arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۵ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶

واکنش سیدعلی خمینی به اعتراضات اخیر: تمام مشکلات ما از دشمن بیرونی نیست

یادگار امام تصریح کرد: مسئولین در برنامه‌های خود رضایت مردم، در سخنان خود کرامت مردم و در رفتار خود عزت مردم را لحاظ کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واکنش سیدعلی خمینی به اعتراضات اخیر: تمام مشکلات ما از دشمن بیرونی نیست

یادگار امام تصریح کرد: مسئولین در برنامه‌های خود رضایت مردم، در سخنان خود کرامت مردم و در رفتار خود عزت مردم را لحاظ کنند.

سیدعلی خمینی در دیدار امام جمعه، مسئولین و جمعی از مردم شریف آباد استان تهران با اشاره به گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب و مسیری که امام در دوران انقلاب طی کرد، به اشکالات موجود در نظام اشاره و گفت: ما در این سال‌ها پیشرفت های بسیاری داشته ایم اما در این چهل سال اشکالات زیادی نیز وجود داشته که بعضی از آنها به دلیل بی تجربگی و یا کوتاهی مسئولین ما بوده است.

وی ادامه داد: بعضی از آن ها به خاطر جنگ بوده و بعضی به دلیل دشمنی هایی بوده است که دنیا با تفکر انقلابی ما داشته است، بالاخره ما در مقابل آمریکا و اسرائیل سر خم نکرده ایم، این کم جرمی نیست.

سید علی خمینی در تشریح دشمنی های دنیای سلطه با نظام اسلامی ابراز کرد: امروز هم ببینید در دنیا آمریکا یک طرف ایستاده و تنها منتظر است کوچکترین اتفاقی در کشور بیفتد تا جنجال راه بیاندازند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ وقت نمی‌گوییم ریشه همه مشکلات ناشی از دشمنان است، گفت: اتفاقا مسبب بسیاری از مشکلات خودمان هستیم. بعضی از مشکلات از خود ما است، خیلی از مشکلات از کم کاری ها و فساد هایی است که در دستگاه های حاکمیتی ما وجود دارد. منکر این مسائل نیستیم. تمام صحبت ما این است که مردم فراموش نکنند دشمن خارجی هم داریم. آنها هم نشسته اند و برای سنگ اندازی برنامه ریزی می کنند.

سیدعلی خمینی سپس به تحلیل نا آرامی های اخیر کشور پرداخت و ادامه داد: همین ناآرامی های اخیر که به شکل خیلی مختصری در کشور رخ داد را مشاهده کنید؛ البته این دست ناآرامی ها در همه جای دنیا وجود دارد و مطالبات به حق، یا نا به جا، از طرف دوست و رقیب در همه جای دنیا هست. این اتفاق بسیار طبیعی است و هر چند سال یک بار کشور های اروپایی و آمریکایی نیز با این دست از تظاهرات با مقیاس بزرگتر و با دوز خشونت بالاتر رو به رو هستند، و ما هم این اتفاقات را داشته ایم.

یادگار امام با اشاره به اینکه سخنش در اینجا ریشه یابی این مسائل نیست، تاکید کرد: روی صحبت من این است که مردم ما توجه کنند، هنوز همه ملت ایران از این اتفاقات اطلاع نداشتند که رئیس جمهور آمریکا در این مورد توئیت می کند. روزنامه های رسمی آمریکا در صفحه اولشان از همین اعتراضات خیابانی جزئی که دیدید به عنوان «قیام مردم ایران» تعبیر می کنند.

سیدعلی خمینی خاطر نشان کرد: این ها آیا مفهوم قیام را نمی فهمند؟ یا معنی مردم را نمی‌دانند؟یا سیستم های اطلاعاتی ندارند، که دارند و می دانند و می فهمند! پس در چه میزانی و با چه حسابی نام این حادثه را که اول و آخرش تنها یک هفته طول کشید و در خوش بینانه ترین حالت ده ها هزار نفر در سراسر کشور در آن مشارکت داشتند، قیام می گذارند؟

همچنین ادامه داد: شما که انقلاب ایران در 40 سال پیش را دیده اید، که جمعیت های میلیونی به خیابان می آمدند. شما جمعیت میلیونی را دارید هر سال می‌بینید. اگر این اعتراضات چند هزار نفری را قیام بنامیم، حضور 22 بهمن را چه بنامیم؟

سیدعلی خمینی به جمع بندی نظراتش در این بخش پرداخت و گفت: سخن این است، آیا همه مشکلات ما از دشمنان است؟ خیر. اما آیا دشمن نداریم؟ واضح است که دشمن داریم، دشمنان مهم هم داریم.

وی با اشاره به علل دشمن داشتن ایران گفت: ما دست آمریکا را از منطقه قطع کرده ایم، آن هم از این منطقه مهم. رهبری فرمودند در دهه پنجاه شما را از کشور و در دهه 90 از منطقه بیرون انداختیم. ما تمام سیاست های این ها را به هم زده ایم. جمهوری اسلامی تمام سیاست های کلان نظام سلطه را به هم زده است، معلوم است که اینها نمی ایستند و تماشا نمی کنند. اینها سیاست های کلانی برای منطقه داشته اند و برای اسرائیل خواب ها دیده بودند و امروز هم در آمریکا بسیاری از سردمداران این کشور از صهیونیست ها هستند.

