arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۷۹۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۸ - ۲۸ دی ۱۳۹۶

ناتو و قطر توافق امنیتی امضا کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت دفاع قطر شامگاه چهارشنبه با پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قرار داد همکاری در زمینه مسائل امنیتی امضا کرد.

به گزارش ایرنا از شبکه خبری روسیا الیوم، قرارداد همکاری مشترک ناتو و قطر در دیدار «رز گوته مولر» معاون دبیر کل ناتو و «طارق خالد العبیدی» رئیس بخش همکاری های بین المللی نظامی وزارت دفاع قطر امضا شد.
دو طرف در مراسم امضای این قرار داد، بر ضرورت همکاری ناتو و قطر در چارچوب طرح همکاری استانبول تاکید کردند.
ناتو در اجلاس سران خود در سال 2004 میلادی دراستانبول، 'طرح همکاری استانبول' را درخصوص منطقه خاورمیانه با تمرکز بر بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اعلام کرد.
در بیانیه ناتو آمده است: این قرارداد در حوزه امنیتی این امکان را برای ایجاد مقری برای تبادل اطلاعات محرمانه فراهم می کند.
ناتو افزوده است: با امضای قرار داد همکاری میان ناتو و کشورهای عربی که تاکنون آن را به صورت جداگانه امضا کردند کشورهای بحرین، کویت، قطر و امارات، اجازه اجرای برنامه هایی به صورت جداگانه برای مشارکت و همکاری بیشتر با کشورهای طرح همکاری استانبول را پیدا خواهند کرد.
هدف از طرح همکاری استانبول تقویت امنیت و ثبات در منطقه از طریق همکاری میان ناتو و شورای همکاری خلیج فارس در زمینه های امنیتی و دفاعی است.
ناتو در این طرح به دنبال ارائه یک دستورکار برای آموزش و همکاری در زمینه هایی در محدوده مقابله با تروریسم تا شفافیت بیشتر در بودجه دفاعی است.
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو در سال ۱۹۴۹ میلادی با هدف دفاع جمعی در واشنگتن پایه‌گذاری شد و هم‌اکنون ۲۹ عضو دارد.
در یکی از مهمترین بندهای پیمان ناتو، حمله نظامی علیه یک یا چند کشور عضو در اروپا یا آمریکای شمالی به عنوان حمله به تمامی کشورهای عضو تلقی شده و بایستی به آن مقابله کرد.

برچسب ها: قطر
نظرات بینندگان