arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۰۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۲ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۰

سنگینی سایه‌ طرح‌ سوال از احمدی نژاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تهران امروز: علی مطهری روز گذشته در اعتراض به مطرح نشدن سوال از رئیس‌جمهور تهدید به استعفا کرد در حالی که رئیس‌جمهور برای هفتمین بار برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل عازم ایالات متحده آمریکا شده ولی همچنان سایه‌طرح‌ سوال از رئیس‌جمهور بر دولت سنگینی می کند‌ اما به نظر می رسد این بار عاملی در هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نمی‌خواهد که طرح مذکور احیا و عملی شود. این در حالی است که هر گاه اعضای هیات رئیسه در مظان سوال خبرنگاران قرار می گیرند در اظهاراتی می‌گویند این حق نماینده است که از رئیس‌جمهور سوال کند.

در عین حال به رغم اینکه طرحی با امضای حدود 100 نماینده به هیات رئیسه تقدیم شده بود اما این طرح هیچ گاه مجال نیافت در صحن علنی مجلس طرح شود. اما آنچه باعث شد این طرح یک بار دیگر بر سر زبان ها بیفتد،‌ اظهارات اعضای هیات رئیسه راجع به از حد نصاب افتادن این طرح و در مقابل اصرار طراحان آن است. علی مطهری از جمله چهره های اصولگرای مجلس است که بیشتر به عنوان منتقد دولت شناخته می شود.

وی به جز اوایل سر کار آمدن محمود احمدی نژاد که به عنوان حامی دولت محسوب می شد،‌در ادامه عمر مجلس هفتم و همچنین مجلس هشتم در بزنگاه ها با اقدامات دولت مخالفت کرد. وی در طول این سال ها چند بار تلاش کرد تابوی سوال از رئیس‌جمهور را شکسته و محمود احمدی نژاد را به صحن مجلس بکشاند. برای نخستین بار این طرح پس از اظهارات اسفندیار رحیم مشایی درباره دوستی ملت ایران و اسرائیل و اعتراض شدید فقهای قم و سکوت رئیس‌جمهوری مطرح شد. همان زمان یعنی مهر 87 این مطهری بود که بانی این طرح شد. البته مطهری و 40 نماینده حامی این طرح برای اینکه از سوی حامیان مجلسی دولت متهم به مقابله با محمود احمدی نژاد نشوند پیش از آماده کردن این طرح نامه‌ای مشتمل بر 200 امضا جمع‌آوری کرده و نسبت به اظهارات رحیم‌مشایی به احمدی‌نژاد تذکر دادند.

تذکری که به زعم آنها کارگر نیفتاد و موجب تدوین طرح سوال از احمدی‌نژاد شد. اما نه تنها این طرح بلکه بارها سوال از رئیس‌جمهور مطرح شد ولی به جایی نرسید. آخرین بار که طرح سوال از رئیس‌جمهور قوت گرفت مربوط به عدم پاسخگویی رئیس‌جمهور درباره خانه نشینی 11 روزه و نیز سکوت در برابر حکم رهبر انقلاب بود. علی مطهری از فضایی که در مجلس به خاطر قهر رئیس‌جمهور به وجود آمد استفاده کرد و تعداد امضاهای طرح سوال از رئیس‌جمهور را به 100‌نفر رساند. استدلال طراحان این بود که باید فرصتی به رئیس‌جمهور داده شود تا به سوالات و ابهامات شکل گرفته در ذهن نمایندگان پاسخ دهد. قوت گرفتن طرح سوال از رئیس‌جمهور به شدت با مخالفت حامیان دولت مواجه شد.

برخی منابع خبری نزدیک به دولت با ایجاد فضاسازی و تبلیغات روانی برخی اسامی امضا کنندگان را منتشر و اعلام کردند که آن‌ها امضا‌های خود را پس گرفتند. برای به جریان انداختن طرح سوال از رئیس‌جمهور، امضای 73 نفر از 290 نماینده مجلس هشتم کافی است. ولی هیات رئیسه مجلس می گوید تعداد انصراف دهندگان بیشتر از حد معمول بود. اما علی مطهری با رد اظهارات باهنر مبنی بر از حد نصاب افتادن امضاکنندگان سوال از رئیس جمهور گفت: از 100 امضا تنها 16 امضا پس گرفته شده و درصورت تعلل بیشتر هیات رئیسه در این امر، استعفا می دهم. مطهری پیش از این نیز گفته بود اگر طرح سوال از رئیس‌جمهور به نتیجه ای برسد در انتخابات مجلس نهم شرکت خواهد کرد. وی که با نسیم سخن می گفت با بیان اینکه معتقد است هیات رئیسه مجلس در این زمینه تخلف کرده است گفت: در صورت ادامه این روند برخورد دیگری خواهم داشت و امکان دارد استعفا دهم.

از سوی دیگر محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس که مسئول طرح سوال از رئیس جمهور و هیات رئیسه است،اظهار داشت: از تعداد امضاها خبر ندارم چرا که این طرح دست باهنر بوده و اخبار مربوط به این موضوع را باید از وی دنبال کرد.

با این وجود برخی نمایندگان مجلس خواستار این شدند کسانی که امضاهای خود را پس گرفته اند توسط هیات رئیسه اعلام شوند تا مسائل برای همه روشن شود. با این حال باید منتظر ماند و دید که واکنش هیات رئیسه مجلس راجع به تهدید علی مطهری چیست.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
0
5
آخه جناب آقای مطهری شما فکر کردید نماینده های ما جرات دارند از شخصی مثل احمدینژاد سوال کنند؟ بسی خیال محال
k-1
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
0
0
بي صبرانه منتظر پرسيدن سوال هستيم.
نظرات بینندگان