arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۱۹۱۹
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶

وزیر نفت: جرات نمی‌کنیم نام شرکت‌هایی که نزدیک به امضای قرارداد با آن‌ها هستیم را اعلام کنیم

وزیر نفت با بیان اینکه مذاکرات برای توسعه میادین با شرکت های داخلی و خارجی ادامه دارد،گفت:جرات نمی‌کنیم اسم قراردادی که نزدیک به نتیجه گیری است را اعلام کنیم زیرا می‌ترسیم کاری کنند که امضا نشود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر نفت با بیان اینکه مذاکرات برای توسعه میادین با شرکت های داخلی و خارجی ادامه دارد،گفت:جرات نمی‌کنیم اسم قراردادی که نزدیک به نتیجه گیری است را اعلام کنیم زیرا می‌ترسیم کاری کنند که امضا نشود.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه در نشست خبری که امروز برگزار شد با بیان اینکه ١٥٠نفر درگیر مذاکرات برای امضای قراردادهای توسعه میادین هستند، اظهار کرد:برای امضای قراردادها باید دو طرف راضی باشند، هرکسی با ایران یادداشت تفاهمی امضا می‌کند عده‌ای داخلی و خارجی می‌روند و می‌گویند این کار را نکن. خدا شر برخی خارجی‌ها را به خودشان برگرداند و داخلی ها را اصلاح کند.

٧٠درصد گاز کشور از پارس جنوبی تامین می شود

وی با اشاره به وضعیت تولید گاز در کشور اظهار کرد:در پایان سال ۱۳۹۱، میزان گازی که از میدان پارس جنوبی برداشت می‌شد ٢٨٥میلیون مترمکعب بود، این میزان در دی ماه سال گذشته به ٤٧٠میلیون مترمکعب و در دی ماه سال جاری به ٥٥٣میلیون مترمکعب رسید.

وزیر نفت با بیان اینکه ٧٠درصد گاز کشور از پارس جنوبی تامین می‌شود افزود:درحال حاضر در برداشت از این میدان یا مساوی با قطر یا جلوتر از قطر هستیم. سال آینده پنج فار ١٣، ٢٢، ٢٣، ٢٤و قسمتی از فاز ١٤به تولید میرسد.

برخورداری ٩٢درصد جمعیت کشور از گاز طبیعی

زنگنه با بیان اینکه ٧٦درصد جمعیت روستایی از گاز طبیعی برخوردار هستند، تصریح کرد:این میزان در سال ۱۳۹۱، ۵۴ درصد بود. درحال حاضر ٩٢درصد جمعیت ایران از گاز طبیعی برخوردارند.

قرارداد توتال طبق برنامه جلو میرود

وی با اشاره به امضای قرارداد توسعه فاز ١١پارس جنوبی با کنسرسیوم متشکل از توتال، سی ان پی سی و یک شرکت ایرانی گفت:این قرارداد طبق برنامه جلو می رود. قراردادهای متعددی با حدود ٢٠شرکت ایرانی و خارجی درحال مذاکره است.

وزیر نفت درمورد به طرح نگه داشت تولید توضیح داد:طرح نگه داشت تولید به میزان پنج میلیارد دلار به شورای اقتصاد رفته است. این طرح به شرکت های داخلی ارجاع میشود و ٢٠قرارداد و مناقصه امضا و اجرا می ود.

زنگنه ادامه داد:یکی از راه های آن عرضه اوراق ارزی ریالی است و ظرف دو سال اجرا می شود.

افزایش فروش داخلی محصولات پتروشیمی

وی در ادامه با بیان اینکه فروش داخلی محصولات پتروشیمی در سال 1395، ٥.١میلیون تن بود،اظهار کرد:پیش بینی میشود این میزان به ٦میلیون تن برسد.

تا پول دست کسی نبینیم، قرارداد امضا نمیکنیم

وزیر نفت درمورد صادرات گاز به عراق توضیح داد:خط صادراتی به عراق آماده شده.خط بصره عراقی ها آماده نیستند اما از خط نفت شهر ١٣میلیون مترمکعب گاز صادر می شود.
زنگنه ادامه داد:خیلی ها مراجعه می کنند و میگویند ما خریدار گاز هستیم.از ما نامه میخواهند که ما معمولا نامه نمیدهیم،ما تا دست کسی پول نبینیم باهاش صحبت نمیکنیم.

باید با پاکستان وارد بحث حقوقی شویم

وی با بیان اینکه پاکستان به تعهدات خود در مورد واردات گاز از ایران عمل نکرد،گفت:ما خرج عظیمی کردیم و لوله را به مرز رساندیم، اما پاکستان به تعهدات خود عمل نکرد.باید با پاکستان وارد پیگیری حقوقی شویم،اما باید مجموع مسایل دیده شود.
 

اعلام آمادگی ایران برای مذاکره با ترکمنستان

وزیر نفت با اشاره به اینکه ترکمنستان سال گذشته گاز خود را روی ایران بست، تصریح کرد: ما با سوآپ با ترکمنستان موافق هستیم اما ترکمنستان از ما شکایت کرده اند و گفته اند از ما طلب دارند.

زنگنه ادامه داد:ما اعتقاد داریم ترکمنستان به ما خسارت زده است، ما برای مذاکره اماده هستیم.

برچسب ها: وزیر نفت ، زنگنه
نظرات بینندگان