arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۴ - ۲۹ دی ۱۳۹۶

سعیدی‌کیا:‌ ساختمان جدید پلاسکو دهه فجر گلنگ‌زنی می‌شود

در حالی طبق گفته معاون شهرداری تهران قرار بود دیروز کلنگ ساختمان جدید پلاسکو به زمین زده شود که رییس بنیاد مستضعفان از عدم صدور مجوز شهرداری برای این ساختمان خبر داد و گفت: کلنگ ساختمان جدید ۱۳ طبقه پلاسکو دهه فجر به زمین زده می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالی طبق گفته معاون شهرداری تهران قرار بود دیروز کلنگ ساختمان جدید پلاسکو به زمین زده شود که رییس بنیاد مستضعفان از عدم صدور مجوز شهرداری برای این ساختمان خبر داد و گفت: کلنگ ساختمان جدید ۱۳ طبقه پلاسکو دهه فجر به زمین زده می‌شود.

به گزارش تسنیم، محمد سعیدی‌کیا در فاصله یک روز تا سالگرد آتش‌سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو در نشست خبری با تسلیت شهادت 22 نفر از آتش‌نشانان و شهروندان در حادثه پلاسکو، اظهار کرد: در یکسال اخیر مسائل موجود و هم ساخت مجدد پلاسکو بررسی کرده‌ایم. ابتدا چند ساختمان برای کسبه پلاسکو معرفی شد که مورد قبول قرار نگرفت و سرانجام پاساژ نور را پذیرفتند و بنیاد هم 7 ماه اجاره کسبه را نیز پرداخت کرد.

وی با بیان این‌که سال 41 ساختمان پلاسکو به بهره‌برداری رسید، تصریح کرد: مالک این ساختمان قبل از انقلاب تمام سرقفلی واحدها واگذار شد و پس از انقلاب نیز که مصادره شد و فقط مقدار ناچیزی اجاره دریافت می ‌شده است.

وی با اشاره به نگرانی کسبه در خصوص ساخته شدن پلاسکوی جدید، افزود: عده‌ای به شدت معتقدند ساختمان ساخته نشود و المان یادبود برای یادبود آتش‌نشانان ساخته شود.

رییس بنیاد مستضعفان با اشاره به ایجاد اتاق فکر به ریاست خواجه دلویی معاون توسعه بنیاد، اظهار کرد: شورایعالی معماری و شهرسازی مصوب کرد که طراحی ساختمان جدید پلاسکو به مسابقه گذاشته شود.

سعیدی‌کیا با یادآوری این‌که سایتی برای دریافت ایده‌ مردم برای ساختمان پلاسکو راه‌اندازی شد، گفت: گروه داوران 365 طرح را انتخاب کردند و از بین از طرح‌ها نیز 10 طرح انتخاب و به آنها جوایزی اعطا شد.

وی با اشاره به این‌که پس از توافق برای سطح و سطوح ساختمان جدید شهرداری یک مسابقه نهایی برای طراحی پلاسکو جدید برگزار می‌شود، اظهار کرد: ساختمان پلاسکو بلافاصله پلمب شد و کسی اجازه فعالیت نداشت. در جلسات مکرر با قوه قضاییه و شورای سرقفلی‌داران پلاسکو مسائل مورد بررسی قرار گرفته است.

وی همچنین با اشاره به بحث و بررسی با حضور دو دادستان تهران،‌گفت: خوشبختانه به جمع‌بندی در سطح و سطوح ساختمان جدید پلاسکو رسیدیم و صورت جلسه‌ای بین بنیاد، قوه قضائیه و شهرداری امضا شده است.

رییس بنیاد مستضعفان با یادآوری این‌که کسبه ساختمان 5 طبقه مرتب فشار می‌آورند که کار خود را از سر بگیرند که بنیاد مستضعفان همواره اعلام کرده مسئولیت این کار را به عهده نمی‌گیرد، افوزد: این ساختمان سال 41 بر اساس آیین‌نامه های همان دوره ساخته شده و صدمه دیده است. شاید ظاهرش به گونه ای باشد که برخی بگویند می‌توان در آن فعالیت کرد اما این گونه نیست، این ساختمان حتی پارکینگ هم ندارد.

سعیدی‌کیا با اشاره به ساخت 1000 پارکینگ برای ساختمان جدید پلاسکو، تاکید کرد: همه ارگان‌های درگیر در این ماجرا به یک جمع‌بندی نهایی رسیده‌اند که منطقه واقع شده ساختمان پلاسکو ساماندهی شود. در این راستا به این جمع‌بندی رسیدیم که ساختمان 5 طبقه بر اساس توافق شهرداری و قوه قضاییه تخریب می شود.

وی با بیان این‌که منتظر صدور مجوزهای این کار هستیم در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این‌که ساختمان جدید پلاسکو چه زمانی کلنگ‌زنی می‌شود، اظهار کرد:‌ امیدواریم مطابق توافق صورت گرفته با شهرداری و قوه قضائیه مجوز ساخت پلاسکو جدید برای 8 طبقه روی زمین و 5 طبقه زیرزمین صادر شود.

وی تاکید کرد: با توجه به هماهنگی انجام شده با قوه قضاییه به زودی مجوزهای مربوطه صادر شود و امیدواریم همزمان با دهه فجر عملیات اجرایی ساختمان جدید را آغاز کنیم.

وی یادآور شد: بر اساس توافق شهرداری، بنیاد مستضعفان و تایید آن توسط دستگاه قضایی، ساختمان جدید پلاسکو در 13 طبقه شامل 5 طبقه زیر و 8 طبقه روی زمین در عرصه 9400 مترربع نیمه اول بهمن با اخذ مجوز شهرداری کلنگ‌زنی می‌شود.

رییس بنیاد مستضعفان همچنین در خصوص نحوه واگذاری واحدهای ساختمان جدید پلاسکو به صاحبان سرقفلی، اظهار کرد: بنای بنیاد مستضعفان بر این است آنچه ارزش روز سرقفلی واحدها داشته قبل از تخریب داشته حفظ شود.

سعید‌کیا ادامه داد: مثلا سه سال بعد از حادثه که ساختمان جدید ساخته می شود به ارزش زمان تخریب ساختمان ،‌ارزشی افزوده می‌شود. بر این اساس صاحبان سرقفلی مابه‌التفاوت ارزش روز واحدها را می‌پردازند که منطقی است.

نظرات بینندگان