arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۱۵۳۰
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۵ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۶

ترکیه: به دنبال تصرف اراضی سوریه نیستیم/ عملیات تا نابودی کامل تروریست‌ها ادامه دارد

سفیر ترکیه در قطر تاکید کرد: آنکارا هیچ چشم طمعی به هیچ یک از مناطق سوریه ندارد و عملیات شاخه زیتون با هدف حمایت از امنیت ملی ترکیه در برابر تهدید گروه‌های مسلح آغاز شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفیر ترکیه در قطر تاکید کرد: آنکارا هیچ چشم طمعی به هیچ یک از مناطق سوریه ندارد و عملیات شاخه زیتون با هدف حمایت از امنیت ملی ترکیه در برابر تهدید گروه‌های مسلح آغاز شد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، فکرت اوزر، سفیر ترکیه در قطر در جمع خبرنگاران در دوحه درباره عملیات شاخه زیتون در شهر عفرین سوریه، با تقدیر از موضع‌گیری قطر در حمایت از ترکیه در این عملیات گفت: تمیم بن حمد آل ثانی، امیرقطر هفته گذشته در گفت وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه بر حمایت دوحه از آنکارا در این عملیات تاکید کرد.

اوزر گفت: ترکیه پیش از آغاز عملیات با کشورهای دوست و حامی خود در این خصوص رایزنی کرده و حمایت آنها را در این خصوص کسب کرد.

سفیر ترکیه در قطر در ادامه اظهار داشت: افکار عمومی جهان نمی تواند عملیات ترکیه را ظالمانه بداند، چرا که ترکیه دشواری‌های بسیاری را در مواجه با گروه‌های تروریستی متحمل شده و اجازه نخواهد داد هیچ تروریستی در مرزهایش فعالیتی داشته باشد.

اوزر تاکید کرد: ترکیه به حمایت‌های خود از اقدامات بین المللی که در راستایمبارزه با تروریسم انجام می‌شوند، ادامه خواهد داد و تاکنون هیچ گونه مخالفت رسمی از سوی هیچ کشوری در خصوص این عملیات دریافت نکرده است.

این مسئول دولت ترکیه در خصوص غیرنظامیان قربانی در عملیات شاخه زیتون گفت: تاکنون ۳۱۶ شهروند ترکیه‌ای در حملات تروریستی که در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در سوریه انجام شده، کشته شده‌اند، از ابتدای ۲۰۱۷ نیز بیش از ۷۰۰ حمله راکتی از عفرین از اراضی ترکیه انجام شده است. نیروهای حزب کارگران کردستان تلاش می کنند با سوء استفاده از شرایط فعلی سوریه با حضور در مناطق مرزی خود را به دریای سیاه رسانده و ترکیه را به طور کلی از جهان عرب جدا کنند.

اوزر افزود: حزب کارگران کردستان از مناطق کوهستانی واقع در مرزها برای فراری دادن تروریست‌ها و قاچاق اسلحه به داخل ترکیه استفاده می‌کنند. ما می‌خواهیم این تهدید مستقیم خاتمه یافته و این منطقه از وجود تروریست‌ها پاک شود تا در نهایت نفوذ داعشیها از این منطقه به ترکیه و اروپا متوقف شود.

سفیر ترکیه در قطر درباره زمان پایان یافتن این عملیات گفت: شاخه زیتون تا نابودی کامل تروریستها که تهدیدی برای امنیت ملی کشور ما هستند، ادامه خواهد داشت. ترکیه این عملیات را مطابق با اصول قوانین بینالمللی مبنی بر حق دفاع از خود که در ماده ۵۱ منشور سازمان ملل و قطعنامههای شورای ملل آمده است با حفظ تمامیت ارضی سوریه انجام می دهد.

وی افزود: ترکیه هیچ گونه چشم طمعی به اراضی سوریه ندارد و تنها به دنبال برقراری امنیت برای خود است. پیش از این ترکیه برای مسئولان بینالمللی و طرفهای مربوطه اطلاعاتی را در خصوص این عملیات ابلاغ کرده است.

سفیر ترکیه در قطر درباره غیرنظامیان کشته شده دراین عملیات نیز گفت: تنها تروریست ها هدف عملیات شاخه زیتون هستند و تمامی تدابیر لازم برای ممانعت از هدف قرار گرفتن ساکنان عفرین اتخاذ شده است. تاکنون نیز هیچ گونه موردی از کشته و زخمی شدن غیرنظامیان دراین عملیات گزارش نشده است، اما حزب اتحادیه دموکرات کردستان و یگان های مدافع خلق کرد مدعی کشته شدن غیرنظامیان در این عملیات هستند.

اوزر در ادامه یگانهای مدافع خلق خود را به استفاده از کودکان ۱۲ ساله در این درگیریها به عنوان سپرهای انسانی در برابر ارتش ترکیه جهت اتهام این ارتش به کشتن کودکان متهم کرد و گفت: این در حالی است که ساکنین این منطقه از گروههای تروریستی بابت مصادره دارایی ها و استخدام فرزندانشان در عملیات علیه ترکیه شکایت دارند.

سفیر ترکیه در قطر درباره واکنش ساکنان محلی عفرین نسبت به این عملیات نیز گفت: اعراب، کردها و ترکمانهای ساکن این منطقه که مجبور به فرار از دست تروریستها شده بودند، به طور کامل از این عملیات حمایت میکنند. در حال حاضر نیز برخی از ساکنان این منطقه به مناطق آزاد شده خود در عفرین بازگشتهاند.

سفیر ترکیه درباره تاثیر عملیات فعلی بر روند مبارزه با داعش گبا تاکید بر اینکه داعش یکی از اهداف اصلی این عملیات است، گفت: داعش با حزب کارگران کردستان، حزب اتحادیه دموکرات کردستان و یگان‌های مدافع خلق کرد همکاری‌هایی دارد . این احزاب و یگان‌ها پس از آغاز عملیات، به شرط آنکه داعشی‌ها با ارتش ما مقابله کنند، اقدام به آزادسازی آنهاکردند. این بزرگترین نمونه از همکاریهای موجود میان آنهاست، بر این اساسجنگ علیه این گروهها را نمی‌توان مستقل از جنگ با داعش دانست.

وی در پایان درباره توسعه پایگاه نظامی ترکیه در قطر با هدف ایجاد یک پایگاه دریایی نیز گفت: این مساله در نهایت به تصمیم دو کشور در مورد زمان اجرای آن باز می گردد و توافق نامه همکاری‌های نظامی قطر و ترکیه در سال ۲۰۱۴ شامل همکاریهای نظامی زمینی، دریایی و هوایی است.

برچسب ها: ترکیه
نظرات بینندگان