیکته کردن شروط نهایی مذاکرات بالقوه با کنگره و اروپا، کار برای تحقق این هدف را چالش انگیزتر می کند.»

سناتور جمهوریخواه ران جانسون ابراز امیدواری کرد لحن تند ترامپ دست آن ها را در مذاکرات بدون نیاز به ترک توافق قویتر کند.

نظرات بینندگان