arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۸۷۶
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۹ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۶

کره جنوبی ادعای ژاپن برای مالکیت بر جزایر دوکدو را رد کرد

کره جنوبی اعلام کرد دولت ژاپن حق ندارد خود را مالک جزایر 'دوکدود' در دریای شرقی بداند که از دیرباز در اختیار کره بوده و به این کشور تعلق داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کره جنوبی اعلام کرد دولت ژاپن حق ندارد خود را مالک جزایر 'دوکدود' در دریای شرقی بداند که از دیرباز در اختیار کره بوده و به این کشور تعلق داشته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، وزارت خارجه این کشور در بیانیه ای آورده است توکیو باز هم ادعاهای تکراری گذشته را مبنی بر حق مالکیت بر این جزایر اعلام کرده که این حرکت مورد انتقاد و باعث تاسف است.
این بیانیه می افزاید بر اساس مقررات و حقوق بین الملل و همچنین چشم انداز جغرافیایی و تاریخی، این جزایر به کره جنوبی تعلق دارد و توکیو باید ادعاهای اشتباه خود را متوقف کند.
تارو کونو در نشست پارلمانی این هفته در ژاپن به جزایر دوکدو اشاره کرد که توکیو آن را 'تاکه شیما' می نامد و گفت که این جزایر متعلق به ژاپن است و این کشور همچنان بر این ادعا تاکید می ورزد و برای اینکه تعلق خود را به جزایر کامل کند تلاش خواهد کرد.
مجمع الجزایری که به زبان کره ای «دوکدو» و در ژاپنی «تاکه شیما» خوانده می شود، تقریبا به فاصله ای برابر از مناطق خشکی دو کشور در دریای ژاپن واقع شده به طوری که در 211 کیلومتری استان «شیمانه» ژاپن و در 215 کیلومتری از خاک کره جنوبی قرار دارد.
جزایر «دوکدو» در واقع شامل دو کوه صخره ای است که سر از آب بیرون آورده اند و چندین کوه صخره ای کوچک نیز آنها را احاطه کرده اند.
کره جنوبی این جزایر را از سال 1950 میلادی تاکنون تحت کنترل خود دارد.
«دوکدو» یا «تاکه شیما» به دلیل اهمیت و ارزش استراتژیکی اش، باعث دردسر بین دو همسایه و در عین حال دو متحد امنیتی آمریکا در آسیا شده است.
کره جنوبی از سال 1945 میلادی پس از آزادی شبه جزیره کره تاکنون نیروی پلیس خود را به این جزایر فرستاده و به ژاپن تاکید کرده است که جزایر متعلق به کره است اما توکیو این جزایر را همچنان بخشی از خاک خود می داند.

نظرات بینندگان