arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۸۸۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۶

نماینده پارلمان عراق: هنوز وضعیت برخی زنان ایزدی ربوده شده مشخص نیست

یک نماینده پارلمان عراق، در مورد آخرین پیگیری‌های دولت این کشور در ارتباط با وضعیت زنان ربوده شده ایزدی توسط داعش گفت: بسیاری از آن‌ها توسط نیروهای امنیتی ،الحشدالشعبی و دیگر مبارزان عراقی از چنگال داعش آزاد شده اند ،اما همچنان وضعیت تعداد زیادی از آن‌ها نامعلوم است و در موردشان هیچ اطلاعی نداریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک نماینده پارلمان عراق، در مورد آخرین پیگیری‌های دولت این کشور در ارتباط با وضعیت زنان ربوده شده ایزدی توسط داعش گفت: بسیاری از آن‌ها توسط نیروهای امنیتی ،الحشدالشعبی و دیگر مبارزان عراقی از چنگال داعش آزاد شده اند ،اما همچنان وضعیت تعداد زیادی از آن‌ها نامعلوم است و در موردشان هیچ اطلاعی نداریم.

احلام الحسینی، در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با حضور زنان عراقی در پارلمان این کشور ، اعلام کرد : زنان عراقی از سال 2003 تا به امروز نقش بزرگ و آشکاری در سیاست داشته اند و توانسته اند در پارلمان عراق جایگاهی برای خود ایجاد کنند ،چنان که امروز بیش از 80 نماینده زن در پارلمان عراق داریم.

وی افزود: زنان عراقی امروز در روند سیاسی این کشور حضور دارند، اما هنوز به جایگاه تصمیم‌گیری نرسیده‌اند و امیدواریم که در مرحله آتی جایگاه و مسئولیت اجرایی را به دست بیاورند و در زمره ی مقامات بلندپایه قرار بگیرند.

این نماینده پارلمان عراق در وضعیت وضعیت مردم به ویژه زنان عراقی در دوران پساداعش در این کشور نیز گفت: در رابطه با داعش همان‌طور که می‌دانید ما پیروزی‌های زیادی داشتیم و می‌توان گفت که پرونده داعش در عراق بسته شده است اما تعرضاتی که علیه دو قشر ضعیف جامعه یعنی زنان و کودکان شد، سخت و رنج‌آور بود زیرا انسانیت و حرمت آن‌ها زیر پا گذاشته شد؛ بنابراین ما در مقابل یک مشکل واقعی قرار داریم و نیازمند این است که دولت و پارلمان عراق با همکاری یکدیگر مشکلات این زنان مظلوم که توسط داعش هتک حرمت شده اند را حل کنند .

این فعال سیاسی در عراق ، ادامه داد : مشکلات زنان عراق را می‌توان جسمی، روحی و اجتماعی دانست و برای درمان این مشکلات باید اهتمام شود و دوره‌ها و کارگاه‌های عملی برگزار شود تا زنان از نو و به جامعه باز گردند و فعالیت کنند، در حقیقت ما امروز پرونده بسیار مهمی را پیش‌رو داریم و دولت عراق باید به این پرونده یعنی پرونده زنان اهمیت زیاد و آشکاری دهد.

احلام الحسینی در ادامه در رابطه با مشکلات اصلی زنان عراق و تاثیر نتایج جنگ بر آن‌ها، اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید بسیاری از زنان مجبور به پناهندگی و مهاجرت شدند و این امر بر سلامت جسمی و روحی آن و حتی ثبات فکری و ذهنی آن‌ها تاثیر گذاشته است ، حل این مساله نیازمند آن است که اهمیت خاصی به زنانی که مورد تعرض داعش قرار گرفتند ،داده شود.

عکس آرشیوی است

این نماینده پارلمان عراق، در مورد آخرین پی گیری های دولت این کشور در ارتباط با وضعیت زنان ربوده شده ایزدی توسط داعش گفت: بسیاری از آنها توسط نیروهای امنیتی ،الحشدالشعبی و دیگر مبارزان عراقی از چنگال داعش آزاد شده اند ،اما همچنان وضعیت تعداد زیادی از آنها نامعلوم است و در موردشان هیچ اطلاعی نداریم و قطعا حل این پرونده نیازمند تلاش و اهتمام جدی است.

وی افزود: ما پروژه‌هایی در رابطه با زنان داریم و به دنبال آن هستیم که آنها نقش فعالی در سطح سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشند و در مرحله آتی وظایف اجرایی را نیز بر عهده بگیرند؛ بنابراین ما به عنوان یک دغدغه به مساله زنان اهمیت می‌دهیم و امیدواریم که دولت نیز همانند ما به این مسائل اهمیت دهد و مبالغی را برای بازگشت این زنان به جامعه و فعال شدن در سطح سیاسی و اقتصادی اختصاص دهد.

الحسینی در رابطه با وضعیت حضور زنان در انتخابات پارلمانی عراق، نیز تصریح کرد : نظام سهمیه ی زنان در پارلمان عراق وجود دارد و حق آنان محفوظ است و طبیعتا تعداد زنان بیشتر از سهمیه نخواهد بود اما تلاش می‌کنیم که در مرحله آینده زنان نقش اجرایی و یا وزارتی داشته باشند و حتی جزو هیات رییسه پارلمان باشند.

نظرات بینندگان