arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۴۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۷ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۰
با اشاره به ماجرای اختلاس بزرگ

آیت الله لاریجانی: چه لزومی دارد در تلویزیون یا مصاحبه مطبوعاتی، خودشان را تبرئه کنند؟

سؤال ما این است که این سه هزار میلیاردی که در رسانه آمده کدامیک از این رسانه‌ها تحقیق کرده‌اند و به نتیجه رسیده‌اند و حتی خود را محق دانسته‌اند که افرادی را محکوم کنند در حالی که قوه قضاییه هنوز تحقیقاتش کامل نشده و حکمی نیز صادر نکرده است/ اینکه 3 هزار میلیارد، اختلاس بوده یا نه، هنوز مشخص نیست/ پس از تحقیقات اعلام می کنیم
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس قوه قضاییه رسانه‌ها و تمام مسئولان نظام را به همدلی و همکاری قانونی در رسیدگی به پرونده «فساد عظیم بانکی» و پرهیز از فرافکنی، وارد کردن نسبت‌های ناروا به افراد، تشویش اذهان عمومی و اخلال در روند پیگیری قضایی این پرونده از طریق اطلاع رسانیهای غیر قانونی و خلاف واقع فراخواند.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی انتخاب ، آیت الله آملی لاریجانی عملکرد قوه قضاییه و به ویژه دادگستری استان خوزستان در کشف، پیگیری و بررسی فساد عظیم بانکی را مناسب توصیف کرد و با تأکید بر این نکته که «هیچ یک از مسئولان و ارکان قوه قضاییه هیچ تردیدی در این جهت ندارند که این پرونده باید به سرانجام عادلانه و قانونی برسد» گفت: دستگاه قضایی تا امروز در حد وسع خود در برای رسیدگی به این پرونده تلاش کرده و از همان روز اول کشف و تشکیل پرونده که مدتها قبل از رسانه‌ای شدن موضوع بوده با قاطعیت وارد عمل شده و ابلاغ ویژه رئیس قوه قضاییه به دادستان کل کشور که بحمدالله شخصیت قاطعی هستند و سابقه روشنی در رسیدگی به پرونده‌های خاص دارند؛ نشان می‌دهد که قوه قضاییه عزم خود را  در این جهت جزم کرده است.

رئیس قوه قضاییه افزود: مردم شریف ایران بدانند دستگاه قضایی هرگز کوتاه نمی‌آید و در همین جا ضمن تشکر از همه مسئولان دستگاه قضایی در استان خوزستان و سازمان بازرسی کل کشور که بسیار خوب کار کردند، اعلام می‌کنم ما بنا نداریم پرونده‌هایی را که هنوز به انجامی نرسیده‌اند و محکومیتی صادر نشده است رسانه‌ای کنیم و در این پرونده نیز از ابتدا بنابر همین بوده است.

وی بزرگنمایی کردن چنین پرونده‌هایی را در رسانه‌ها و اظهار نظرهای غیر واقعی و غیر قانونی را موجب برهم زدن رویه رسیدگی قضایی اعلام کرد و گفت: حتی خود من به عنوان رئیس قوه قضاییه تا زمانی که تمام حقایق این پرونده روشن نشده و پیگیری‌های قضایی به سرانجام نرسیده است نمی‌توانم به صراحت اعلام کنم که سه هزار میلیارد اختلاس شده است.  رسانه‌ای کردن یک اتهام و بزرگنمایی آن موجب مخدوش شدن تحقیقات قضایی می‌شود و این نه به نفع دستگاه قضایی و نه به نفع نظام و نه به نفع مردم است.

آملی لاریجانی رسانه‌ها و افراد و مسئولان صاحب تریبون را به پرهیز از اظهارنظرهای شتابزده، فرافکنی و اخلال در روند رسیدگی به این پرونده فراخواند و گفت: همه باید بگذارند که جریان امور قضایی در یک مسیر درست قرار گیرد و بدانند که کار رسیدگی دستگاه قضایی در این پرونده از چند روز قبل شروع نشده بلکه مدیر کل محترم دادگستری استان خوزستان، قضات شریف این استان به همراه سازمان بازرسی کل کشور از یکی دو ماه پیش این پرونده را دست گرفته بودند و افرادی را دستگیر و نیز تحقیقات زیادی انجام شده است و حتی اموالی را هم بلوکه کرده‌اند و همچنان تحقیقات ادامه دارد اما  بنایمان این بوده که مانند سایر  امور قضایی تا قبل از حصول نتیجه نهایی اطلاع‌رسانی نکنیم.