سیدعلی خمینی با اشاره به اینکه غالب سیاست های آمریکایی ها برای حمایت از صهیونیست هاست، گفت: با این وصف ایران با توانی که قابل مقایسه با توان آنها نیست و قابل مقایسه با نظام سلطه نیست، ایستاده و تمام برنامه های آنها را به هم ریخته است. این ها برای اسرائیل برنامه ها داشتند و سخن از نیل تا فرات می گفتند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که حتی سران عرب هم با آن همراهی نکردند، کاری کرد که اسرائیل دیگر نه تنها نیل تا فرات را نبیند، بلکه باید برود دور خودش دیوار بکشد که مبادا درون دیوار های خودش به سراغش بروندو این جنایت کار ها را به سزای اعمالشان برسانند. این ها به برکت حرکت های ماچه در جبهه های مقاومت و چه در جبهه های دیپلماسی در دنیا منزوی شده اند.

وی همچنین گفت: اسرائیل امروز هر کاری می کند در حال شکست خوردن است. چه در سازمان ملل چه درمنطقه و چه حتی در هدف قرار دادن اهدافی که در نزدیکی ماست شکست می خورد.

سیدعلی خمینی تاکید کرد: بنابراین حرف ما این است که ما دشمن داریم و کسی که دشمن دارد با چشمان باز می خوابد.

یادگار امام ادامه داد: اما مسئله بعدی این است که تمام مشکلات ما از این دشمن بیرونی نیست. ما اگر بتوانیم اختلاف طبقاتی را از بین ببریم، فاصله میان فقیر و غنی را کم کنیم، مسئولین ما در برنامه های خودشان رضایت مردم را مد نظر قرار دهند، در سخن خودشان کرامت مردم را مد نظر قرار دهندو در رفتار خودشان عزت مردم را مد نظر قرار دهند بسیاری از مشکلات حل خواهند شد.

سیدعلی خمینی افزود: همه باید بدانیم و شما به همه کسانی که با آنها سر و کار دارید بگویید راه حل مشکلات اقدام گام به گام است. هیچ جامعه ای یک شبه درست نشده و نخواهد شد. اگر خیال کنیم با یک حرکت پرشی میتوانیم مشکلات را حل کنیم اشتباه کرده ایم. بدانیم اگر بخواهیم کارهای ساختار شکنانه انجام بدهیم از همان پله ای هم که هستیم پایین تر خواهیم افتاد. راه، راه اصلاح گام به گام است. قدم به قدم و با آرامش و گفت و گو مشکلات خود را حل کنیم و در خارج کشور در مقابل دشمنان تا آنجا که با زبان آدمیزاد حرف میزنند، با زبان آدمیزاد با آنها حرف بزنیم، اما اگر خواستند با زبان حیوانی سخن بگویند، ما هم بلدیم چه کنیم.

وی تاکید کرد: امام فرمودند ببینید علت اصلی پیشرفت شما در انقلاب چه بود، ایمان به خدا و وحدت کلمه؛ علت بقای شما هم همین است. این همه همدیگر را جدا نکنیم و به جان هم نیوفتیم. مسئولین مراقب باشند به خاطر هوا های نفسانی به جان هم نیوفتند و هی برای هم پرونده های دروغ درست نکنند. هنوز ملت پشتیبان جمهوری اسلامی است.

همچنین خاطر نشان کرد: هیچ انقلابی نیست که چهل سال از آن گذشته باشد و هنوز آرمان هایش، همان آرمان های نخستین باشد و هنوز ملتش پشتیبان همان آرمان های نخستین باشد و توانسته باشد با کمترین هزینه ها بر مشکلات خود غلبه کرده باشد. راز پیروزی ما همان است که امام گفته بودند. تمام سیاست های ما باید این باشد و نگاه ما باید به مستضعفین و همین اقشار فرودست جامعه باشد که به تعبیر امام همین ها هستند که مسئولین را بر سر کار آوردند. اگر مسئولین برای همین قشر مستضعف کار نکنند ضربه خواهیم خورد.

سیدعلی خمینی با تاکید بر توجه به مستضعفین گفت: همین بچه های متدین، مذهبی، اما از حیث اقتصادی مستضعف هستند که از کیان کشور دفاع خواهند کرد. لذا نگاه دولت باید به مستضعفین باشد. آنچه ضربه اساسی به ما خواهد زد مسئله تبعیض است. مسئله این است که کسی در جامعه فساد کند و مورد مجازات قرار نگیرد.

وی افزود: اینکه فردی تنها به این دلیل که با دیگری قرابت و نزدیکی و رابطه دارد بتواند از گردنه ها عبور کند، اما مردم عادی با مشکلات دست و پنجه نرم کنند، مورد پذیرش و قابل تحمل نیست. ممکن است فقر برای مردم قابل تحمل باشد، اما این تبعیض است که درد ها را دو چندان می‌کند.ما برای این مسئله چه کرده ایم؟ ما از حیث نظری و از حیث تفکر اسلامی هم باید پاسخگو باشیم.

نظرات بینندگان