arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۶۶۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۶

ترکیه: آمریکا همان‌گونه که وعده داده مسلح کردن کردها را متوقف کند

ترکیه با اعلام اینکه آمریکا وعده داده حمایت تسلیحاتی خود از یگان‌های مدافع خلق را قطع کند، از واشنگتن خواست که سریعا نظامیان خود را از شهر منبج خارج کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترکیه با اعلام اینکه آمریکا وعده داده حمایت تسلیحاتی خود از یگان‌های مدافع خلق را قطع کند، از واشنگتن خواست که سریعا نظامیان خود را از شهر منبج خارج کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، نیروهای زمین و هوایی ترکیه در منطقه عفرین در شمال غربی سوریه جبهه جدیدی را علیه یگان‌های مدافع خلق باز کردند.

آنکارا یگان‌های مدافع خلق را به عنوان یک گروه تروریستی تلقی کرده و این گروه را شاخه سوری پ.ک.ک می‌داند.

این در حالی است که آمریکا در مبارزه علیه داعش از این گروه حمایت کرده و تجهیزات لازم به این گروه داده است.

از زمان آغاز عملیات شاخه زیتون توسط آنکارا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده است که نیروهای این کشور پس از عفرین به سمت منبج خواهند رفت.

این اظهارات احتمال درگیری میان نیروهای ترکیه و سربازان آمریکایی مستقر در این منطقه را افزایش می‌دهد.

ژنرال مک‌مستر،‌ مشاور امنیت ملی آمریکا به سخنگوی اردوغان در گفت‌وگوی تلفنی اعلام کرد که آمریکا دیگر تسلیحات به یگان‌های مدافع خلق نمی‌دهد.

براساس بیانیه منتشر شده از سوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید شد که "نگرانی‌های مشروع امنیتی" ترکیه باید مورد توجه قرار گیرد.

هر دو طرف بر همکاری نزدیک برای جلوگیری از هرگونه سوءبرداشت و سوءتفاهم تاکید کردند.

این توافق احتمالا از سوی آنکارا به عنوان یک پیروزی دیپلماتیک مشاهده می‌شود.

همچنین وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد: آمریکا باید به وعده خود از جمله خروج هرچه سریع‌تر سربازانش از منبج عمل کند.

وی ادامه داد: آمریکا باید ارتباط خود را با این سازمان تروریستی قطع کرده و تسلیحات اعطایی به آنها را به طور کامل پس بگیرد. آنها باید تسلیحات داده شده را به طور کامل جمع آوری کنند و هرچه سریعتر از منبج خارج شوند.

هنوز وزارت خارجه آمریکا درباره پایان حمایت تسلیحاتی از یگان‌های مدافع خلق و خروج از منبج اظهارنظر نکرده است.

هرگونه مداخله نیروهای ترکیه در منبج به عنوان یکی از سرزمین‌های تحت کنترل کردها که در حدود 100 کیلومتری شرق عفرین قرار دارد، می‌تواند تلاش‌های آمریکا برای ایجاد ثبات در شمال سوریه را به خطر اندازد.

آمریکا حدود 2000 نیرو در سوریه دارد که به طور رسمی بخشی از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش هستند.

در حال حاضر نیروهای آمریکا در داخل و اطراف منبج برای جلوگیری از هرگونه درگیری احتمالی میان شورشیان مورد حمایت آمریکا و ترکیه اعزام شده‌اند.

همچنین مربیان آموزشی آمریکایی در این منطقه حضور دارد.

یک مقام ارشد آمریکا اعلام کرد: هرگونه حمله گسترده‌تر ترکیه با پاسخی مناسب مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد که او مطمئن است ائتلاف ضد داعش به سرپرستی آمریکا که از نیروهای اس دی اف (نیروهای سوریه دموکراتیک) حمایت می‌کنند علیه ترکیه برای محدود کردن حملاتش فشار وارد خواهد کرد.

اردوغان روز شنبه اعلام کرد: ترکیه و ارتش آزاد سوریه تاکنون در این عملیات 394 شبه‌نظامی را کشته‌اند و در کل 20 تن از نیروهایشان را از دست داده‌اند.

در مقابل دیدبان حقوق بشر سوریه که نهادی نزدیک به مخالفان سوری است، اعلام کرده برخلاف آمار اعلام شده طرف‌های درگیر، این نهاد مرگ ۱۳۳ نفر را تایید می‌کند که از میان آنها ۴۷ نفر از یگان‌های مدافع خلق کرد و ۵۱ تن از مخالفان سوری "ارتش آزاد سوریه" هستند. چهار سرباز ترک هم تا ششمین روز عملیات ارتش ترکیه کشته شده‌اند و ۳۱ غیر نظامی در بمباران‌های ارتش ترکیه و شلیک موشک از طرف کردها کشته شده‌اند.

همچنین اواخر روز شنبه ارتش ترکیه اعلام کرد که دو سرباز و دو تن از ارتش آزاد سوریه کشته و 11 سرباز دیگر و چهار نفر از اعضای ارتش آزاد سوریه در درگیری‌های روز شنبه زخمی شدند. گفته شده 7 نظامی ترک نیز مفقود شده‌اند.

نظرات بینندگان