رئیس قوه قضاییه سپس خطاب به رسانه‌ها و مطبوعاتی که به صراحت عنوان «اختلاس سه هزار میلیاردی» را منعکس کرده‌اند، گفت: سؤال ما این است که این سه هزار میلیاردی که در رسانه آمده کدامیک از این رسانه‌ها تحقیق کرده‌اند و به نتیجه رسیده‌اند و حتی خود را محق دانسته‌اند که افرادی را  محکوم کنند در حالی که قوه قضاییه هنوز تحقیقاتش کامل نشده و حکمی نیز صادر نکرده است. اگر از بنده هم به عنوان مسئول دستگاه قضایی بپرسید آیا سه هزار میلیارد، اختلاس هست؛ بنده می‌گویم نمی‌دانم و تنها می‌توانم در این برهه بگویم که ما می‌دانیم جریان بزرگ تخلف مالی رخ داده است چون اسنادش هست، اما اینکه سه هزار میلیارد ریال اختلاس بوده یا نبوده، باید مراحل تحقیقات و رسیدگی انجام شود و بعد اعلام کنیم.

آملی لاریجانی تأکید کرد: فضاسازی‌های نادرست و یا اظهارنظرهایی در خصوص اینکه چه کسی این ماجرا کشف کرده و یا تلاش عده‌ای برای دور کردن و تبرئه خود از این ماجرا درست نیست، چه لزومی دارد پشت صفحه تلویزیون و در یک مصاحبه مطبوعاتی خودشان را تبرئه کنند. اگر بناست کسی تبرئه شود، در تحقیقات قضایی تبرئه می‌شود و اینگونه کارها تنها موجب مشوش شدن اذهان خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه قضایی برحسب وظیفه ذاتی خود به کشف جرم و تعقیب مجرمان در این پرونده خواهد پرداخت افزود: کشف جرم و تعقیب مجرم، خصوصاً  جرایمی که با اموال عمومی سر و کار دارد و به ویژه جرمی که به حیثیت نظام صدمه وارد می‌کند، وظیفه ذاتی دستگاه قضایی است و ما انتظار داریم رسانه‌ها از سر و صداهای بی‌خودی اجتناب کنند که این کار علاوه بر اینکه به لحاظ نسبت دادن‌های خلاف و واهی و انتشار اتهام‌های اثبات نشده جرم است، موجب تشویش اذهان عمومی نیز می‌شود، یعنی اینکه از دو منظر این کارها خلاف است. و من اخطار می‌کنم که این وضعیت در تهمت‌زدن به افراد و مشوش کردن اذهان از سوی رسانه‌ها ادامه پیدا نکند که هر کسی را که دلشان می‌خواهد تهمت بزنند و هر کسی را که می‌خواهند نسبتی به او بدهند و ذهن عمومی جامعه را طوری مشوش کنند که آنوقت اگر دستگاه قضایی حرف حقی هم داشته باشد این حرف را حمل بر امور سیاسی کنند.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه «برخی هم در این جریان‌های رسانه‌ای حتماً نیت خیر دارند» اعلام کرد: این عزیزان باید بدانند که این کار نهایتاً به نفع نظام نیست چون نتیجه آن این می‌شود که دستگاه قضایی اگر حرفی بزند می‌گویند سیاسی است.

رئیس قوه قضاییه افزود: رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جلسه غیرعلنی مجلس مطالبی مطرح کردند که متأسفانه برخی از آن مطالب به صورتی مخلوط و مشوه (حسب گزارش رئیس محترم سازمان) در رسانه‌ها منعکس شد. جای تعجب است چگونه مطالب یک جلسه غیر علنی از سوی نماینده محترمی رسانه‌ای می‌شود.

وی مبارزه با مفاسد اقتصادی  را حساس و به مثابه تیغی دو لبه دانست که پرداختن به آن ظرافت‌های خاص خود را می‌طلبد که یک طرف آن این است که عدم برخورد با مفاسد اقتصادی زیبنده نظام نیست و نظام باید قاطع و پرصلابت در مقابل آن بایستد و طرف دیگر قضیه در این پرتگاه و این لبه تیزی که وجود دارد و آن مسئله امنیت اقتصادی است.

آملی لاریجانی تأکید کرد: اگر در کشور سرمایه‌دار متدینی که در مسیر صحیح و حلالی حرکت می‌کند امنیت نداشته باشد کشور رشد نخواهد کرد. رفع بیکاری و تقویت چرخه اقتصادی باید با جریان سرمایه سرمایه‌داران به انجام برسد و در عین حال باید کاری صورت گیرد که افراد فرصت طلب و سودجو از رانت‌ها نتوانند استفاده کنند و مطمئن باشند و بدانند اگر کوچکترین تخلفی صورت گیرد سر و کارشان با دستگاه قضایی خواهد  بود و اگر جرمشان ثابت شد مجازاتشان هم قطعی است. ولی اگر بنا باشد که هرکسی در هر روزنامه‌ یا رسانه‌ای افراد را متهم کند هیچ بنگاه اقتصادی و مالی یا کارخانه و یا بانکی نمی‌تواند با امنیت به کار خود ادامه دهد.
 
رئیس قوه قضاییه افزود: از سازمان بازرسی کل کشور می‌خواهم که ابعاد نظارتی خود را قوی‌تر کند و با تقویت امکانات، بودجه، نیروی انسانی تدبیری اتخاذ شود که نظارت سازمان بازرسی کل کشور بر دستگاه‌های اجرایی از جمله بانک‌ها که شریان اقتصادی کشورها را در دست دارند هم بیشتر شود.

وی گفت: مهم این است که آیا یک نظام با این قبیل مفاسد می‌سازد و یا در مقابل آن فساد می‌ایستد که بحمدالله نظام اسلامی ما همواره نشان داده در مقابل این گونه فسادها ایستاده و نمونه‌های متعدد آن نیز برای  همه روشن است و از جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای محسنی اژیه که چهره برجسته و مورد اطمینان در دستگاه قضایی هستند هم می‌خواهیم در این پرونده نیز با قاطعیت عمل کنند و همه مسئولان عالی قضایی و بلکه تمام مسئولان نظام نیز پیگیر این قضیه هستند.

آملی با تأکید بر اینکه این فساد مربوط به بانک‌ها و قوه مجریه است، گفت: حتی اگر در دستگاه قضایی هم کسی با این پرونده مرتبط و متهم باشد به طور قطع پیگیری خواهیم کرد ولی واضح است که ارتباط دستگاه قضایی صرفاً این است که باید رسیدگی کند.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: مطمئنم با قاطعیتی که دستگاه قضایی دارد و قوای دیگر هم همراهی کرده‌اند، نسبت به این پرونده و موارد مشابه آن قاطعانه رسیدگی خواهد شد و ما توقعمان این است که همه فضا را برای رسیدگی جدی به این پرونده آماده کنند و مردم شریف ما هم مطمئن باشند که ما ذره‌ای از حقوق آنها کوتاه نخواهیم آمد.
 
وی در ابتدای این جلسه با تسلیت شهادت حضرت امام صادق (ع) و با بیان این موضوع که «ائمه اطهار در باطن، حقیقت واحد دارند و در عین حال هر کدام مظهر و تجلی حقیقتی در این عالم هستند گفت: ظاهراً تقدیر الهی بر این بوده است که امام صادق (ع) از میان سایر ائمه اطهار و پدر گرامیشان برای نشر معارف الهی و دینی فرصت بیشتر بیابند و بر این اساس نیز به عنوان رئیس مذهب تشیع نام مبارکشان در تاریخ ثبت شده است.

رئیس قوه قضاییه مجموعه‌ روایات و احادیث نقل شده از سوی امام صادق (ع) را گنجینه‌ای زلال  و فرصتی مغتنم برای تمام شیعیان دانست که باید از آن بهره‌مند شوند.

