arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۱ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶

آخرین تحولات عفرین؛ ادامه عملیات شاخه زیتون ترکیه/ دمشق: اطلاعی از حمله نداشتیم/ تماس تلفنی تیلرسون با لاوروف

عملیات شاخه زیتون ترکیه در عفرین ادامه دارد، در این میان دولت دمشق اعلام کرد که هیچ اطلاعی از این حمله نداشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آخرین تحولات عفرین؛ ادامه عملیات شاخه زیتون ترکیه/ دمشق: اطلاعی از حمله نداشتیم/ تماس تلفنی تیلرسون با لاوروف

عملیات شاخه زیتون ترکیه در عفرین ادامه دارد، در این میان دولت دمشق اعلام کرد که هیچ اطلاعی از این حمله نداشته است.

 رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بالاخره وعده خود را عملی کرد و روز گذشته عفرین سوریه را به شدت زیر بمباران و حملات سنگین قرار داد. در پاسخ به این حملات کردهای عفرین هم از خاک سوریه چهار راکت به خاک ترکیه پرتاب کرده اند که هنوز آماری از تلفات جانی و مالی از این حمله اعلام نشده است. در همین حال دولت دمشق خواستار ورود سازمان ملل به این حملات شد و اعلام کرد دولت ترکیه برای حمله به عفرین مقامات سوریه را در جریان قرار نداده است.

در گزارش ذیل آخرین تحولات عفرین را از نظر می گذرانید:

خبرگزاری ایسنا به نقل از سایت شبکه المیادین گزارش داد: وزارت خارجه سوریه با محکوم کردن این "تجاوز" نیروهای ترکیه‌ای به خاک سوریه ادعاهای ترکیه را مبنی بر اینکه مقامات سوریه را از عملیات نظامی خود مطلع ساخته، تکذیب کرد.

این منبع افزود: دمشق به شدت این تجاوز ترکیه به شهر عفرین را که جزئی لاینفک از خاک سوریه است، محکوم می‌کند.

پیشتر مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفته بود، کشورش به دولت سوریه به صورت مکتوب عملیات نظامی در عفرین را اطلاع داده و در عین حال سفیران ایران و روسیه را هم در جریان عملیات عفرین قرار داده است.

این در حالی است که وزارت خارجه سوریه تاکید کرد، این خصومت به منزله جدیدترین گام در تجاوزات ترکیه به حاکمیت سوریه است.

وزارت خارجه سوریه از جامعه جهانی خواست این تجاوز را محکوم کرده و تدابیر ضروری را برای توقف فوری آن اتخاذ کند.

حمله به ۱۰۸ پایگاه یگان‌های مدافع خلق کرد در عملیات "شاخه زیتون"

این در حالی است که جنگنده‌های ترکیه مواضع شبه نظامیان کرد در عفرین در شمال غرب سوریه را در چارچوب عملیاتی با عنوان "شاخه زیتون" آغاز کردند.

رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد، این عملیات عملا به صورت میدانی آغاز شده و تا آزادسازی منبج و مرزهای عراق ادامه خواهد داشت.

بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه نیز گفت:‌ جنگنده‌های ترکیه روز شنبه بمباران اهداف وابسته به یگان‌های مدافع خلق کرد و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه را در عفرین آغاز کردند.

وی اظهار داشت: نیروهای زمینی ترکیه اقدامات ضروری را امروز (یکشنبه) با توجه به تحولات میدانی انجام خواهند داد.

اسماعیل قهرمان، رئیس پارلمان ترکیه نیز هدف از عملیات نظامی شاخه زیتون را که آن را مطابق با قانون بین‌المللی دانست، نابودی گروه‌های تروریستی اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد، ترکیه عملیات را براساس حق قانونی دفاع از خود آغاز کرد و عملیات برای ممانعت از ایجاد گذرگاهی تروریستی به سمت مرزهای جنوبی ترکیه و برای حمایت از امنیت کشور است.

خلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه نیز اظهار داشت، ترکیه تمامی تدابیر لازم برای ممانعت از وارد آمدن هر گونه ضرر به غیرنظامیان و افراد بی‌گناه در جریان عملیات را لحاظ کرده است.

وی تاکید کرد، عملیات شاخه زیتون با هدف نابودی تروریست‌ها و پناهگاه‌های امن آنها و سلاح‌هایشان است.

آکار تصریح کرد، این عملیات در چارچوب حقوق ترکیه برگرفته از قانون بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت در زمینه مبارزه با تروریسم و حق دفاع از خود که در ماده ۵۱ توافقنامه سازمان ملل آمده و با احترام به تمامیت ارضی سوریه انجام گرفته است.

به گفته ریاست ستاد مشترک ارتش ترکیه، عملیات نظامی ترکیه تحت عنوان "شاخه زیتون" راس ساعت ۵ عصر به وقت محلی با هدف برقراری ثبات و صلح در مرزها و منطقه علیه افراد مسلح کرد و داعش در عفرین آغاز شد.

رئیس ستاد ارتش ترکیه با دو همتای روس و آمریکایی خود تماس تلفنی برقرار کرده و آنها را در جریان روند علمیات و اهداف آن قرار داد.

مسکو نسبت به عملیات نظامی ترکیه ابراز نگرانی کرد و گفت، از نزدیک تحولات را دنبال می‌کند و طرف‌های درگیر را به خویشتن داری دعوت کرد.

منابع نظامی در ارتش ترکیه گفتند، جنگنده‌های ترکیه شب گذشته ۱۰۸ هدف وابسته به نیروهای کرد در عفرین را بمباران کردند که از جمله آن اهداف، فرودگاه نظامی منغ در حومه حلب بود. فرودگاه منغ در نزدیکی شهرک منغ در حومه شمالی حلب در هم‌جواری جاده بین‌المللی قرار دارد که حلب را در گذرگاه السلامه در شهر اعزاز به مرزهای ترکیه متصل می‌کند که تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق کرد است.

منابع افزودند، تمامی کشته‌ها و زخمی‌ها به بیمارستان‌ها منتقل شدند که افراد مسلح کرد بودند.

همزمان با بمباران مواضع یگان‌های مدافع خلق در شهر توسط جنگنده‌های ترکیه‌ای یگان‌های ارتش آزاد سوریه (مخالفان سوری) به مناطق تحت کنترل کردها وارد شدند. این بعد از مقدمه چینی یگان‌های توپخانه‌ای ترکیه بود که در نوار مرزی بین دو استان کلیس و هاتای در جنوب ترکیه مستقر هستند.

درگیری‌هایی نیز بین یگان‌های مدافع خلق و افراد مسلح ارتش آزاد سوریه در دو روستای قسطل و زعره در غرب عفرین درگرفت.

به گفته منابع یگان‌های مدافع خلق کرد، تاکنون هفت غیرنظامی و سه نیروی کرد در این حملات کشته شده‌اند.

یگان‌های مدافع خلق کرد که ترکیه آنها را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) می‌داند بر مناطق گسترده‌ای در شمال شرق فرات به اضافه عفرین تسلط دارند.

تیلرسون و لاوروف تلفنی وضعیت شمال سوریه را بررسی کردند

بعد از آغاز عملیات ترکیه در اطراف شهر عفرین سوریه وزرای خارجه روسیه و آمریکا در تماس تلفنی درباره اوضاع شمال سوریه و تلاش برای حل بحران گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور در گفت‌وگویی تلفنی با رکس تیلرسون، همتای آمریکایی‌اش درباره گام‌های لازم جهت تضمین ثبات در شمال سوریه گفت‌وگو کرد.

براساس بیانیه این وزارتخانه، دو طرف درباره افزایش تلاش‌ها برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه با حمایت سازمان ملل گفت‌وگو کردند.

سوريه: سازمان ملل بايد تجاوز ترکيه را محکوم کند

در همین حال دولت دمشق حمله نظامی ترکیه به شهر عفرین را تجاوزی ظالمانه خواند و آن را به شدت محکوم کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، وزارت امور خارجه سوریه با رد ادعای مقامات ترکیه مبنی بر این که آنکارا قبل از آغاز عملیات، دمشق را از آن آگاه کرده است، تاکید کرد، این اقدام جدیدترین حلقه از تجاوزات ترکیه به حاکمیت سوریه به شمار می‌آید.

وزارت امور خارجه سوریه در ادامه از سازمان ملل متحد خواست این اقدام ترکیه را محکوم کند و تدابیر لازم را برای متوقف ساختن آن اتخاذ نماید.

شلیک چهار راکت از خاک سوریه به شهر کیلیس ترکيه

منابع محلی در استان کیلیس در جنوب ترکیه اعلام کردند شلیک چهار راکت از خاک سوریه به شهر کیلیس دست کم یک زخمی برجا گذاشت.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از کیلیس، منابع محلی اعلام کردند چهار راکت بامداد یکشنبه از خاک سوریه به طرف شهر کیلیس شلیک شد و دو راکت به یک خانه، یکی از راکت‌ها به مرکز تجاری و راکت چهارم به زمینی غیر مسکونی اصابت کرد.

