arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۸ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۶
العرب:

پیامهای آمریکا برای روسیه، ایران، ترکیه و اسرائیل

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العرب نوشت: ایالات متحده پیامهای مختلفی را برای طرفهای درگیر در بحران سوریه؛ بویژه ایران، روسیه و ترکیه ارسال کرده است، مبنی بر اینکه حاکمیت آنها بر سرنوشت سوریه و تقسیم نفوذ در این کشور مورد قبول نیست و مرحله اداره درگیری توسط آنها به پایان رسیده است...

به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه چاپ لندن آورده است: در آغاز باید به پیامهایی توجه کنیم که وزیر خارجه ایالات متحده ارسال داشته و طی آن از استراتژی کشورش در قبال سوریه سخن گفته است، پیامهایی که نه تنها بیان کننده اراده آمریکا برای نفوذ در درگیری سوریه، به شکلی قدرتمندتر و تاثیرگذارتر از قبل، در دو سطح میدانی و سیاسی است، بلکه نشان دهنده خطوط استراتژیک یا نقشه راهی برای کیفیت ارائه راه حل یا قاطعیت در خصوص این درگیری 7ساله است که مشتمل بر تشکیل نوعی ائتلاف بین دولت سوریه و مجموعه دولتهایی مثل آلمان، انگلیس، عربستان و اردن است.

پیام آمریکا برای روسیه، شامل دو بخش می شود که بخش اول مبتنی بر آن است که دخالت روسیه بشار اسد را  جری تر کرد و از این جهت روسیه مسئولیت عمده ای در اتفاقات سوریه دارد.

 بخش دوم ناظر بر این مساله است که راه حل سوریه تنها از مسیر ژنو می گذرد و مذاکرات آستانه و سوچی بی اثر است،بدین معنا که از نظر آمریکا، راه حل باید براساس معیارهایی باشد که شورای امنیت در قطعنامه 2254 خود مشخص کرده است. تیلرسون همچنین بر این مساله تاکید کرده است که ایالات متحده تنها در صورت انتقال سیاسی در سوریه، از بازسازی آن حمایت می کند.

اما پیام آمریکا برای ایران، به معنای تهدیدی مبتنی بر این نکته است که ایالات متحده به مهار نفوذ ایران در منطقه و بویژه سوریه ادامه می دهد.

پیام آمریکا برای قطب سوم مذاکرات آستانه، یعنی ترکیه، تضمین کننده نوعی آرامش خاطر و اطمینان می باشد، بخصوص در رابطه با تشنجها و بی اعتمادی که اخیرا در روابط بین ترکیه و ایالات متحده حاصل شده است.

در نهایت، با اینکه اسرائیل ظاهرا دور از درگیری سوریه به نظر می رسد و ضمن محور روسیه، ایران و ترکیه نیست، اما استراتژی امریکایی این رژیم را نیز نادیده نگرفته است.

نظرات بینندگان