آملی لاریجانی سپس به روایت: « لو یعلم الناس ما فی فضل معرفه ا...، ما مدوا أعینهم الی ما متع ا... به الاعداء من زهره الحیوه الدنیا و نعیمها، و کانت دنیاهم عندهم اقل مما یطونه بأرحلهم، و لیثنعموا یمعرفه ا... عز و جل  و تلذذوا بها تلذذ من لم یزل فی روضات الجنات مع اولیاء ا... ان معرفه ا... عز و جل انس من کل وحشه، و صاحب من کل وحده، و نور من کل ظلمه، و قوه من کل ضعف، و شفاء من کل سقم» از حضرت امام صادق (ع) اشاره کرد و گفت: این روایت و روایات این چنین در فضیلت معرفت الهی بسیار قابل تأمل است و به ما می‌گوید که چه بهجت و صفا و لذتی در معرفت و انس و شناخت الهی وجود دارد، بهجتی که برابر است با حال کسی که در روضات جنات است و در بهشت‌های الهی با اولیای الهی همنشنین است.

وی با تأکید بر اینکه «بشر چه متدین و چه غیر متدین، همواره به دنبال رفع نقایص خود است و همواره به دنبال شفا یافتن از سقم‌هایی است که به آنها مبتلاست» گفت: آنکه معرفت الهی دارد می‌داند که شفایش کجاست و می‌داند که  معرفت الهی شفاء از هر سقمی است و این معرفت حقیقت الهی است که در واقع دست انسان را می‌گیرد و نقض‌ها را یک به یک برطرف می‌کند.

رئیس قوه قضاییه کلام ائمه اطهار را مملو از معارف و معانی بلند دانست و افزود: در کلام  امام صادق (ع) در باب توحید آنقدر معانی بلند وجود دارد و از ناحیه آن حضرت صادر شده است که بشریت به این زودی به رمز و راز آنها پی نخواهد برد اما امیدواریم  شیعیان و مؤمنان در رجوع به روایات اهل بیت و بهره‌مندی از آن در حد بضاعت خود تلاش کنند چرا که فرق مؤمن و غیر مؤمن و شیعه و غیر شیعه همین است که کلمه حق دست او را بگیرد و بالا ببرد.

وی در ادامه سخنان خود با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای افتخار آفرین آن گفت: دفاع مقدس باعث شد که فکر حمله نظامی به کشور و انقلاب اسلامی عزیز ما، از سر کشورهای استعمارگر بیرون برود و این بزرگترین نعمت برای بقا و حفظ انقلاب بود و ما امیدواریم که آن روح بلندی که در میان تمام شهدای دفاع مقدس بود استمرار پیدا کند و در این ملت باقی بماند تا همچنان قوی، مستحکم و استوار در راه دفاع از ارزشهای الهی و اخلاقی گام برداریم.
 
آملی لاریجانی با اشاره به برگزاری اجلاس جهانی بیداری اسلامی و حضور و سخنان روشنگر مقام معظم رهبری در این اجلاس گفت: این اجلاس خصوصاً در ایامی که جهان اسلام و ملت‌های مسلمان بیدار شده‌اند و یکی بعد از دیگری علیه طاغوت‌های حاکم در کشورهای اسلامی قیام کرده‌اند، بسیار با اهمیت و موجب همگرایی اسلامی و در واقع نقشه‌ راه برای بیداری و خیزش جهان اسلام است.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر این نکته که «داشتن نقشه راه در شرایطی که کشورهای سلطه‌گر و استعمارگران و جنایتکاران هم کاسه با حاکمان کشورهای اسلامی متأسفانه مدعی حقوق ملت‌ها شده‌اند، ضروری است» افزود: نبود نقشه راه در مقابله و مبارزه و ادامه خیزش‌های اسلامی خلأیی است که به شدت احساس می‌شود آن هم در شرایطی که کشورهای استعمارگر که تا دیروز دستشان با همین جنایتکاران مسلط بر این کشورها در یک کاسه بود، حالا تغییر موضع داده و مدعی حقوق ملت‌ها شده‌اند و البته خودشان هم تقریباً و تصریحاً می‌گویند که هدفشان سلطه بر نفت و ثروت این کشورهاست.

 وی اظهار داشت: در چنین فضایی، آگاهی داشتن، همگرایی و داشتن یک نقشه راه خوب و نقشه راه کشورهایی که از آن در این مدت استفاده کردند مسئله مهمی بود که در این اجلاس از سوی اندیشمندان و فرهیختگان جهان اسلام به آن توجه داده شد.

