arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۱۸۸۶
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۲ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
المیادین:

روس ها سرانجام چه تصمیمی می گیرند؟ همچنان حامی ایران می مانند یا با اسرائیل کنار می آیند؟

برخی سامانه هایی که سوریه در اختیار دارد، ساخت روسیه است، از جمله سامانه دفاع هوایی آن. این مساله سوالی را در مورد نقش روسیه در هر گونه مقابله بین سوریه و اسرائیل، بر می انگیزد و آن اینکه واقعیت موضع روسیه در سایه تعارض منافع و مواضع بین محور مقاومت و اسرائیل چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

المیادین نوشت: برخی سامانه هایی که سوریه در اختیار دارد، ساخت روسیه است، از جمله سامانه دفاع هوایی آن. این مساله سوالی را در مورد نقش روسیه در هر گونه مقابله بین سوریه و اسرائیل، بر می انگیزد و آن اینکه واقعیت موضع روسیه در سایه تعارض منافع و مواضع بین محور مقاومت و اسرائیل چیست؟

به گزارش «انتخاب»؛ این شبکه عربی در ادامه اورده است: روسیه نه برای مقابله با اسرائیل، بلکه با هدف تحقق منافع خود به منطقه خاورمیانه آمد. این ارزیابی از نخستین روزهای ورود روسیه به بحران سوریه بر فضای سیاسی اسرائیل حکمفرما بود.

تل آویو وجود روسیه را همزمان محدودیت و فرصت می داند. از طرفی وجود روسیه تحرکات اسرائیل در داخل سوریه را محدود کرده و تهدید های آن برای هدف قرار دادن نظام سوریه را کاهش می دهد؛ به این اعتبار که این موارد خط قرمز روسیه است. در مقابل، این حضور روسی فرصتهای هر گونه فعالیت سوریه علیه اسرائیل را محدود می کند. بر این اساس، شتاب اسرائیل به سمت روسها و توافق با آنها بر سر قواعد بازی در سوریه، قابل تفسیر است؛ اکنون دو دیدگاه متفاوت در اسرائیل در رابطه با اینده سوریه وجود دارد:

مساله اول آنکه آیا وجود روسیه در سوریه ضمانتی برای محدود نمودن نفوذ ایران در سوریه است؟

مساله دوم، آن است که روسیه در سوریه با ایران همکاری دارد و این هماهنگی جزئی از شبکه منافع بزرگتر بین این دو است. در صلح سیاسی نهایی، روسیه منافع ایران و دمشق را در نظر خواهد داشت و نه منافع اسرائیل. این نظر هیئت اسرائیلی است که در پایان سال گذشته به روسیه سفر کرد. در آن دیدار، مسئولان روسی خطاب به اسرائیلی ها گفتند:«شما با ایران دشمنی دارید و ما شراکت و منافع مشترک».

بین اسرائیل و سوریه قواعد بازی حاکم است و روسیه تا زمانی در این بازی شرکت می کند که سقف منافعش رعایت شود. اما آیا در سال جاری شاهد تحولاتی خواهیم بود که از قواعد درگیری موجود فراتر رود؟ آیا ارتش سوریه رادارهای خود را به خدمت می گیرد؟ آیا سامانه های ساخت روسیه را با موافقت روسها مورد استفاده قرار می دهد؟

دلیلی برای منفی بودن پاسخ این سوال نیست، چرا که اسرائیل و ارتش سوریه به قواعد بازی که منافع روسیه را تضمین کند، احترام می گذارند. انتظار نمی رود که روسیه از سوریه بخواهد از خود دفاع نکند، یا اینکه از اسرائیل بخواهد براساس منافعش عمل نکند.

اما اسرائیل طرفی است که در نتیجه محکم شدن موازین قوا در سوریه بیشترین ضرر را کرد؛ نظام سوریه که اسرائیل ان را جزئی از محور مقاومت می داند سقوط نکرد، بلکه رابطه آن با محور مقاومت محکمتر شد...

نظرات بینندگان