arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۸۵۸
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۸ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۶

نوئرت: یک مقام بلندپایه آمریکا برای اولین بار پس از شروع جنگ به سوریه سفر کرد / خبرنگار: ویزا داشته؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از سفر مقام بلند پایه دولتی به سوریه خبر داد اما یک خبرنگار پرسید آیا او در این سفر ویزای سوریه را گرفته است؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از سفر مقام بلند پایه دولتی به سوریه خبر داد اما یک خبرنگار پرسید آیا او در این سفر ویزای سوریه را گرفته است؟

به گزارش ایرنا، هدر نوئرت روز سه شنبه در نشست خبری خود اظهار کرد: برای اولین بار پس از شروع جنگ در سوریه، مارک گرین رئیس آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا (USAID) مقام بلندپایه دولتی امریکایی به سوریه سفر کرده و پس از آزادی رقه در آنجا حضور دارد تا به بازگشت شهروندان کمک کند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری که آیا مارک گرین برای ورود به سوریه ویزا گرفته است یا خیر؟ گفت من اطلاعی ندارم.
«مارک گرین» رئیس آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا روز دوشنبه در برنامه‌ای از قبل اعلام نشده به شهر رقه سوریه سفر کرد.
گرین را در این سفر «ژوزف وتل» فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا همراهی می‌کرد.
گروه تروریستی داعش در سال 2014 شهر رقه را به عنوان مرکز خلافت خود اعلام کرد. نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه عملیات آزادسازی رقه را نوامبر گذشته آغاز کردند و هفت ماه طول کشید تا بتوانند ششم ژوئن به این شهر نفوذ کنند. این نیروها که از حمایت ائتلاف آمریکایی برخوردار هستند، هفدهم اکتبر شهر رقه را از چنگ داعش خارج کردند.
شهر رقه در ساحل شمال شرقی فرات در 160 کیلومتری شرق حلب و 40 کیلومتری سد طبقه که بزرگترین سد سوریه محسوب می شود، واقع شده است.
نوئرت درباره ادعای حمله شیمیایی در سوریه اظهار کرد تیلرسون گفت از زمانی که روسیه وارد سوریه شده است، حملات شیمیایی از طرف بشار اسد علیه مردم سوریه مکررا اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد روسیه باید وتو کردن تصمیمات شورای امنیت در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه را متوقف کند.
به دنبال فضا سازی کشورهای غربی از جمله امریکا برای متهم کردن دولت سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی بدون ارائه مستندات و گزارش های موثق، خواستار تداوم کار کمیته بررسی فرایند استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه (جیم) شدند و در این بین طرح اصلاحی روسیه برای ادامه فعالیت این کمیته را هم نپذیرفتند.
روسیه نیز با توجه به اهداف سیاسی این کشورها، دو بار در شورای امنیت سازمان ملل متحد، ادامه فعالیت این کمیته را وتو کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حملات ترکیه در عفرین واقع در شمال سوریه هم گفت ترکیه یک متحد مهم در ناتو است و با وجود اینکه ما نگران اقدامات ثبات زدا در شمال سوریه هستیم،‌ تمامی دغدغه های آنها(ترکیه) را درک می کنیم.
نوئرت اضافه کرد وضعیت ایجاد شده بین ترکیه و کردها وضعیت پرتنشی است و ما از هر دو طرف می خواهیم که تنش و خشونت را پایین بیاورند.
وی همچنین درباره سفر رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا به لندن و دیدار با بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس هم گفت این دو مقام ‌در مورد مشکلات برجام صحبت کرده اند.

نظرات بینندگان