arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۳۲۲
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۱ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶

فیلم/ هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره یک ویروس مرگبار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نتایج آزمایشات پسر 9 ساله ای در اوگاندا که مشکوک به بیماری خطرناک و بالقوه تب هموراژیک کریمه کنگو بود، مثبت می باشد.

اما سوال این است که مکانیزم این بیماری و تفاوت آن با دیگر تب های منجر به خونریزی، مانند ابولا (Ebola) چه می باشد؟

مقامات بهداشتی اوگاندا خبر بستری شدن یک پسر 9 ساله را بعلت ابتلاء به تب هموراژیک کریمه کنگو در ناحیه ناکسک (Nakaseke) که در بخش مرکزی اوگاندا قرار گرفته است، تایید کردند. این بیمار در حال حاضر در قرنطینه و تحت درمان های ویژه قرار گرفته است.

در موردی مشابه، مرگ یک دختر 9 ساله نیز در همین کشور، ظن پزشکان را در ارتباط با ابتلاء به این بیماری برانگیخته بود، ولیکن وزارت بهداشت اوگاندا در بیانیه ای اعلام کرد که نتایج آزمایشات در ارتباط با این بیماری منفی می باشد.

مطابق با گزارشات ارسالی از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده آمریکا (CDC)، تب هموراژیک کریمه کنگو نوعی تب همراه با خونریزی و از سری بیماری هایی می باشد که برروی اندام های حیاتی و حساس انسان تأثیر می گذارد و از طریق تخریب و زوال رگ های خونی در بدن انسان، ایجاد خونریزی در نواحی مختلف را بوجود می آورد.

تب ویروسی هموراژیک توسط چند خانواده مختلف از ویروس ها ایجاد می گردد.

مقامات CDC اذعان نمودند که تب هموراژیک کریمه کنگو ناشی از انتقال ویروسی بانام نایرووایروس (Nairovirus) می باشد که متعلق به خانواده ای از ویروس ها، با نام بانیوردی (Bunyaviridae) می باشد، در حالیکه بیماری ابولا توسط ابولاوایروس (ebolaviruses) ایجاد می گردد که متعلق به خانواده ویروس فلووایریدای (Filoviridae) می باشد.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، تب هموراژیک کریمه کنگو دارای دامنه وسیع جغرافیایی می باشد و در کشورهای زیادی از جمله، آفریقا، بالکان، خاورمیانه و برخی از کشورهای آسیایی دیده می شود. مقامات این سازمان جهانی اذعان نمودند که این بیماری مرگبار از طریق نیش حشرات و یا از طریق تماس با خون حیوان آلوده انتقال یافته و سریعاً پخش می گردد.

مطابق با گزارشات ارسالی، ابتلاء به این بیماری، می تواند منجر به بروز تب ناگهانی در فرد، سردرد های شدید، دردهای عضلانی، تهوع و استفراغ گردد. از سایر علایم این بیماری مهلک می توان از ضربان های تند قلب، ورم غدد لنفاوی، بثورات جلدی پتشیال (petechial) و یا بثورات جلدی ناشی از خونریزی زیر پوستی نام برد. پیشرفت بیماری در بیماران، ممکن است کبودی بیشتری را برروی پوست مبتلایان ایجاد نماید.

نرخ مرگ و میر این بیماری در مبتلایان، بین 10 تا 40 درصد بوده، در حالیکه به گفته سازمان بهداشت جهانی، نرخ مرگ و میر مبتلایان به ویروس مرگبار ابولا در حدود 25 تا 95 درصد می باشد. لازم بذکر است که درمان خاصی برای تب هموراژیک کریمه کنگو وجود نداشته و دانشمندان در حال بررسی و انجام آزمایشات گوناگون برروی مبتلایان به این بیماری ویروسی می باشند.

مسولین CDC اذعان نمودند که بیماران مبتلا به این بیماری تحت مراقبت های حمایتی قرار گرفته و درمان هایی از طریق انتقال مایعات، استفاده از الکترولیت ها و اکسیژن و سایر درمان هایی مشابه به جریان پذیری خون این افراد کمک می نماید، برروی مبتلایان صورت می گیرد.

طبق گزارشات این مرکز کنترل و پیشگیری، دارویی با نام رایباوایرن (ribavirin) نتایج مثبتی را در ارتباط با درمان این بیماری مرگبار نشان داده است.
 

برای مشاهده دیگر ویدیوهای خبری و جذاب، از سرویس «انتخاب TV» بازدید کنید

  

 

نظرات بینندگان