arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۹۰۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۱ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۶

بازدید معاون ترامپ از دیوار ندبه در پایان سفرش به منطقه

همزمان با بازدید معاون رئیس‌جمهور آمریکا از دیوار غربی در بخش قدیمی شهر قدس، گروهی از خبرنگاران زن که بازدید پنس از محل را پوشش می‌دادند از تبعیض علیه خود به دلیل اجبار یهودیان ارتودکس به تفکیک زن و مرد در این محل انتقاد کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همزمان با بازدید معاون رئیس‌جمهور آمریکا از دیوار غربی در بخش قدیمی شهر قدس، گروهی از خبرنگاران زن که بازدید پنس از محل را پوشش می‌دادند از تبعیض علیه خود به دلیل اجبار یهودیان ارتودکس به تفکیک زن و مرد در این محل انتقاد کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیوار غربی (دیوار ندبه)یکی از مقدس‌ترین مکان‌ها در دین یهودیت محسوب می‌شود و یهودیان ارتودکس افراطی مدیریت این مکان را به عهده دارند و براساس قوانین آنها زن و مرد باید جدا از هم از آن بازدید کنند.

این تشکیلات قانون مذکور را برای خبرنگارانی که به منظور پوشش بازدید پنس در آنجا جمع شده بودند اعمال کرده و موجب شد خبرنگاران زن پشت سر خبرنگاران مرد قرار بگیرند و دسترسی آنها به این رخداد کاهش یابد.

یکی از این زنان معترض به نام تل اشنایدر گفت: این حرکت به نوعی بود که من احساس کردم یک شهروند درجه دو هستم. ما اجازه انجام کار خودمان را پیدا نکردیم.

اشنایدر گفت: مقام‌های‌ آمریکایی به او گفته‌اند که این اقدام به اصرار مقام‌های یهودی ارتودکس افراطی صورت گرفته است.

مایک پنس به هنگام بازدید از این محل اقدام به قرار دادن کاغذ یادداشت حاوی دعا در شکاف‌های دیوار کرد.

پیش از این او به بازدید از موزه یادبود هلوکاست یادواشم به همراه بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر اسرائیل پرداخت.

پنس در این سفر که اولین سفر خود در منطقه در مقام معاون رئیس‌جمهور بود تلاش کرد تا حمایت‌های هرچه بیشتر مصر و اردن را برای فرایند صلح خاورمیانه به دست آورد و از موقعیت یک سخنرانی مهم خود در کنست اسرائیل استفاده کرد تا از تصمیم دونالد ترامپ به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل حمایت کند. با این حال برخی قانونگذاران عرب اقدام به اعتراض در آغاز سخنرانی پنس کرده و علامت‌هایی به دست گرفتند که روی آنها نوشته شده بود "قدس پایتخت فلسطین است".

بخش اعظم سفر پنس متمرکز بر همکاری با شرکای آمریکا در راستای مبارزه با تروریسم و حمایت از اقلیت‌های مسیحی آزار دیده در خاورمیانه بود.

با این حال کمی پیش از آنکه هواپیمای حامل مایک پنس از قدس خارج شود جنبش فتح متعلق به محمود عباس خواهان یک اعتصاب سراسری در اعتراض به اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل شد.

در عین حال یک مقام ارشد کاخ سفید گفت: دو مذاکره کننده ارشد دولت ترامپ شامل جارد کوشنر، داماد و مشاور او و جیسون گرین بلات، نماینده ویژه ترامپ برای مذاکرات بین‌المللی از زمان اقدام مناقشه برانگیز ترامپ در ۶ دسامبر در اعلام پایتختی قدس با رهبران فلسطینی گفت‌وگو نکرده‌اند.

فلسطینی‌ها از پیش هرگونه پیشنهاد صلح دولت ترامپ را قبل از مطرح شدند رد کردند چراکه نگران هستند بسیاری از خواسته‌های آنها نادیده گرفته شود.

پنس در سفرهایش تاکید کرد که آمریکا راه حل دو کشوری را اگر که دو طرف بر سر آن توافق کنند خواهد پذیرفت و وضعیت موجود در اماکن مقدس را نیز پذیرفته و هیچ اجباری برای وضعیت نهایی مرزها اعمال نخواهد کرد.

دستیاران مایک پنس بازدید او از دیوار غربی را یک بازدید شخصی خوانده‌اند که درست به همان شیوه‌ای انجام شد که ترامپ سال گذشته میلادی در سفر به اراضی اشغالی در آنجا به دعا پرداخت.

نظرات بینندگان