arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۰۴ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۰

سوال مطهری از مصلحي درباره هاله سحابی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فاطمه آلیا از توضیحات وزیر اطلاعات با این مضمون که یکی از بستگان خانواده سحابی به نام دکتر افتخاری که در مراسم تشییع عزت‌الله سحابی حضور داشته و پس از معاینه هاله سحابی گواهی دفن وی را صادر کرده، خبر داد.

فاطمه آلیا، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به حضور حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات در جلسه کمیسیون متبوعش، اظهار داشت: آقای مصلحی در این جلسه گزارشی از مسائل منطقه‌ای با توجه به جایگاه وزارت اطلاعات و اشرافی که وزارت اطلاعات بر مسائل دارد، تشریح و تحلیل کرد.

وی با بیان اینکه وزیر اطلاعات در این جلسه همچنین در خصوص موفقیت‌های این وزارتخانه در مبارزه با تروریست‌های گروهک پژاک ارائه داد، گفت: گروهک پژاک و گروهک‌های تروریستی در شمال غرب کشور حضور داشتند که توسط وزارت اطلاعات شناسایی شده و توطئه‌های آنان خنثی شد.

این عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: گزارش وزیر اطلاعات درباره نحوه برخورد، شناسایی و نحوه سرکوب ضد انقلاب که با همکاری دشمنان خارجی معمولاً برنامه‌های خودشان را در ایران تعقیب می‌کنند، بود که به اعضای کمیسیون ارائه شد.

وی همچنین گفت: کشورهای متعددی گروهک تروریستی پژاک را در منطقه تجهیز و تقویت می‌کنند و از آنها حمایت‌های مادی و معنوی به عمل می‌آورند.

آلیا ادامه داد: بعضی از کشورهای همسایه در داخل کشور ما عملیات تروریستی خودشان را پیش می‌برند و سپس به کشور خود فرار می‌کنند که در این زمینه تا چند وقت پیش موضوع کشور عراق مطرح بود.

به گفته وی، گاهی آنان آموزش‌هایشان را در کشورهای شمالی ایران می‌گذرانند و کانون‌هایی توسط استکبار جهانی، آمریکا و صهیونیست‌ها ایجاد شده‌اند که کشورهای منطقه حتماً باید در قبال امنیت منطقه حساس باشند و متعهدانه و هوشیارانه عمل کنند.

"حاجی‌احمدی رهبر پژاک هم‌اکنون در آلمان زندگی می‌کند که بارها ما این موضوع را چه در سفرهایی که هیئت‌های آلمانی به ایران داشتند و چه در سفرهایی که ما به آلمان داشته‌ایم، با مقامات عالی‌رتبه مجلس این کشور مطرح و اعلام کرده‌ایم که به راحتی حاجی‌احمدی در آلمان زندگی و از تلویزیون آنجا استفاده می‌کند."

نماینده مردم تهران در خانه ملت تصریح کرد: وزارت اطلاعات کشورمان با یک بالندگی، پیروزی و اشراف بر موضوعات، توانست توطئه‌های پژاک را خنثی کند و پایگاه آنان در شمال شرق کشور را در هم بکوبد.

وی تأکید کرد: آقای مصلحی در این جلسه همچنین از دستگیری عوامل بی‌بی‌سی فارسی در تهران نیز گزارشی ارائه داد که مشخص می‌شد به شکلی حتی برخی از افراد ساده‌لوح را فریب داده و به خدمت گرفته بودند اما وزارت اطلاعات توانسته عوامل بی‌بی‌سی در ایران که یک تیم بودند را دستگیر کند.

"وزیر اطلاعات در این جلسه همچنین درباره جایگاه بیداری اسلامی مردم منطقه به خصوص پیروزی‌هایی که در مصر اتفاق افتاد و اینکه مردم این کشور توانستند در اقدامی غرورآفرین لانه جاسوسی رژیم صهیونیستی در قاهره را تسخیر کنند، اطلاعات دقیقی را ارائه کرد و درباره تحولات سوریه و یمن و موضع‌گیری‌های کشور ما در قبال این تحولات، اطلاعات جامعی را مطرح کرد."

این نماینده مجلس بر همین اساس به موضوع دیگری که وزیر اطلاعات در این جلسه مطرح کرده، اشاره کرد و گفت: آقای علی مطهری نماینده تهران سؤالی از وزیر اطلاعات درباره علت مرگ هاله سحابی مطرح کرد و آقای مصلحی در این توضیحاتی را ارائه داد که از نظر قاطبه اعضای کمیسیون قابل قبول بود.

"موضوع سؤال آقای مطهری درباره موضوعاتی بود که رسانه‌های بیگانه در اوایل فوت هاله سحابی مطرح می‌کردند که آقای وزیر در این جلسه اعلام کرد که فیلم کامل تشییع عزت‌الله سحابی در اختیار وزارت اطلاعات قرار دارد و یکی از بستگان هاله سحابی فردی است به نام دکتر افتخاری که متخصص است و در این مراسم حضور داشته که خود دکتر افتخاری، هاله سحابی را معاینه و خود او گواهی دفن هاله سحابی را صادر می‌کند."

به گفته آلیا، افتخاری در جمع تشییع‌کنندگان پدر هاله سحابی حضور داشته و همان جا هاله سحابی را معاینه می‌کند و گواهی دفن او را صادر می‌کند که به گفته وی وزارت اطلاعات فیلم کامل مراسم تشییع پدر هاله سحابی را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه از نظر قاطبه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مسئله خاصی در مرگ هاله سحابی وجود نداشته است، متذکر شد: وزارت اطلاعات با وجود آنکه هاله سحابی محکوم بوده و در جریان فتنه 88 نیز حضور داشته، کمک کرده تا او بتواند در مراسم تشییع پدرش حضور یابد تا بحث عزاداری به لحاظ رعایت اصول انسانی از مباحث دیگر منفک محسوب شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه یادآور شد: وزارت اطلاعات در این زمینه همکاری خوبی داشته و فیلم مراسم تشییع پدر هاله سحابی نیز در این اختیار این وزارتخانه قرار دارد.

فاطمه آلیا در خاتمه گفت: وزیر اطلاعات فیلم تشییع پدر هاله سحابی را در اختیار آقای مطهری قرار داد چرا که آقای مطهری خواستار مشاهده این فیلم بود.
نظرات بینندگان