arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۴۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۸ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۰

مدير شبكه دو: خبر خودكشي دو نوجوان بر اثر تماشاي سريال، عمليات رواني است

نشست نقد و بررسي سريال «سي‌امين روز» چهارشنبه ـ 30 شهريور ماه ـ با حضور مدير شبكه دو سيما‌ و مدير گروه فيلم و سريال اين شبكه در آمفي تئاتر ساختمان توليد سيما برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشست نقد و بررسي سريال «سي‌امين روز» چهارشنبه ـ 30 شهريور ماه ـ با حضور مدير شبكه دو سيما‌ و مدير گروه فيلم و سريال اين شبكه در آمفي تئاتر ساختمان توليد سيما برگزار شد.

به گزارش ايسنا، در اين نشست خبري همچنين كارگردان‌، تهيه‌كننده و نويسنده سريال سي‌امين روز‌، محمد تقي فهيم و جبار آذين ـ از منتقدان سينما و تلويزيون ـ و نيز جمعي از خبرنگاران حضور داشتند.

در ابتداي اين نشست جواد افشار، كارگردان سريال «سي امين روز» درباره‌ اينكه كارگرداني اين مجموعه زماني به او واگذار شد كه 20 روز از توليد آن سپري شده بود، گفت: زماني كارگرداني اين مجموعه به من واگذار شد كه نه تنها پيش توليدش سپري شده بود، بلكه 20 روز از توليد آن گذشته بود و تقريبا همه انتخابات انجام شده بود. در واقع بخش اعظمي از انرژي من صرف برطرف كرن ناهنجاري‌ها شد و تلاش كردم تا با ايجاد يك فضاي دوستانه گروه را هدايت كنم.

وي افزود:‌ تغيير كارگردان يك سريال يا فيلم آن هم در حين توليد مشكلات زيادي به ويژه در ارتباط با بازيگران ايجاد مي‌كند.

او درباره اينكه آيا زماني كه كارگرداني «سي‌امين روز» را برعهده گرفت فيلم‌نامه كامل بود؟ توضيح داد: فيلم‌نامه اين مجموعه كامل نبود و در طول توليد همزمان نگارش مي‌شد؛ چند روز اوليه‌ كار مشكلاتي داشتيم كه بسياري از آنها برطرف شد‌، به علت اختلاف سليقه‌هايي كه در مورد ساختار سريال و پخش آن در ماه مبارك رمضان وجود داشت، برخي از قسمت‌ها حذف و مجددا توليد شد.

همچنين در ادامه نشست نقد و بررسي سريال «سي‌امين روز» رضا جودي ـ تهيه‌كننده اين مجموعه ـ درباره‌ شتابزدگي سريال‌هاي مناسبتي به ويژه ماه رمضان گفت: ‌اين سريال قرار بود ماه رمضان سال گذشته به روي آنتن برود كه امسال پخش شد‌؛ اين تنها كار آماده‌ من براي ماه رمضان بود كه فكر نمي‌كنم شتابزدگي به همراه داشت. در واقع حسن انجام و ساخت به‌روز يك سريال‌، هدايت داستان با توجه به نياز مخاطب است.

جودي با اشاره به تغييراتي كه «سي‌امين روز» بعد از تغيير كارگردان به همراه داشت، ‌ادامه داد: تغييرات در مسير داستان در مرحله ساخت مثبت است و باعث ارتقاي كار مي‌شود. ‌اين مجموعه عليرغم ايراداتي كه به همراه داشت، اما از امتيازاتي هم برخوردار بود.

سعيد رحماني كه نگارش سريال «سي‌امين روز» را برعهده داشت، در پاسخ به اينكه چرا پژوهش در نگارش فيلم‌نامه‌ها به خوبي اتفاق نمي‌افتد؟ گفت: مضامين سريال‌ها توسط سازمان با توجه به اولويت‌هايي كه دارد به نويسندگان پيشنهاد مي‌شود.

او درباره‌ نوشتن داستان‌هاي ماورايي و اهميت آن خاطرنشان كرد:‌ تحقيق و پژوهش در سريال‌هاي ماورايي بسيار مهم است و بهتر است نگارش اينگونه داستان‌ها را به افرادي واگذار كنند كه دغدغه‌ اين مسائل را دارند.

وي افزود: مبناي فيلمنامه‌ «سي‌امين روز» بر اساس شخصيت فرشته‌ در كتاب آيت الله جوادي آملي بود؛ كار با فرشته مانند كار با معصومين است و نمي‌توان سليقه خود را در آن دخالت داد. فرشته يك شخصيت مثبت است و دراماتيك نيست در كل روايت با فرشته كار بسيار دشواري بود.

همچنين اين نشست با حضور علي بخشي‌زاده‌ ـ مدير شبكه دو سيما ـ و مسعود صباح ـ مدير گروه فيلم و سريال شبكه دو سيما ـ همراه بود.

