arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۲ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۶

روایت محسن‌رضایی از تحلیل‌های سیاسی شهید باقری

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روایتی از تحلیل‌های سیاسی شهید حسن باقری که وضعیت امروز کشور را پیش‌بینی کرده بود، ارائه کرد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم یادواره شهید حسن باقری طی سخنانی اظهار داشت: در 40 سال پیش با وقوع انقلاب اسلامی ملت ما متحول شد و این تحول موجب تغییر ارزش‌ها، ادبیات و رفتار مردم ما شد.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی یکی از مستبدترین رژیم‌های منطقه که ابرقدرتهای شرق و غرب او را پشتیبانی می‌کردند از بین رفت و استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به جای آن مستقر شد.

رضایی با بیان این که یکی از دلایل به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی تحولی بود که در جوانان کشور صورت گرفت، عنوان کرد: یکی از این جوانان شهید حسن باقری که مهاجر الله است. این شهید قبل از انقلاب به مبارزه با رژیم طاغوت روی می‌آورد و پس از آن در هر جا که انقلاب به او نیاز داشت مانند یک مهاجر الی الله آنچه در توان داشت را در طبق اخلاص گذاشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: شهید باقری تابلوی تمام نمایی است که می‌شود چهره انقلاب، دفاع مقدس و شهدای بزرگ را در او دید.

وی با بیان این که پیش از انقلاب در حکومت افراد به دنبال پست و مقام می‌گشتند و امتیاز آنها به میزان ریاست‌شان بود، تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی تمامی ارزش‌های طاغوتی به ضد ارزش تبدیل شد و نیروهای انقلاب ارزش خود را در رضایت پروردگار، خدمت به مردم و کار در گمنامی می‌دیدند.

رضایی خاطر نشان کرد: آرزوی بزرگ فرماندهان ما شهادت در راه خدا و امتیاز بزرگ آنان خدمت به مردم و جلب رضایت خدا بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شهید باقری از پیش از انقلاب تا زمان شهادت به طور مستمر در مسیر ارزش‌های انقلاب حرکت کرد.

وی با اشاره به نحوی آشنایی خود با شهید باقری افزود: من در سال 58 با این شهید آشنا شدم در آن زمان من مسئولیت اطلاعات سپاه را بر عهده داشتم و خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و به ایشان گفتم جوانان حزب‌اللهی که می‌شناسید به من معرفی کنید تا در اطلاعات سپاه به کارگیری کنم. پس از چند روز ایشان به من زنگ زدند و شهید باقری را به من معرفی کردند. پس از جلسه‌ای که من با این شهید گذاشتم و سوالاتی که از او پرسیدم به این نتیجه رسیدم که او به درد کار اطلاعات می‌خورد و بر همین اساس نام حسن باقری را برای او انتخاب کردم.

رضایی افزود: در شرایطی که کشور درگیر انواع توطئه‌های بر هم زننده امنیت بود امثال شهید باقری اطلاعات انقلابی را شکل دادند و با آغاز حمله عراق در زمانی که سپاه و ارتش هنوز نمی‌دانستندوضعیت نیروهای عراقی در کشورمان چگونه است، شهید باقری اطلاعات نظامی را بنیان‌گذاری کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: زمانی که من در جلسات شورای عالی دفاع شرکت می‌کردم اطلاعات کسب شده توسط شهید باقری را ارائه می‌دادم که موجب تعجب همگان و از جمله بنی‌صدر می‌شد.

وی با بیان این که سال اول جنگ سال تاسف‌باری بود، عنوان کرد: ارتش و سپاه با تمام تلاش خود دشمن را متوقف کرده بودند اما راه حلی برای بیرون راندن آن نداشتند.

رضایی تصریح کرد: پس از عملیات ثامن‌الائمه جلسه‌ای با حضور من، آقای شمخانی، آقای رشید، آقای صفوی و شهید باقری تشکیل شد که سرنوشت جنگ در آن تعیین شد. البته از پس از عملیات طریق‌القدس شهید صیاد شیرازی نیز به این جمع اضافه شد و تا عملیات والفجر مقدماتی این جمع پابرجا بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام توان بالای تحلیل سیاسی را یکی از ویژگی‌های شهید باقری دانست و خاطرنشان کرد: این شهید در سال 60 پیش‌بینی کرده بود که صدام در جنگ شکست می‌خورد و پس از آن آمریکا ایران را محاصره اقتصادی می‌کند و اعراب را رو در روی ما قرار می‌دهد. حالا بعضی‌ها نگویند که نظامی‌ها کشور را نظامی کردند، این حرف‌ها جزء عوام‌فریبی چیزی نیست.

وی با بیان این که شهید باقری در طول کمتر از 3 سال تبدیل به یک نابغه نظامی شده بود، عنوان کرد: در عملیات بیت‌المقدس حاج احمد متوسلیان و شهید باقری سختی‌هایی را در آزادسازی خرمشهر کشیدند که هیچ یک از فرمانده‌هان چنین سختی نکشیده‌اند و در آن عملیات سپاه محمد رسول‌الله که از کادر قوی برخوردار بود از 3 طرف محاصره شد و تمام تلاش متوسلیان و شهید باقری بر این متمرکز شده بود که چگونه عملیات را ادامه داده و شکست نخورند.

رضایی با بیان این که شهید باقری نماد ایمان کامل بود عنوان کرد: این شهید علاوه بر آنچه از نبوغ نظامی و توان بالای نظامی برخوردار بود، یک تحلیلگر خوب سیاسی هم بود و در حقیقت فرماندهانی مثل شهید باقری بودند که جنگ را به پیش بردند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان