arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۲ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۰

واکنش اوباما به ترور ربانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهوری آمریکا ترور برهان الدین ربانی رئیس جمهوری سابق افغانستان را احمقانه توصیف کرد.

به گزارش انتخاب، مهر به نقل از رسانه های غربی نوشت: باراک اوباما در واکنش به ترور ربانی گفت: ترور برهان الدین ربانی رئیس جمهوری سابق افغانستان "خشونت احمقانه ای است که حرکت این کشور به سوی آزادی را مانع نخواهد شد".

اوباما در حین دیدار با حامد کرزای رئیس جموری افغانستان در نیویورک این رویداد دردآور را تسلیت گفت.

کرزای نیز در این دیدار ضمن محکوم کردن این ترور آن را "بزدلانه" خواند و گفت: من معتقدم که به آسانی می توانیم جای ربانی را پر کنیم.

"دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس نیز ضمن محکوم کردن این اقدام گفت: وی [ربانی] یک رئیس جمهوری سابق محبوب افغانستان بود و نقشی حیاتی به عنوان رئیس شورای عالی صلح افغانستان ایفا می کرد.

وی افزود: کار شورای صلح ادامه پیدا خواهد کرد و ما مصمم هستیم آینده خوب برای افغانها را ببینیم.

در همین رابطه هیلاری کلینتون وزیر خارج آمریکا نیز ضمن محکوم کردن این ترور شدیدا آن را محکوم کرد.

وی گفت: ما تسلیت خود را به خانواده ربانی و تمام مردم افغانستان از جمله کسانی که در این حادثه تروریستی مجروح شده اند و خانواده کسانی که جان خود را از دست داده اند اعلام می کنیم و از دولت افغانستان می خواهیم تا مسئولان این حمله بزدلانه را به پای میز عدالت بکشاند و از ادامه فشارها بر القاعده و طالبان نیز حمایت می کنیم.

هیلاری کلینتون گفت: ما همیشه افرادی را که تمامی تلاش خود را برای از بین بردن آرمان صلح ملت افغانستان بکار می برند می شناختیم و تا این روند پایان نیابد خشونت ها ادام خواهد داشت و مردم افغانستان از پیگیری آینده دموکراتیک تر و صلح آمیزتر برای کشورشان باز نخواهند ماند و به تلاش های خود در در این زمین ادامه خواهند داد.

نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه نیز این ترور را اقدام تروریستی بزدلانه و غیر قابل قبول توصیف کرد و گفت: تروریست ها یک مرد صلح را کشتند و او فردی است که برای صلح افغان ها تلاش می کرد.
نظرات بینندگان