این منابع افزودند دست کم یک غیر نظامی بر اثر حملات راکتی به شهر کیلیس زخمی شد، اما به میزان خسارات این حملات اشاره‌ای نکردند.

ترکيه گوترش را از اهداف عمليات نظامي در عفرين مطلع کرد

در همین حال ترکيه اعلام کرد که پيش از آغاز عمليات نظامي در عفرين سوريه، در نامه اي دبير کل سازمان ملل را از اهداف عمليات نظامي ارتش اين کشور مطلع کرده است.

به گزارش پايگاه اينترنتي خبرگزاري آناتولي ترکيه، دفتر نمايندگي ترکيه در سازمان ملل در اين نامه مباني حقوقي عمليات نظامي اين کشور را براي آنتونيو گوترش تشريح کرده است.

بينالي ييلديريم نخست وزير ترکيه گفت: عمليات زميني ارتش ترکيه به عفرين امروز يکشنبه آغاز ميشود.

نخست وزير ترکيه گفت : متعاقب تحولات عمليات شاخه زيتون در منطقه عفرين در شمال غرب سوريه از يکشنبه يگانهاي نيروي زميني ارتش نيز وارد منطقه مي شوند.
ييلديريم اين مطلب را در کنفرانس مطبوعاتي مشترک با دولت باغچلي رهبر حزب حرکت ملي گرا عنوان کرد و افزود : اين عمليات با هدف نابودي گروههاي تروريستي در مناطق هم مرز با ترکيه ادامه خواهد يافت .

­به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيروت، شبه نظاميان کرد شنبه شب از کشته شدن 10 نفر در حمله ترکيه به شهر عفرين در شمال سوريه خبر دادند.

پنتاگون خواستار پرهیز از وخامت اوضاع در شمال سوریه شد

در همین حال خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد پنتاگون در پی آغاز عملیات ترکیه علیه شبه نظامیان کرد در سوریه از همه طرف ها خواست از وخامت اوضاع جلوگیری کنند.

به گزارش «آدریان رانکین گالووی» سخنگوی پنتاگون در بیانیه ای که به خبرگزاری آناتولی ارسال شده است، گفت: ما نگرانی ها امنیتی ترکیه را در خصوص پ.ک.ک که در آمریکا در فهرست سازمان های تروریستی قرار گرفته است، به رسمیت می شناسیم.وی افزود: آمریکا از پ.ک.ک حمایت نمی کند.

راخین گالووی از«همه طرف ها» خواست تا از وخیم کردن اوضاع پرهیز کرده و بر مبارزه با داعش تمرکز کنند.

ترکیه شبه نظامیان «یگان های مدافع خلق – ی.پ.گ» را وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) می داند. این یگان ها که بخشی از گروه «اتحاد سوریه دموکراتیک – پ.د.ی» را تشکیل می دهند، تحت حمایت آمریکا قرار دارند.

ترکیه برای مقابله با این گروه ها عملیاتی را به نام «شاخه زیتون» آغاز کرده است. هاکان چاووش اوغلو معاون نخست وزیر ترکیه گفت: دولت ترکیه هر گونه تدبیر لازم را برای دفاع از کشور اتخاذ کرده و با انجام عملیات عفرین به وظیفه خود در تامین امنیت مرزهای ترکیه عمل می کنیم.

ارتش ترکیه گفته که این عملیات بر اساس حق این کشور و حقوق بین الملل و همچنین تصمیم های شورای امنیت سازمان ملل و حق دفاع از خود در چارچوب منشور سازمان ملل انجام می شود.
جنگنده های ارتش ترکیه روز شنبه مقر دیده بانی و بسیاری از مواضع متعلق به گروه های پ.ی.د و پ.ک.ک در اطراف عفرین و نیز در روستاهای جلمه، حمدیه، حج لار، فریره و تل سلور از توابع منطقه جندرس واقع در شمال سوریه را هدف قرار داده و بمباران کردند.

این عملیات که به فرماندهی سپهبد اسماعیل متین تمل آغاز شده است، در نخستین روز به شکل حمله توپخانه ای و بمباران برخی مناطق در شمال سوریه توسط هواپیماهای نظامی ترکیه انجام شد و بنا به اعلام مقامات ترکیه از روز یکشنبه با حمله نیروی زمینی ارتش این کشور ادامه می یابد.

نظرات بینندگان