arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۱۶۸۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۷ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۶

توافق بغداد و اربیل درباره فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه / ممنوعیت پروازها لغو می‌شود

با توجه توافق شش بندی اربیل و بغداد پیش بینی می شود ممنوعیت پروازهای بین المللی به فرودگاههای سلیمانیه و اربیل در کردستان عراق بزودی برداشته شود اما زمان آن هنوز مشخص نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با توجه توافق شش بندی اربیل و بغداد پیش بینی می شود ممنوعیت پروازهای بین المللی به فرودگاههای سلیمانیه و اربیل در کردستان عراق بزودی برداشته شود اما زمان آن هنوز مشخص نیست.

به گزارش ایرنا، طاهر عبدالله مدیر فرودگاه سلیمانیه در گفتگویی با رسانه های محلی با اشاره به این موضوع گفت: با وجود امضای توافق 6 بندی از سوی اربیل و بغداد اما هنوز روز مشخصی برای لغو ممنوعیت پروازهای بین المللی به فرودگاههای اربیل و سلیمانیه تعیین نشده است.
وی افزود که دولت مرکزی در بغداد خواهان کنترل و نظارت بر درآمدهای گمرکی فرودگاهی، امنیت فرودگاه، فعالیتهای روزانه، فرود و پروازهای روزانه است.
مدیرفرودگاه سلیمانیه در ادامه اضافه کرد: کمیته ای که از سوی بغداد برای مذاکره آمده بود امکان تصمیم گیری نهایی نداشت و به همین دلیل برای اجرایی شدن این توافق امضای حیدر العبادی نخست وزیر عراق باقی مانده است و ما منتظر امضای این توافق هستیم .
همزمان با این سخنان عباس بیاتی یکی از اعضای فراکسیون دولت قانون به یک شبکه وابسته به تشکیلات محلی در کردستان عراق گفت: بزودی ممنوعیت پروازهای بین المللی به کردستان عراق لغو خواهد شد.
وی در ادامه اظهار کرد: لغو پروازهای بین المللی نیازمند یکسری اقدامات فنی است که در چارچوب اختیارات سازمان هواپیمایی عراق می باشد و با هماهنگی صورت گرفته با برادرانمان در کردستان عراق پیش بینی می کنیم بزودی این مشکل نیز حل و فصل شود.
درهمین حال صفین دیزایی سخنگوی تشکیلات منطقه کردستان عراق نیز به رسانه های محلی عراق گفت: علیرغم توافقات صورت گرفته در 6 بند اما هنوز زمان آغاز مجدد پروازهای بین المللی به فرودگاههای اربیل و سلیمانیه مشخص نشده است.
در پی آغاز مذاکرات کمیته های تخصصی بین اربیل و بغداد برای حل اختلافات دو طرف برای لغو ممنوعیت پروازهای بین المللی در خصوص 6 بند از جمله حاکمیت قوانین هواپیمایی عراق در فرودگاههای اقلیم، تعیین نماینده ویژه هواپیمایی و دولت عراق در فرودگاهها، نظارت دولت مرکزی بر درآمدهای فرودگاهی و گمرکی در فرودگاهها به توافق رسیدند، توافقاتی که به گفته مسوولان محلی هنوز وارد فاز اجرایی نشده است.
دولت عراق براساس قانون اساسی عراق کنترل فرودگاهها و معابر مرز را در زمره صلاحیت های حاکمیتی خود دانسته و بویژه بعد از برگزاری همه پرسی جدایی کردستان عراق، خواهان تحویل فرودگاهها و معابر مرزی به دولت فدرال شد.
درهمین راستا و از همان زمان بدلیل خودداری تشکیلات اقلیم کردستان عراق در آن زمان از اجرای این قانون، تمامی پروازهای بین المللی از و به اربیل و سلیمانیه به دستور بغداد متوقف شد.

نظرات بینندگان