arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۷۰۸
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۲ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶

استفاده از دستگاه تصفیه آب در چه مناطقی آسیب‌رسان است؟

مدیرگروه عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، با اشاره به نقش محوری تبلیغات در کاهش یا افزایش عوامل خطر سلامت، درباره تبلیغات استفاده از دستگاه تصفیه آب و همچنین چگونگی استفاده از آن توضیحاتی را ارایه کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرگروه عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، با اشاره به نقش محوری تبلیغات در کاهش یا افزایش عوامل خطر سلامت، درباره تبلیغات استفاده از دستگاه تصفیه آب و همچنین چگونگی استفاده از آن توضیحاتی را ارایه کرد.

عباس پریانی گفت: تحقیقات متعددی در دنیا انجام شده که نشان می‌دهد تبلیغات احساس نیاز القایی و افزایش مصرف را به دنبال دارد.

وی افزود: بویژه تبلیغات برای کودکان و نوجوانان به دلیل عدم توانایی در تشخیص حقوق و صلاح خودشان آنها را دچار اشتباه می‌کند. لذا در بسیاری از کشورها هرگونه تبلیغی در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی قبل، بعد و حین برنامه‌های مخصوص کودکان ممنوع است.

پریانی اظهار داشت: در کشور ما هم استفاده ابزاری از کودکان در تبلیغاتی که مربوط به بزرگسالان است، ممنوع است. همچنین نشان دادن کودکی که در حال مصرف یک کالای آسیب رسان است یا فعالیتی که برایش مخاطراتی داشته باشد، در برنامه‌های تلویزیونی و تبلیغاتی ممنوع است. در قوانین کشور ما همچنین تبلیغات در مراکز آمورشی مثل مدارس در همه مقاطع تحصیلی ممنوع است.

دبیر تعیین و ممنوعیت کالاها و خدمات آسیب رسان سلامت با اشاره به نسبی بودن آسیب‌رسانی کالاها و خدمات گفت: کارگروه معتقد است که هیچ کالا یا خدمتی خود به خود نه آسیب‌رسان مطلق است نه مفید مطلق. یعنی آسیب رسانی موضوعی نسبی است.

وی افزود: هدف ما این است که مجموعه فواید یک کالا یا خدمت را از یک طرف و مجموعه مضرات و آسیب‌های همان کالا یا خدمت را از طرفی دیگر، جمع بندی کنیم و در نهایت با مقایسه سود و زیان یک کالا یا خدمت، ببینیم آن کالا آسیب رسان است یا خیر؟ هدف قانونگذار این است که با دو استراتژیِ ممنوعیت تبلیغات و افزایش عوارض قیمت از طریق اخذ عوارض، استفاده بی‌رویه کالاهای آسیب رسان را کنترل کند.

پریانی افزود: ممکن است استفاده از کالا یا خدمت در یک گروه خاص آسیب رسان باشد. مثلا برخی خدمات زیبایی یا برخی از تجهیزات پزشکی یا بهد اشتی، مثل دستگاه تصفیه آب که در مناطقی که میزان سختی یا ناخالصی آب بالاست، می‌تواند مفید یا حتی ضروری باشد. اما در سایر مناطق کشور به دلیل این که املاح مفید آب را از بین می‌برد، می‌تواند برای اکثریت جامعه آسیب رسان باشد.

وی ادامه داد: پنجمین جلسه کارگروه با محوریت کالاها و خدمات پزشکی آسیب رسان سلامت اول بهمن ماه برگزار شد.

وی بیان داشت: هدف جلسه این بود که درباره برخی از کالاها و خدمات پزشکی که به صورت قانونی عرضه می‌شوند، ولی مصرف بی‌رویه آنها به سلامت افراد و گیرندگان خدمت آسیب می‌رساند، تصمیم‌گیری کند.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی افزود: در این جلسه سایر ذینفعان و همکاران از سازمان نظام پزشکی، سازمان غذا و دارو، موسسه استاندارد، پلیس فتا، سامانه ۱۴۹۰، تعزیرات حکومتی، مرکز سلامت محیط و کار، اداره کل نظارت و ارزشیابی معاونت درمان حضور داشتند.

برچسب ها: تصفیه آب
نظرات بینندگان