بخشي‌زاده درباره‌ اتفاقات اخيري كه براي دو نوجوان به خاطر تماشاي سريال‌هاي ماورايي همچون «پنج كيلومتر تا بهشت» و «سي‌امين روز» افتاد و تحت تاثير قرار گرفتن آنها، گفت: اينكه تلويزيون رسانه تاثيرگذاري است ترديدي نيست ولي احتياط هم خالي از لطف نيست. من اين اتفاقات اخيري كه افتاد را ناشي از عمليات رواني مي‌دانم.

همچنين مسعود صباح درباره‌ تغيير كارگردان سريال «سي امين روز» گفت:‌ در مورد تغيير كارگردان اين سريال‌، اشتباه از ما بود كه انتخاب نامناسبي داشتيم، ولي زود متوجه شديم؛ در واقع خوانش فيلم و سريال بايد متناسب با خوانش سازمان صداوسيما باشد.

جودي در ادامه اين نشست در پاسخ به اينكه با توجه به تعريف شبكه دو سيما با عنوان «كودك، نوجوان و خانواده» در كجاي سريال «سي‌امين روز» به بحث خانواده پرداخت شده‌ و آيا خانواده‌ نمونه‌اي را به عنوان الگو معرفي مي‌كند؟ گفت:‌ ما در اين سريال شخصيت الگو را با نقص‌هايش نشان داديم؛ چراكه نمي‌توان خانواده‌ كاملا نمونه را نشان داد. جامعه امروز ما جامعه‌اي است كه اقشار مختلفي از افراد در آن زندگي مي‌كنند.

همچنين در ادامه سعيد رحماني (نويسنده سي‌امين روز) درباره شخصيت فرشته در اين مجموعه يادآور شد:‌ با توجه به احاديث نمي‌توانستيم نقش پررنگ‌تري به فرشته دهيم؛ چراكه نمي‌توان با شخصيت مثبت درام نوشت‌، شخصيت فرشته متناقض‌نماست.

در اين نشست دو تن از منتقدان سينما و تلويزيون نيز حضور داشتند.

محمد تقي فهيم (منتقد) درباره شتابزدگي سريال‌هاي مناسبتي گفت:‌ شتابزدگي در توليد يكي از مشكلات عمده‌ سريال‌هاي تلويزيوني است. صرف زمان مناسب در پيش توليد و تحقيق باعث توليد آثار كيفي‌تر مي‌شود و درباره سريال «سي‌امين روز» اگر شرايط بهتري براي توليد بود، مي‌توانست بهتر باشد و شخصيت‌ها پخته‌تر باشند.

وي افزود:‌ اين سريال در بخش درام بد نيست و توانست از لحاظ نمايشي از عهده‌ي كارش برآيد.

او درباره‌ بازي بازيگران سريال «سي‌امين روز» گفت: بازي بازيگران به ويژه هومن سيدي در اين سريال بسيار قوي بود؛ ‌در كل مضمون كار، مضمون بالنده‌اي است.

همچنين در ادامه جبار آذين (منتقد سينما و تلويزيون) درباره‌ مشكلات فيلم‌نامه‌ سريال‌ها گفت:‌ مهمترين مشكل امروز برنامه‌هاي ما فيلم‌نامه است‌. بررسي‌هاي چندگانه فيلم نامه يكي از دل نگراني‌هاي عمده‌ نويسندگان است. در واقع مديران سليقه‌هاي خود را در فيلم نامه ها اعمال مي‌كنند.

او درباره‌ پرداختن به ماوراء در سريال‌هاي ماه رمضان، توضيح داد: ايراداتي كه در مجموعه‌هايي با موضوع ماوراء در سريال‌ها وجود دارد، كم كاري در مسائلي همچون روح،‌ فرشته و... است كه اين مشكل يا نشات گرفته از تحقيق و پژوهش كم است و يا مميزي‌هايي كه نمي‌توان آنها را به تصوير كشيد. در واقع كم كاري در تحقيق و بازنمايي ماورايي يكي از مشكلات عمده‌ سريال‌هاي ماه رمضان امسال بود.

وي در ادامه درباره شخصيت‌هاي سريال‌هاي ماورايي گفت: مساله‌ اصلي، داشتن‌ نكات مثبت و يا منفي شخصيت‌ها نيست؛ چراكه مي‌توان با شخصيت‌هاي مثبت هم داستان گفت، اما نياز به ايجاد قالب‌هاي نو دارد.

در پايان اين نشست سعيد رحماني (نويسنده سريال سي‌امين روز) يك جمع بندي كلي از اين مجموعه كرد و گفت:‌ اين سريال يك قصه اجتماعي با زباني‌ ماورايي بود. اين كار با نيت تهيه شده بود و در آن به دنبال يك قصه‌ي جذاب‌، سرگرم‌كننده و پرمخاطب نبوديم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رستاخیز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۰
0
4
ماست مالی ، طبق معمول .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۰
0
5
بابا کدام عملیات روانی ، بچه مرد !!! اعضا بدنش هم اهدا شد !!! سوم ، هفتم ، چله هم گذشت !!! تازه این بابا میگه عملیات روانی بوده است !!!
نظرات بینندگان