arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۸۳
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۱ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۰

پشت پرده ترور ربانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


يك منبع آگاه خبر داد سفارت عربستان سعودي كه روز شنبه يعني سه روز قبل از ترور رباني تخليه شده بود، نقش هماهنگ كننده را در طراحي اين ترور به همراه سفيران امريكا و انگليس برعهده داشته است و از ترس تبعات اين جنايت، اقدام به تخليه قبل از عمليات كرده بود.

به گزارش انتخاب به نقل از رجا، اين منبع آگاه در كابل پايتخت افغانستان به خبرنگار ما گفت: دليل تعطيلي سفارت عربستان سعودي و آتش زدن كليه اسناد، چند روز قبل از ترور برهان الدين رباني، اطلاع و هماهنگي مقام‌هاي امنيتي و ديپلماتيك سعودي با عاملين ترور و ترس از تبعات آن و حمله هواداران و مجاهدين به سفارت‌هاي عربستان، امريكا و انگليس بوده است.

يك روز پس از تخليه سفارت عربستان و فرار ديپلمات‌هاي سعودي، یک روزنامه چاپ کابل از ارتباط عربستان با گروه طالبان خبر داد.

روزنامه "آرمان ملی" كه به جريان رباني نزديك است، در شماره روز دوشنبه خود با استناد به اظهارات آگاهان سیاسی نوشت اسنادی را که کارمندان سفارت عربستان آتش زده اند، احتمالا اسنادی بوده که رابطه حاکمان عربستان را با طالبان نشان می داده است. عربستان از جمله کشورهایی است که درگذشته حکومت طالبان را به رسمیت شناخته بود و به آنها کمک مالی می کرد.

رجانيوز روز چهارشنبه به نقل از يك منبع آگاه ديگر نيز خبر داد كه بر خلاف برخي از اخبار مبني بر اينكه رباني از تهران به كابل رفته و مورد حمله تروريستي قرار گرفته بود، وي پس از همايش بين‌المللي بيداري اسلامي به شارجه امارات رفت تا با خانواده‌اش ديدار كند اما به‌دليل تماس يك مقام افغان و تأكيد او بر اينكه سفيران امريكا و اسرائيل اصرار دارند كه رباني رئيس شوراي عالي صلح به كابل بازگردد، وي به‌طور فوري عازم پايتخت افعانستان شد.

نكته جالب اينكه شاهدان عيني مي‌گويند كه چند دقیقه پیش از انفجار عامل انتحاري، آژیر خطر سفارت امریکا در نزديكي منزل رباني به صدا در آمده كه این موضوع مشخص می کند امریکایی‎ها از وقوع انفجار کاملا آگاه بودند و با فرا خواندن همکاران‌شان به منطقه امن، قصد نجات جان خود را داشتند. همچنين در صحنه انفجار دو تن بازداشت شدند که یکی از آن‌ها تبعه امریکا بوده است.

در عين حال، اين سؤال جدي وجود دارد كه عامل انتحاري كه از نمايندگان طالبان بود و در زمان احوال‌پرسي با رباني خود را منفجر كرد، چگونه از دو پوسته امنیتی جلوی در خانه وي گذشته، بدون اینکه کسی وی را مورد تفتیش بدني قرار دهد؟

هفته گذشته ربانی با طرح صلح امریکا مخالفت كرد و طالبان را تروریست‌هاي پرورش یافته پاکستان و غرب معرفی کرد.

برهان الدين رباني به يكي از مهمانان همايش بيداري اسلامي گفته بود كه پيش از سفر به تهران از عربستان با وي تماس گرفته شده و او را تهديد كرده‌اند كه حضور در اين همايش به نفع وي نخواهد بود.
نظرات بینندگان