رئیس قوه قضاییه حضور و سخنان مقام معظم رهبری را نقطه عطف این اجلاس خواند و گفت: سخنان ایشان در این اجلاس مانند همیشه بسیار متین،  منظم و تاثیرگذار بود و امیدواریم که این کشورها با استفاده از تجارب انقلاب اسلامی، مسیری را بروند تا بتوانند راه را بر کشورهای استعمارگر و بر خصوصاً شیطان بزرگ سد کنند.

آملی لاریجانی افزود: یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری در این همایش تاکید کردند و باید به آن توجه ویژه شود این بود که این کشورها و انقلابیون این کشورها توجه داشته باشند و نگذارند کشورهای سلطه‌گر با مطرح کردن چهره های سست عنصر و مدعی در این کشورها بخواهند انقلاب این ملت‌ها را مصادره کنند.

وی اظهار داشت: انقلابیون و ملت‌های به پا خواسته باید در میدان باشند و خصوصاً این تعبیر  مقام معظم رهبری که به جوان‌هایتان اعتماد کنید و آن روحیه استقلال و خودباوری را تقویت کنید تا بتوانید روی پای خودتان بایستید؛ باید مد نظر قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، در این جلسه دادستان کل کشور گزارشی از روند تحقیقات انجام شده درخصوص پرونده بزرگ فساد مالی را ارایه و آیت الله آملی لاریجانی راهنمایی‌های لازم درخصوص رسیدگی دقیق و سریع به این پرونده را ارایه داد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
k-1
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۰
9
4
انتخاب ايشون يه هشداري هم دادن فكر كنم شامل شما بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۰
k-1 شما که ادعای آزادی بیان دارید؟ چرا حالا به انتخاب تذکر می دی؟ نترس در ایران آزادی بیان وجود دارد.
k-1
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۰
جناب ناشناس بنده تذكر ندادم جناب لاريجاني فرمودن ضمن اينكه ما به ازادي بيان دو طرفه اعتقاد داريم نه اينكه شما هر چي دوست داريد به دكتر بگيد ولي ما نتونيم كوچكترين انتقادي از فروتن بكنيم.
ناشناس
| UNITED STATES |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۰
جناب k-1 شما راست می گید! از عملکرد جریان انحرافی و تمامیت خواه شما مشخص است. از برخورد شما بعد از حوادث انتخاب حرفهای شما کاملاً عیان است. راستی چرا دزدگیر 88 مساوی اختلاس 3000 میلیارد تومانی شد؟ اگر جواب این معما رو بدی خیلی ممنون می شم. با تشکر
k-1
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۰
والا جناب ناشناس اول: بايد به شما بگم اصلا چيزي به نام جريان انحرافي وجود خارجي نداره و فقط براي تخريب رييس جمهوره دوم: من از شما مي پرسم اگر از همين حضراتي كه سطل اشغال اتيش مي زدم مزاحم خانواده ي شما مي شدن خود شما نمي گفتيد چرا در ايران امنيت نيست؟! سوم: ببينيد بايد يه دزدي بشه تا دزدگير دزد رو بگيره الان يه نفر 3000 ميليارد دزدي كرده و احمدي نژاد هم (دزدگير 88) خودش و اموال 4700 ميليارديش رو توقيف كرده اين بده؟؟؟!!!
فرهاد
| GERMANY |
۰۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
آقا کیوان
حالا شما با این هشدار دادن موافقی یا مخالف؟
k-1
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۱
اقا فرهاد منم يه ادم عاديم نظر من هم هيچ تفاوتي در هشدار ايشون حاصل نمي كنه.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۰
0
16
اصلا خبری نبوده
سه هزار تومن بوده

چرا تهمت میزنید؟ آن هم به این دولت پاک !!!
آرمان خواه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۰
0
13
آقای قاضی القضات اصلاً یک ریال! چرا سریع رسیدگی نمی کنید. چرا اسامی را اعلام نمی کنید. چرا نسبت به پول بیت المال ککتونم نمی گزه؟؟؟؟این است عدالت؟؟؟؟؟؟
rostam
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۰
1
2
رجوع شود به مطلب موضوع انشاء 80/6/28 داداش
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۲
0
2
چرا اینقد شلوغش میکنین؟ سه هزار میلیارد اختلاس شده،

خدای نکرده توی پارک آب بازی که نکردن؟
نظرات بینندگان