arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۴ - ۲۸ دی ۱۳۹۶

بیانیه‌ای برای حفظ خانه «نیما یوشیج»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جمعی از اهل قلم و هنر با امضای بیانیه‌ای خواستار حفظ خانه «نیما یوشیج» در تهران شدند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

خانه‌ام ابری است

یکسره روی زمین ابری است با آن...

شاعران، نویسندگان، مترجمان و فرهنگیان و هنرمندان ایران دوشادوش مخاطبان و علاقه‌مندان به آثار نیما یوشیج اعتراض و درخواست خود را در خصوص خانه‌ نیما یوشیج (واقع در محله تجریش تهران، خیابان دزاشیب، خیابان رمضانی، کوچه رهبری) به شرح زیر اعلام می‌کنند:

۱ - ضمن درخواست نشر متن کامل رای دیوان عدالت اداری و دلایل خروج خانه‌ نیما یوشیج از ثبت ملی، جهت روشن شدن اذهان عمومی، از سازمان میراث فرهنگی می‌خواهیم در خصوص چگونگی خارج شدن خانه‌ نیما یوشیج از ثبت ملی توضیح دهد که نقش سازمان میراث فرهنگی در حفظ و نگهداری منزل نیما یوشیج چه بوده است؟ چرا با وجود این که این مکان در سال ۱۳۸۰ همزمان با سالروز درگذشت شاعر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده، در طول سالیان گذشته بازسازی و تعمیر نشده و به کاربری فرهنگی درنیامده است؟ علت خارج شدن این بنا از فهرست آثار ملی ایران چیست؟ چرا این بنا در حال حاضر به ویرانه‌ای تبدیل شده است که بنا به اظهار اهالی محل تردد معتادان شده است؟ از این سازمان می‌خواهیم که روند پیگیری خود برای جلوگیری از خروج این خانه از فهرست آثار ملی را به صورت روشن و شفاف بیان کند. لازم است تصویر مدارک و اسناد دفاعیه آن سازمان برای حفظ خانه‌ نیما در مراجع قانونی به صورت کامل در اختیار مردم و جراید قرار گیرد.

۲ - با توجه به این‌که گفته شده است این ملک در اختیار مالک شخصی است، امضاکنندگان این متن از متولیان محترم فرهنگی ایران، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد و همچنین بخش فرهنگی شهردای تهران می‌خواهند که با استناد به مدارک و شواهد کافی و مستندات تصویری بازمانده از این خانه در زمان زندگی و سکونت نیما و همچین گواه اهالی محل و جمع زیادی از هنرمندان، نویسندگان و شاعران بر این موضوع، اکنون که این ملک در اختیار مالک دیگری است با حفظ حقوق وی، از مالک کنونی خریداری شده و پس از بازسازی و تغییر کاربری (با نظارت و مشورتِ گروهی از شاعران شناخته‌شده و مستقل در شعر امروز ) این خانه را با نام «خانه‌ نیما» و «خانه‌ شعر معاصر ایران» جهت استفاده‌ چندمنظوره‌ فرهنگی و هنری شعر و ادبیات معاصر در اختیار عموم مردم و جوانان مشتاق به شعر و ادبیات قرار دهد. با این کار ضمن کمک به ارتقای سطح فرهنگی جوانان از طریق برگزاری کارگاه‌های فرهنگی و هنری در این مکان، اصل این بنا که نمادی از فرهنگ معاصر بوده و یادآور حضور شاعران و متفکران بزرگ این روزگار است از گزند آسیب‌های جبری و سهوی در امان خواهد ماند.

این مهم، کمترین کار متولیان فرهنگی کشور برای نگهداری و حفظ و استفاده‌ مناسب از خانه‌ مشاهیر بزرگی مانند نیما یوشیج است. در تمام دنیا با میراث مادی و فرهنگی مفاخر و مشاهیر خود برخوردی احترام‌آمیز می‌شود و آن محل به عنوان میراثی برای نسل‌های بعدی حفظ و نگهداری می‌شود.

۳ - امید است با پیگیری و نظارت شاعران و نویسندگان کشور و همکاری متولیان فرهنگی خانه‌ نیما حفظ و بازسازی شده و به نام «خانه‌ شعر معاصر ایران» ثبت شود.

در صورت هرگونه ساخت و ساز و تخریب بنا خانه‌ نیما امضاکنندگان این بیانیه حق حضور در محل، اعتراض و جلوگیری از تخریب خانه‌ نیما یوشیج را برای خود محفوظ می‌دارند.

۲۰ دی‌ماه ۱۳۹۶

تعداد زیادی از شاعران و دیگر هنرمندان پای این بیانیه را امضا کرده‌اند که اسامی تعدادی از آن‌ها به این شرح اعلام شده است: جواد مجابی- علی باباچاهی- پرویز خائفی - احمد پوری- اسدالله امرایی- غلامحسین سالمی – مهدی اخوان لنگرودی- ابوالقاسم ایرانی – بنفشه حجازی - تهمینه میلانی - اسرافیل شیرچی- ایرج ضیایی- یغما گلرویی- عبدالعلی عظیمی- موسی بیدج - ابوالفضل پاشا - آفاق شوهانی - بهزاد خواجات – رضا چایچی - مهرداد فلاح - بهزاد زرین‌پور- شمس آقاجانی - رویا تفتی - یزدان سلحشور- علیرضا آبیز - علی عبداللهی – علیرضا بهنام - هوشیار انصاری‌فر - فریاد شیری- حسن صفدری- مجید ضرغامی- فرزان سجودی - فرحناز منافی ظاهر- فرامرز سه‌دهی – علیرضا مجابی(م آذرفر) و ... .

نظرات بینندگان