arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۸۴۵
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۳ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶

اهداف اصلی برگزاری کنگره سوچی اعلام شد

وزیر خارجه و سناتور ارشد روسیه در دیدار با نمایندگان معارضان سوری در مسکو از دستورکار و اهداف کنگره ملی سوریه در سوچی که قرار است هفته آینده برگزار شود، صحبت کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کشورهای تصمین‌کننده آتش‌بس سوریه، ایران، روسیه و ترکیه در تاریخ 20 ژانویه درباره فهرست شرکت‌کنندگان در کنگره ملی سوریه که قرار است 29 و 30 ژانویه در شهر سوچی برگزار شود، به توافق رسیدند که البته تا این لحظه تمام طرف‌هایی که دعوت‌شده‌اند هنوز آمادگی خود را برای شرکت در این اجلاس اعلام نکرده‌اند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، روسیه در این بین همچنان به فرایند تبیین اهداف کنگره ملی سوریه در سوچی ادامه می‌دهد. یک هیأت از معارضان سوری به ریاست «نصر الحریری» در حال حاضر در مسکو است. اعضای هیأت معارضان سوری در مسکو با «کنستانتین کساچف» رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کردند.

هیچ مداخله خارجی پذیرفته شده نیست

رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه در این نشست گفت که مسکو در فرایند سیاسی سوریه دخالت نخواهد کرد و به حق مردم این کشور برای تعیین سرنوشت‌شان احترام خواهد گذاشت.

وی تأکید کرد: «تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا روسیه را متهم کند که جانب برخی طرف‌ها را در درگیری‌های داخلی سوریه می‌گیرد. این حقیقت ندارد. ما تنها در جانبداری از یک مسئله ثابت قدم هستیم و آن مسئله نابودی تروریسم در سوریه است».

الحریری در این نشست گفت که معارضان سوری اهداف کنگره سوچی را به طور کامل درک نکرده‌اند. وی در پاسخ به این سوال که آیا هیأت معارضان قصد شرکت در کنگره سوچی را دارد، گفت که این مسئله هنوز مورد بحث است و «ما می‌خواهیم تمام اطلاعات مربوط به شرکت‌کنندگان، دستورکار و اهداف نشست در اختیارمان قرار گیرد. متأسفانه ما هنوز درک درستی از این رویداد نداریم».

سناتور ارشد روسیه تأکید کرد که این کنگره به هیچ عنوان جایگزینی برای فرایند ژنو نخواهد بود.

نصر الحریری درباره چشم‌انداز فرایند سیاسی در سوریه گفت، روسیه باید نقش مرکزی در اینجا ایفا کند و تأکید کرد که معارضان سوری از ایده‌های مفید در این زمینه استقبال می‌کنند.

اهداف کنگره سوچی

وزیر خارجه روسیه به معارضان سوری درباره ایده تشکیل این کنگره با هدف تضمین اثرگذاری فراینده ژنو گفت.

لاوروف تأکید کرد: «ما امیدواریم که تمام کسانی که بر گروه‌های مختلف در سوریه اثرگذار هستند می‌توانند به تضمین ماهیت جامع گفت‌وگوها در کنگره ملی سوریه کمک کنند».

بنا بر این گزارش، تمامی بازیگران خارجی و منطقه‌ای مهم و اثرگذار بر تحولات سوریه برای شرکت در کنگره ملی سوچی دعوت‌ شده‌اند. مسکو تأکید کرده که تلاش برای زیر سوال بردن تلاش‌های صادقانه روسیه در این راستا کاملا غیرسازنده است.

موانع سازش در سوریه

«نصر الحریری» مذاکره‌کنندهه ارشد معارضان سوری خواستار نگارش توافق جدیدی برای مبارزه با تروریسم شد و اعتراض کرد که توافقات آستانه در برخی مناطق کاهش تنش سوریه کارساز نیست.

لاوروف گفت که دلیل عدم اجرای تصمیمات آستانه در ادلب و غوطه شرقی این است که جبهه‌النصره در این مکان‌ها احساس راحتی می‌کند.
وی تصریح کرد: «اگر مشکل با النصره حل شود، اطمینان دارم که وضعیت انسان یدر ادلب و غوطه شرقی تغییر می‌کند و بسیار بهتر می‌شود».

کنگره ملی سوریه قرار است در تاریخ 29 و 30 ژانویه (9 و 10 بهمن‌ماه) در شهر سوچی روسیه برگزار شود. علاوه بر طرف‌های سوری انتظار می‌رود که ناظران دعوت شده از جمله سازمان ملل نیز در این کنگره شرکت کنند. حدود هزار و 500 نفر برای شرکت در این کنگره دعوت شده‌اند. وظیفه اصلی این کنگره راه‌اندازی کمیسیونی برای تدوین قانون اساسی جدید سوریه عنوان شده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان