arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۹۹۶
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۱ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۰

احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با PBS: کسی مانع اعضای کابینه دارای دیدگاه‌های سازنده، نمی شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس‌جمهور کشورمان از تلاش های ایران برای ایجاد تفاهم میان دولت و معترضان سوریه خبر داد.

گزیده ای از پرسش های چارلی رز ـ خبرنگار شبکه PBS آمریکا و پاسخ های محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان که ایسنا منتشر کرده است، می آید:

تحریم‌ها چه آثار منفی در ایران داشته است؟

تحریم و اعمال فشار برخی کشورهای غربی علیه ملت ایران متعلق به امروز نیست و بیش از 30 سال است که ایران تحت تحریم‌های ناعادلانه سلطه‌گران قرار دارد اما ملت ایران در دوره همین تحریم‌ها دستاوردهای کم‌نظیری را به دست آورده و حتی بزرگترین اصلاحات اقتصادی را در این دوره اجرایی کرده است. بی‌تردید اگر تحریم‌ها آثار منفی داشت اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها امکان‌پذیر نمی‌شد. با همراهی مردم، دولت بزرگ‌ترین اصلاحات اقتصادی تاریخ کشور را با اقتدار انجام داد و آن را تا پایان ادامه خواهد داد.

بالاخره تحریم‌ها تاثیرات منفی نیز در بر داشته است؟

البته تحریم‌ها برخی مزاحمت‌هایی را به وجود آورد که این مزاحمت‌ها و مشکلات در تجارت آزاد نیز ممکن است پیش بیاید. ملت ایران از تحریم استقبال نمی‌کند و اصولا آن را اقدامی زشت می‌داند که راه همکاری‌های دوستانه را مسدود می‌کند. تحریم بیش از آنکه اقدامی اقتصادی باشد، یک برخورد و اقدام سیاسی است.

ایران کشوری بزرگ با اقتصادی گسترده است و حجم روابط ایران با اروپا در سال‌هایی که تحریم‌ها علیه ایران اعمال شده هر سال افزایش داشته است. ‌اقتصاد مانند هواست و نمی‌توان جلوی آن را گرفت؛ چنانکه ایران تحریم شد اما بحران اقتصادی در اروپا و آمریکا به وجود آمده است.

برخی انتقادها و مخالفت‌ها با دولت احمدی نژاد

ایران جامعه‌ای آزاد است و احزاب و گروه‌ها آزاد هستند که اظهار نظر و انتقاد کنند. در خصوص بعضی اعضای کابینه که دارای دیدگاه‌های سازنده و مثبت هستند برخی مخالفت‌هایی مطرح می‌کنند و کسی مانع آنان نمی‌شود. این نشان می‌دهد که دولت آزادی کامل برقرار کرده و از اینکه کسی حرفی بزند، هیچ‌گونه نگرانی ندارد.

سوریه و موضع ایران

باید مردم و سیاست‌گذاران در همه کشورها با تفاهم و حسن نیت، مسائل و مشکلات خود را برطرف کنند. در مورد سوریه متاسفانه بعضی دولت‌ها به داخل این کشور اسلحه ارسال می‌کنند که این شرایط کمکی به بهبود اوضاع نمی‌کند. حمایت و مخالفت ایران علنی و آشکار است و در اعلام مواضع خود از کسی هراسی نداریم. ایران با دولت و مردم سوریه روابط دوستانه و صمیمی دارد و در تلاش هستیم بین دولت و عده‌ای که اعتراض دارند، تفاهم ایجاد کنیم.

مواضع ایران در خصوص انقلاب مردمی در لیبی

ایران همیشه در کنار ملت‌ها قرار دارد اما معتقدیم هدف ناتو کمک به مردم لیبی و تامین منافع و مطالبات آنان نیست. ناتو یک نیروی نظامی شناخته شده است که در برابر یک دلار هزینه به دنبال کسب ده‌ها دلار سود است. ضمن اینکه مشخص است در 32 سال گذشته کدام دولت‌ها در مقابل انقلاب مردمی ایران ایستاده‌اند. ایران به طور اساسی با دخالت ناتو در امور سایر کشورها مخالف است و به طور علنی و با صراحت اعلام می‌کند که آن را اقدام درستی برای تثبیت صلح و امنیت نمی‌داند.

