arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۶

درخواست وزیر بهداشت از شهرداری و شورای شهر تهران: برای ساخت بیمارستان زمین در اختیارمان قرار دهید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر بهداشت از شهرداری و شورای شهر تهران خواست برای ساخت بیمارستان‌ زمین در اختیار وزارت بهداشت قرار داده شود؛ چون این شهر از نظر تعداد بیمارستان‌ وضعیت مطلوبی ندارد.

به گزارش ایسنا، سید حسن هاشمی در مراسم افتتاح ساختمان جدید مرکز اورژانس تهران که صبح امروز برگزار شد اظهار کرد: در حال حاضر خدمات جدیدی مانند کد 247 و 724 به بسته خدمتی اورژانس افزوده شد که این کدها برای خدمت‌رسانی سریع‌تر به موارد سکته‌های قلبی و مغزی هستند. در حال حاضر سکته‌های قلبی 40 درصد و سکته‌های مغزی 15 درصد موارد مرگ و میر را تشکیل می‌دهند. این سرویس حتی در پیشرفته ترین کشورها نیز ممکن است کمتر دیده شود.

وی ادامه داد: این خدمت در تهران و حدود 110 مرکز دیگر راه اندازی شده و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال 97 این زنجیره را کامل کنیم. اورژانس طی سه سال گذشته توانست به بخش عمده‌ای از اهداف خود دست پیدا کند. در جلسه هیات وزیران نیز آیین نامه سازمان اورژانس به تصویب رسید و مطمئن هستیم نماینده مجلس بودجه مورد نیاز این سازمان را تصویب می‌کنند تا اورژانس بتواند بیش از گذشته به مردم خدمت ارائه دهد.

هاشمی همچنین اضافه کرد: امیدوارم اورژانس در حوزه آموزش در سطح ملی نیز پیش قدم باشد. لازم است که از تجربه و دانش سایر کشورهای دنیا نیز استفاده کنیم. فشار زیادی روی نیروهای اورژانس وجود دارد و هنوز هم برطرف نشده اما با سال 92 نیز قابل مقایسه نیست.

هاشمی با بیان اینکه در زلزله اخیر درخشان ترین دستگاه در منطقه عملیاتی بهداشت و درمان بوده است تصریح کرد: روزانه بیش از 2000 ماموریت و 7000 تماس و هدایت بیمار به بیمارستان‌ها از طرف کادر اورژانس انجام می‌شود اما بخشی از این بیمارستان‌ها امکان پذیرش بیمار ندارند و امیدواریم شورای شهر جدید و شهردار به این معضل توجه ویژه‌ای نشان دهند. تهران توسعه یافته و آنچه باید برای آن تاکنون انجام می‌شد سرعت بیشتری به خود گیرد. در دوره قبلی شهرداری از کمک‌های شهردار و شورای شهر بهره مند شدیم اما ناقص بوده است.

وی افزود: تهران با بیش از حدود 60 شهر اطراف آن مانند یک کشور است و نگاه ویژه‌ای می‌طلبد. کمترین کاری که شهرداری باید انجام دهد در اختیار قرار دادن زمین برای ساخت مراکز درمانی است.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه تعداد پایگاه‌های اورژانس در تهران باید به 242 مورد افزایش یابد اظهار کرد: اگر زمین در اختیار ما قرار دهند طی یکسال می‌توانیم این پایگاه‌ها را بسازیم. تهران در حوزه خدمات مشکلات زیادی دارد. شرق این شهر توسعه زیادی یافته و میلیون‌ها نفر در آنها زندگی می‌کنند اما چند بیمارستان معدود مانند امام حسین دارد. اگر در تهران زلزله، آتش سوزی یا حادثه‌ای اتفاق افتد امکان خدمت رسانی به نحو مطلوب وجود ندارد.

هاشمی در ادامه با اشاره به افزوده شدن سه هزار آمبولانس به ناوگان اورژانس کشور بیان کرد: ما از وزارت صنعت گلایه داریم چون از سال 94 حدود 48 میلیارد تومان به یکی از شرکت‌های تابعه این وزارتخانه پرداخته کرده‌ایم که 1000 دستگاه آمبولانس وارد کند اما هنوز خبری از آن نیست در حالی که مدتی پس از آن خود وزارت بهداشت اقدام کرد و در مدت کوتاهی بیش از هزار دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس اضافه کرد. امیدوارم در سال 97 ، هزار دستگاه دیگر به این سیستم اضافه کنیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه تهران باید به صورت جداگانه دیده شود گفت: در حال حاضر بیش از 33 دستگاه آمبولانس هوایی در این ناوگان وجود دارد. اینکه می‌گوییم درمورد تهران باید به صورت ویژه اقدام شود معنی آن ویژه دیده شدن نیست. این شهر ترافیک زیادی دارد و زمان دسترسی به بیمار بالا است. ما باید در کمتر از 10 دقیقه خود را به بیمار برسانیم. اگر بالگرد و موتور آمبولانس نباشد ممکن است دو تا سه ساعت زمان ببرد.

وزیر بهداشت همچنین از برنامه‌ این وزارتخانه برای اضافه کردن پنج بالگرد هوایی تا پیش از شش ماهه اول سال 97 به ناوگان اورژانس کشور خبر داد.

نظرات بینندگان