arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۳ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶

گزارش گاردین از مشهد: اینجا دژ مستحکم اصولگرایان است!

اواخر ماه دسامبر بود که موجی از نارضایتی مردمی یکی از مهم ترین دژهای اصولگرایان ایران را فرا گرفت . شهر مشهد حرم امام رضا(ع) را در خود جای داده و سالانه بالغ بر 20میلیون زائر شیعه را از اقصی نقاط جهان میزبانی می کند، شهری که ‏بر اساس آخرین آمارها افزون بر 3 میلیون شهروند دارد.÷
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گزارش گاردین از مشهد: اینجا دژ مستحکم اصولگرایان است!

گاردین نوشت: اواخر ماه دسامبر بود که موجی از نارضایتی یکی از مهم ترین دژهای اصولگرایان ایران را فرا گرفت . شهر مشهد حرم امام رضا(ع) را در خود جای داده و سالانه بالغ بر 20میلیون زائر شیعه را از اقصی نقاط جهان میزبانی می کند، شهری که ‏بر اساس آخرین آمارها افزون بر 3 میلیون شهروند دارد.

به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه انگلیسی در ادامه آورده است: شاید بیراه نباشد که یکی از علل دیده شدن این شهر را معماری ویژه و طراحی خاصش دانست . به ویژه طراحی مدرنیزه اطراف ‏مجموعه حرم که توسط معماران سرشناس اغاز شدو ‏طی 2 دهه اخیر تغییرات و پیشرفتی شگفت انگیز را پشت سر گذاشته است .

برخی شایعات طی روزهای اعتراضات در ایران که محورش از مشهد آغاز شد ، حکایت از آن داشتند که نقش مخالفان دولت در شکل گیری تجمعات مردم ، به ویژه مردم مشهد بی تاثیر نبوده است.

یک جامعه شناس ایرانی در گفت و گو با گاردین در این خصوص می گوید ؛ من فکر می کنم چیزی که بیش از هر عامل دیگر ‏تجمعات اخیر را شکل داد ، شکاف اجتماعی بین طبقات مختلف جامعه بود . ‏

گروهی از افراد که به شهر مشهد برای زیارت سفر می کند ، اقشار کم در آمد و تهیدست جامعه هستند و در نتیجه دیدن ‏برخی اماکن و امکانات پر زرق و برق ساخته شده در این شهر ، موجب تشدید نارضایتی های اقتصادی در بین آنان می شود . چرا که این افراد از نزدیک ‏شاهد برخی بی عدالتی های اجتماعی خواهند بود.

مشهد به روایت اعداد و ارقام ‏

مساحت حرم امام رضا 598.657 متر مربع است که رکورد بزرگ ترین حرم جهان را یدک می کشد .
‏55% از هتل های ایران در مشهد هستند ‏.
‏90% از زعفران جهان از مشهد صادر می شود .

مروری کوتاه بر تاریخچه مشهد ‏

حرم امام رضا(ع) زیارتگاهی پربازدید است و اطراف آن تبدیل به بازاری پررونق برای خرید و فروش کالا شده است . مشهد در ‏عربی به معنای محل شهادت است . این محل در قرن 13 مورد هجوم مغولان قرار گرفت . جالب است که حتی در قرن 16 ازبک ‏ها آرزو داشتند این شهر پر رونق و خوش آوازه را تصرف کنند ، اما در نهایت در دوران نادر شاه ارزش مشهد را درک ‏کرده و این شهر را به عنوان پایتخت خود برگزید . بعدها روند اهمیت دادن به مشهد ادامه پیدا کرد و در قرن بیستم میلادی نیز ، اهمیت خاصی متوجه مدرنیزه کردن مشهد شد .

مشهد از دریچه صدا و تصویر ‏

مسعود کیمیایی را می توان نخستین کارگردانی دانست که در جریان ساخت فیلم قیصر موفق شد دوربین را با بازیگر فیلمش روانه ‏حرم امام رضا کند .‏

محمدرضا شجریان از مشاهیر موسیقی ایران زاده مشهد است ، اگرچه این روزها برگزاری کنسرت در شهر زادگاه شجریان ممنوع ‏است.‏

بررسی فرهنگی اجتماعی مشهد ‏

یک جامعه شناس در گفت و گو با گاردین می گوید ؛ متاسفانه در شهر مشهد یک بی توجهی بزرگ نسبت به برخی زائران کم در ‏آمد و فقیر اعمال می شود ، گرچه مشهد هتل های لوکس و ایده آل پر شماری دارد . اما بسیاری از زائران توان پرداخت هزینه ها ‏را ندارند و در نتیجه ساکن اقامتگاه هایی می شوند که چندان مناسب نیستند . بخشی از این مشکل که رقمی حدود 20% دارد ، به ‏حوزه تغذیه زائران مرتبط می شود . چرا که کترینگ مهمانسراها و هتل ها بر اساس ذائقه مسافران بین الملل تغییر کرده و حتی ‏گران تر شده است . ‏

اما پارادوکس اینجاست که زائران داخلی نیز بسیار مهم هستند ، چرا که تنش های اخیر بین دولت ایران و عربستان از تعداد برخی ‏زائران عرب منطقه کاسته و در نتیجه پارک های آبی و ... در تلاشند مسافران داخلی را جذب خود کنند ، تا زائران افزون بر ‏زیارت از امکانات رفاهی نیز بهره مند باشند . شاید بر همین اساس است که فعالیت های مذهبی و اوقات فراغت در مشهد با ‏یکدیگر همپوشانی دارند ‏.

نظرات بینندگان