شرایط بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران

کسانی که نسبت به انتخابات اعتراض و انتقادی داشتند مطالبات خود را مطرح کردند و مراجع قانونی نیز به ادعاهای مطرح شده رسیدگی کردند اما باید میان این عده و افراد معدودی که به دنبال خسارت زدن به اموال عمومی و تعدی به حقوق مردم و تخلف از قانون بودند، تفاوت قائل شد. در همه جای دنیا دستگاه قضایی به تخلفات چنین افرادی رسیدگی می‌کند و در ایران نیز چنین است.

عده‌ای معتقدند با توجه به شرایط سوریه سایر تحولات منطقه به نفع ایران نخواهد بود

هر جا که مردم احترام، آزادی و عدالت داشته باشند به نفع ایران است. اصولا منافع ایران با‌ آنچه که غربی‌ها به آن باور دارند، متفاوت است چرا که ایران به دنبال تسلط بر دیگران نیست بلکه به دنبال ساختن دنیایی است که همه در آن به طور عادلانه و احترام‌آمیز زندگی کنند.

آیا ایران تمایل دارد روابط خود را با آمریکا بهبود ببخشد؟

ایران علاقه‌مند است با همه، روابط مثبت و سازنده‌ای داشته باشد. ملت ایران داری منطق و فرهنگ چند هزار ساله است و در طول تاریخ به حقوق هیچ ملتی دست‌درازی نکرده است. در خصوص رابطه با آمریکا باید توجه داشت که این کشور روابط خود را با ایران به طور یک طرفه قطع کرد و با وجود اینکه در ماده 1 قرارداد الجزایر متعهد شده است که در هیچ اقدامی علیه ایران مشارکت نکند اما همواره در طول دوران پس از انقلاب اسلامی علیه ملت ایران فعال بوده است.

اگر بناست روابط دو کشور بهبود یابد، باید نوع نگاه دولت‌مردان آمریکا تغییر کند و رسما اعلام کنند که برای ملت و دولت ایران احترام قائلند و به تعهدات خود عمل خواهند کرد.

آیا تمایل دارید دولت‌های ایران، آمریکا و روسیه در مذاکرات مشترک مسائل موجود جهان را مورد تبادل نظر قرار دهند؟

ایران از هر اقدامی که به تفاهم و همکاری در سطح بین‌المللی و برقراری عدالت کمک کند، استقبال می‌کند. آنچه در فضای ذهنی سیاستمداران آمریکا در خصوص منافع وجود دارد، در ذهن ما ارزشی ندارد. ایران منافع خود را در صلح و امنیت برای همه ملت‌ها جست‌وجو می‌کند و این با رفتار کسانی که برای تامین منافع سرمایه‌داران بین ملت‌ها جنگ و تنش ایجاد می‌کنند، تفاوت دارد.

فعالیت‌های هسته‌ای ایران و غنی‌سازی 20 درصد

غنی‌سازی 20 درصد برای تامین سوخت راکتوری است که دارو تولید می‌کند و در ایران 800 هزار نفر به این داروها احتیاج دارند. ایران نیاز خود را برای تامین سوخت این راکتور به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اعلام کرد و آژانس طبق تعهدات و قوانین موجود باید این درخواست ایران را بدون هیچ شرطی تامین می‌کرد اما آنان با این موضوع نیز سیاسی برخورد کردند و برای تامین سوخت مورد نیاز، پیش‌شرط قرار دادند؛ از این رو مجبور شدیم خودمان برای تولید سوخت 20 درصد که هزینه بالایی دارد، اقدام کنیم و البته امروز این آمادگی وجود دارد که اگر سوخت 20 درصد مورد نیاز کشورمان تامین شود، غنی‌سازی 20 درصد را متوقف کنیم.

چگونه می‌توان ایالات متحده آمریکا و جهان را در خصوص صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران قانع کرد؟

اکثریت کشورهای جهان در قالب گروه‌ها و مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران حمایت کرده‌اند و این نشان می‌دهد که جهان نسبت به این موضوع قانع شده است اما دولتمردان آمریکایی را تا زمانی که ذهنیت خود را عوض نکرده‌اند، نمی‌توان قانع کرد. آنان باید عینک خود را عوض کنند.
نظرات بینندگان