arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۳ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶

جزئیات سودمیلیاردی شرکت‌های شستا از خرید ۱۰ هزار موبایل آیفون X و ۸

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا نوشت: رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران گفت: شرکت‌های سرمایه گذاری تامین اجتماعی محموله بزرگی از گوشی‌های برند آیفون را خریداری کرده است که شامل ۱۰ هزار دستگاه تلفن همراه برند اپل است .

سید مهدی میرمهدی کمجانی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان این که سرمایه گذاری هلدینگ شستا در صنعت موبایل شروع شده است، گفت: بر اساس اطلاعات موجود، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی یا همان شستا نه تنها با یک شرکت بلکه چند شرکت از این مجموعه در حال سرمایه گذاری در صنعت موبایل و واردات موبایل به ایران هستند چرا که سرمایه گذاری در این صنعت سود بسیار بالایی دارد اما باید بدانند ورود آن‌ها با رانت می‌تواند صنعت موبایل یا هر کالای دیگری را به خطر بیاندازد.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران درباره ورود دولتی‌ها به صنعت موبایل گفت: طرح رجیستری موبایل باعث ایجاد رانت برای ورود دولتی‌ها به صنعت موبایل شده است و هم اکنون شرکت‌های سرمایه گذاری تامین اجتماعی بدون هیچگونه تجربه‌ای در این زمینه به دنبال واردات گوشی آیفون به بازار ایران هستند. تمامی مسئولان صنف موبایل و کالای دیجیتال از ورود دولتی‌ها به این صنعت شاکی هستند چرا که آن‌ها هیچ گونه مجوزی برای واردات موبایل ندارند و حق ندارند تا در امور بخش خصوصی تداخل ایجاد کنند.

میر مهدی با اشاره به محموله موبایل شرکت‌های سرمایه گذاری تامین اجتماعی اظهار داشت: شرکت‌های سرمایه گذاری تامین اجتماعی محموله بزرگی از گوشی‌های برند آیفون را خریداری کرده است که شامل ۱۰ هزار دستگاه تلفن همراه برند اپل است که بیشتر محموله را گوشی‌های گران قیمت آیفون X تشکیل داده و بخش کوچکی از این محموله وارداتی به گوشی‌های آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس اختصاص دارد.

وی افزود: با احتساب این که ارزش میانگین هر دستگاه موبایل آیفون X و ۸ حدود ۵ میلیون تومان باشد، ارزش محموله موبایل گروه شستا بالغ بر ۵۰۰۰۰۰۰۰ هزار تومان است. همچنین سود فروش هر دستگاه آیفون X در بازار ایران ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است و همین مسئله باعث شده تا گروه سرمایه گذاری تامین اجتماعی وارد این صنعت شود تا بتواند درآمد بالایی کسب کند.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران تاکید کرد: هیچ اطلاعاتی از کشور مبدا واردات این گوشی‌های آیفون در دست نیست و مشخص نیست که این گوشی‌ها از امارت یا چین خریداری شده است.

میر مهدی درباره چگونگی واردات آیفون توسط تامین اجتماعی گفت: تامین اجتماعی فقط یک سرمایه گذار است و به این دلیل که پول بسیار زیادی دارد وارد این صنعت شده و سرمایه‌ای را وارد می‌کند و در انتها سود خود را برداشت می‌کند. شرکت‌های سرمایه گذاری تامین اجتماعی با رانتی که رجیستری ایجاد کرده به سراغ یکی از نماینده‌های برند اپل در ایران می‌روند و پول خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و از سود کلان واردات این گوشی‌ها درآمد کسب می‌کنند.

وی تاکید کرد: در ایران سرمایه گذاری در واردات گوشی آیفون بهترین فرصت برای درآمد زایی است چرا که بسیاری از تلفن‌های آکبند برند اپل که به نام کالای اصلی وارد بازار ایران می‌شود و دارای گارانتی معتبری است، کالای ریفر یا همان دست دومی است که مشکلی داشته و توسط کارخانه بازسازی شده است. در هیچ نقطه‌ای از دنیا نمی‌خواهند مشتری کالای نامناسب استفاده کند اما سودجویانی در ایران برایشان مهم نیست که آیفون اصلی به مشتری تحویل دهند یا کالا ریفر باشد.

میر مهدی با اشاره به طرح رجیستری موبایل گفت: رجیستری موبایل یک اشتباه محض است که توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرایی شد و حالا به لطف وزیر یک عده در بخش خصوصی و دولتی با رانت‌ها میلیاردر شده‌اند. طرح رجیستری تلفن همراه به دلیل این که با برند اپل شروع شد، باعث وسوسه سرمایه گذاران در واردات گوشی‌های آیفون و ایجاد انحصار در بازار موبایل شده است که می‌تواند بازار را از ثبات خارج کند و به صنعت ضربه وارد کند.

نظرات بینندگان