arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۱۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۴ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۰

دلايل فروش نرفتن هما در بورس اعلام شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران(هما) دلايل فروش نرقتن هما در بورس را تشريح كرد و از وجود چندين خريدار غيررسمي خبر داد.

مهندس فرهاد پرورش در گفت‌وگو با ايسنا درباره فروش نرفتن سهام اين شركت در بورس اظهار كرد:‌ به اعتقاد من فرصت كم بود و تبليغات خوبي درباره‌ي سهام اين شركت صورت نگرفت.

وي افزود: دليل ديگر را مي‌توان بالا بودن حداقل ميزان سرمايه‌ي خريدار براي شركت در فراخوان دانست، چراكه خريداران حداقل بايد 52 ميليارد تومان سرمايه در اختيار داشته باشند.

مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با بيان اين‌كه اين ميزان سرمايه طبق قانون تعيين شده، اما رقم بالايي است، اظهار كرد: بلوكي بودن معامله و بالا بودن قيمت شركت نسبت به ساير واگذاري‌هايي كه صورت مي‌گيرد از ديگر دلايل فروش نرفتن هما محسوب مي‌شود.

پرورش با اشاره به اين‌كه قيمت هما يك هزار و 600 ميليارد تومان تعيين شده است، تصريح كرد: هما از بزرگترين شركت‌هاي دولتي است و عده‌اي معتقدند قيمت تعيين شده سنگين است، بنابراين براي تصميم‌گيري نسبت به خريد اين شركت به فرصت بيشتري نياز دارند تا بتوانند بررسي‌هاي جامع‌تري انجام دهند.

وي ادامه داد: بنا به ‌مصوبه سازمان خصوصي‌سازي اين واگذاري دو مرحله‌اي است و خريدار بايد براي خريد اين شركت مورد تاييد قرار بگيرد بنابراين دو مرحله‌اي بودن اين روند تا حدودي زمان‌بر است.

مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر اين‌كه واگذاري هما از جمله واگذاري‌هاي بزرگ از نظر سازمان خصوصي‌سازي است، درباره‌ي كاهش قيمت در نظر گرفته شده براي هما خاطرنشان كرد: اين امر به نظر سازمان خصوصي سازي و البته هيات عالي واگذاري بستگي‌ دارد و ممكن است به سرعت چنين تصميمي را اتخاذ نكنند.

پرورش با اشاره به اين كه مجموعه اين دلايل باعث شده كه خريدار رسمي وجود نداشته باشد، تصريح كرد: يكي دو خريدار وجود دارند كه در حال مذاكره، بررسي شرايط هما و اخذ اطلاعات از ما هستند به عبارت ديگر متقاضي وجود داشته اما به دليل محدوديت فرصت كه تا 15 شهريور تعيين شده بود اعلام آمادگي نكرده‌اند.

وي در پاسخ به اين‌كه آيا بالا بودن تعداد پرسنل هما را مي‌توان از دلايل فروش نرفتن آن دانست؟ اظهار كرد: من به اين مسئله اعتقاد ندارم و بر اين باورم كه سرمايه‌ي نيروي انساني هما بسيار ارزشمند است.

مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران تعداد كاركنان هما را هشت هزار و 100 نفر اعلام و خاطرنشان كرد: ممكن است كه در برخي بخش‌ها به ويژه حوزه‌هاي ستادي مقدار كمي تورم داشته باشيم، اما معتقدم نيروي انساني هما به ويژه در بخش‌هاي كادر عملياتي و خلبان‌ها و بخش‌هاي فني و مهندسي و فرودگاهي سرمايه و ذخيره هستند و اگرهم چنين قيمتي براي هما تعيين شده به دليل وجود اين نيروي انساني عظيم بوده است.

پرورش تصريح كرد: هما شركتي است كه اگر تعدادي ناوگان به آن اضافه شود به راحتي با همين تعداد نيروي انساني قابل عملياتي شدن است و توان و پتانسيل بالايي دارد.

وي تصريح كرد: بالا بودن تعداد نيروي انساني هما به دليل اين است كه بخش‌هايي در اين شركت وجود دارند كه ساير شركت‌هاي هواپيمايي فاقد آن هستند؛ به عنوان مثال مركز آموزش كه كاركنان و متقاضيان آزاد را آموزش مي‌دهد از جمله اين بخش‌ها است و منجر به كسب در آمد براي ما مي‌شود.

او با بيان اين‌كه اين مركز به نوعي منجر به خودكفايي داخلي و موفق به دريافت گواهينامه از ياتا شده است، خاطرنشان كرد: بخش كترينگ از جمله بخش‌هايي است كه در خود هما واقع شده و ساير شركت‌هاي هواپيمايي و حتي شركت‌هاي بين‌المللي فاقد آن هستند.

پرورش گفت: پس از خصوصي سازي امكان جدا شدن بخش آموزش يا كترينگ از هما وجود دارد؛ به طوري كه اين مراكز مي‌توانند به مجموعه‌هاي بازرگاني مستقل تبديل شده و به صورت درآمد هزينه‌اي اداره شوند، اما اكنون كه ما در حال خصوصي‌سازي هستيم، اين امر امكان‌پذير نيست.

مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اين‌كه تورم نيروي انساني در برخي بخش‌هاي هما از سال‌هاي گذشته كنترل شده و كاهش پيدا كرده است، گفت: هما اكنون با چهار هزار نيروي انساني رسمي و چهار هزار نيروي انساني قراردادي به كار خود ادامه مي‌دهد.

او با بيان اينكه اكنون 52 فروند هواپيماي ملكي در اختيار داريم، خاطرنشان كرد: سن تعدادي از اين هواپيماها كمتر از 10 سال بوده و قيمتي هستند.

پرورش با بيان اين‌كه برنامه توسعه و نوسازي ناوگان هميشه مدنظر بوده است، اظهار كرد: در صورتي كه فرصت وجود داشته باشد و منابع موجود باشد اقدام نوسازي ناوگان مي‌كنيم.
نظرات بینندگان