arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۴ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۶

عراقچی: ایده برخی از اروپایی‌ها دادن امتیاز غیربرجامی به ترامپ برای نگه داشتن او در برجام است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عراقچی تاکید کرد: اروپایی‌ها می دانند که اگر برجام را کنار بگذارند اعتبار خود را در جامعه بین‌الملل از بین می‌برند.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: در طی سفر اخیر به آلمان با همتای خود راجع به موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و مسائل بین‌المللی و برجام گفت‌وگوهای سیاسی شد.

وی در یک گفت‌وگوی رادیویی خبر منتشر شده در رسانه ها که ایران با آلمان و انگلیس و ... در باره مسائل موشکی مذاکره کرده است را رد کرد و گفت: این خبر صحت ندارد.

عراقچی با بیان این که آلمان یکی از طرفهای اقتصادی و سیاسی مهم برای جمهوری اسلامی ایران است، افزود: بعد از برجام روابط ما با آلمان شکل گسترده تری به خود گرفته است..

به گفته وی موضوعات منطقه‌ای ما مذاکره ندارد و در این رابطه مذاکره‌ای نداریم.

عراقچی با بیان این که رایزنی های سیاسی بین ما و تمامی کشورها همیشه بوده و هست، خاطرنشان کرد: از سال گذشته رییس جمهور آمریکا برای از بین بردن برجام و یا اصلاحش، در قدم اول خواستند شرایط را برای ایران سخت کنند تا ایران خودش از برجام خارج شود در قدم بعدی تلاش کردند که اروپاییان را راضی کنند که از برجام خارج شوند و بعد توپ را در زمین کنگره آمریکا انداختند که موفق نبودند. در طول یک سال گذشته کشورهای اروپایی مدافع برجام و در کنار جمهوری اسلامی ایران و در مقابله با آمریکا بودند.

رییس ستاد پیگیری برجام گفت: این میزان اختلاف امروز میان اروپا و آمریکا بی سابقه بوده است. ترامپ در شورای امنیت ایران را تحت فشار قرار داد هم در بحث موشکی و هم آشوبهای اخیر که مجددا نافرجام ماند.

وی با بیان این که در طول یک سال گذشته با اروپا مشورت‌های نزدیکی داشتیم ، گفت: ما نمیگوییم اروپا بین آمریکا و ایران، ایران را انتخاب می‌کند اما ما راجع به بحث برجام صحبت می‌کنیم. اروپاییان می دانند که اگر برجام را کنار بگذارند اعتبار خود را در جامعه بین‌الملل از بین می‌برند.

عراقچی با بیان این که قطعا در ۴ماه آینده چالشهای جدیدتری خواهیم داشت، گفت: ما هنوز هیچ جمع بندی مشخصی در اروپا نداریم برخی از آنها این ایده را دارند و فکر می‌کنند اگر امتیازاتی به ترامپ در موضوعات غیر برجامی بدهند، می‌توانند او را در برجام نگه دارند که این یک سیاستی کاملا غلط است و حتما نتیجه معکوس خواهد داشت و ما این را به صراحت به اروپا هم گفته‌ایم . البته جمع‌بندی مشخصی در داخل اروپا نسبت به این موضوع هم وجود ندارد.

نظرات بینندگان