arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۵ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
مهدی تقوی، اقتصاددان در گفت‌وگو با «انتخاب» بررسی کرد:

چرا قیمت دلار سر به فلک کشیده است؟

مهدی تقوی، اقتصاددان و استاد دانشگاه، روند افزایش قیمت دلار را وحشتناک توصیف کرد و گفت: روند صعودی قیمت دلار قابل توجیه نیست و حتی پس از برجام باید بهای آن پایین می آمد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چرا قیمت دلار سر به فلک کشیده است؟

مهدی تقوی، اقتصاددان و  استاد دانشگاه، روند افزایش قیمت دلار را وحشتناک توصیف کرد و گفت: روند صعودی قیمت دلار قابل توجیه نیست و حتی پس از برجام باید بهای آن پایین می آمد.

تقوی در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» اظهار داشت: ممکن است صادرات کشوری بسیار کمتر از واردات آن باشد و در نتیجه ارز کمی وارد آن شود. در این صورت قیمت ارز بالا می رود. اما در کشور ما قبل از برجام یک میلیون بشکه نفت صادر می شد که پس از برجام به دو و نیم ملیون بشکه رسیده است. قیمت نفت هم بالا رفته. در نتیجه، به اندازه مبلغ 1.5 میلیون بشکه نفت در روز ارز وارد کشور شده است.

چرا قیمت دلار سر به فلک کشیده است؟او افزود: در این شرایط، اگر واردات ما افزایش زیادی پیدا کرده باشد می توانیم بگوییم تقاضا برای دلار افزایش یافته و در نتیجه قیمت هم بالا رفته است. اما چنین موضوعی درست نیست و واردات ما افزایش قابل ملاحظه ای نداشته است.

تقوی با اشاره به تاثیر دو نظریه بر قیمت دلار گفت: در نظریه «برابری قدرت خرید» اگر تورم شما بسیار بالاتر از تورم ایالات متحده آمریکا باشد، قیمت دلار افزایش خواهد یافت. بر اساس نظریه پولی هم، اگر بانک مرکزی پول زیادی چاپ کند، ارزش پول ملی پایین آمده و قیمت دلار بالا می رود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر هیچ یک از این دو نظریه افزایش قیمت دلار در کشور ما را توجیه نمی کند بلکه برعکس، بر اساس این دو نظریه، قیمت دلار باید کاهش یابد.

او افزود: اگر بانک مرکزی در هر شرایطی دلار کم بیاورد - که در شرایط فعلی کشور نباید کم داشته باشد - دو راه برای جبران آن دارد. یکی فروش دلار و دیگری یک درآمد خطرناک به نام درآمد پولی. یعنی بانک مرکزی پول چاپ کند و برای خرج کردن به دولت بدهد.

تقوی با بیان اینکه در حال حاضر کسری بودجه قابل ذکری نداریم گفت: در حال حاضر شرایط کشور مانند دوره احمدی نژاد نیست که نرخ رشد منفی و تورم 40 درصدی داشته باشیم. اکنون تورم به زیر ده درصد رسیده و رشد اقتصادی هم مثبت است. بنابراین مطابق نظریه های اقتصادی قیمت دلار نباید افزایش یابد بلکه باید کاهش یابد.

تقوی با ابراز بی اطلاعی از علت جهش ناگهانی قیمت ارز گفت: افزایش قیمت دلار هیچ توجیهی ندارد و بر اساس آنچه گفته شد حتی قیمت باید کمتر از 4400 تومان باشد.

نظرات بینندگان