arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۹ - ۲۸ دی ۱۳۹۶
رای الیوم گزارش داد:

پیام عربستان به اسراییل: هواپیماهای عبوری شما به سمت ایران را سرنگون می‌کنیم

پس از انتشار گزارشهایی در مورد موافقت ریاض با استفاده اسرائیل از محدوده هوایی عربستان برای هدف قرار دادن ایران و اعلام ایجاد خط مستقیمی از تل آویو به ریاض، مذاکراتی برای انتقال اسرائیلی ها به هند از طریق عربستان صورت گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پیام عربستان به اسراییل: هواپیماهای عبوری به سمت ایران را سرنگون می‌کنیم

رای الیوم نوشت: پس از انتشار گزارشهایی در مورد موافقت ریاض با استفاده اسرائیل از محدوده هوایی عربستان برای هدف قرار دادن ایران و اعلام ایجاد خط مستقیمی از تل آویو به ریاض، مذاکراتی برای انتقال اسرائیلی ها به هند از طریق عربستان صورت گرفته است.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: تحولی جدی و تازه در چارچوب نزدیکی روابط سری و غیر علنی بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در حال وقوع است؛ پس از انتشار گزارشهایی در روزنامه های عبری و غربی در مورد اجازه ریاض به سلاح هوایی تل آویو برای استفاده از محدوده هوایی عربستان برای حمله نظامی به ایران، که البته مورد تکذیب سعودی ها قرار رفت، روزنامه عبری یدیعوت احرونوت به نقل از منابع بلند پایه اسرائیل اعلام کرد در ضمن توافق های تجاری امضا شده بین هند و اسرائیل، توافقی به چشم می خورد مبنی بر اینکه پروازهای هوایی بین این دو از آسمان عربستان عبور کند و در ادامه هر دو منتظر پاسخ بن سلمان به این درخواست هستند.

انتظار می رود که پرواز بر فراز آسمان عربستان مدت زمان پروازهای بین هند و اسرائیل را تا دو ساعت کاهش دهد و در نتیجه تعداد گردشگران در هر دو افزایش می یابد.

نکته قابل ذکر در این میان گزارشهای اسرائیلی در این باره است که ریاض از طریق مسئولان آمریکایی به تل آویو اطلاع داده که هر هواپیمای اسرائیلی که قصد عبور از محدوده هوایی عربستان به سمت ایران داشته باشد را سرنگون می کند.

روزنامه یدیعوت احارونت اما به نقل از مسئولان بارز اسرائیلی آورده است که آمریکایی ها از تهدید سعودی در راستای تلاش برای سوق دادن تل آویو برای هجومی یک جانبه به تاسیسات هسته ای ایران استفاده می کنند. به عقیده منابع اسرائیلی، عربستان که از جنگنده های ساخت آمریکا برخوردار است، در صورتی که با کاخ سفید برای عملیاتی نظامی هماهنگ شود، به اسرائیل اجازه استفاده از فضای هوایی اش را خواهد داد.

در همین رابطه، نیویورک تایمز آورده است: اسرائیل برای هدف قرار دادن ایران از راه مستقیم اردن یا عراق استفاده می کند، به عقیده برخی تحلیلگران خارجی، اردنی ها چشم بر روی عبور هواپیماهای اسرائیلی از آسمان خود می بندند، در حالی که عمان این این امر را تجاوز به توافق صلح خود با اسرائیل می داند. علاوه بر این، دو راه دیگر برای اسرائیل وجود دارد که از ترکیه و سوریه می گذرد. به گزارش یدیعوت احرونوت، واشنگتن آماده حمله به ایران نیست و با قاطعیت هجوم اسرائیل به تنهایی را نیز رد می کند.

نظرات بینندگان