arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۲۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۱ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶

چین بالاخره با واتیکان روابط دیپلماتیک برقرار می‌کند

یک روزنامه دولتی چینی امروز (سه‌شنبه) نوشت، چین و واتیکان روابط دیپلماتیک خود را دیر یا زود برقرار خواهند کرد زیرا پاپ فرانسیس "خرد" حل مشکلات میان دو طرف را دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک روزنامه دولتی چینی امروز (سه‌شنبه) نوشت، چین و واتیکان روابط دیپلماتیک خود را دیر یا زود برقرار خواهند کرد زیرا پاپ فرانسیس "خرد" حل مشکلات میان دو طرف را دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد واتیکان، هفته گذشته گفت، توافقی میان واتیکان و چین بر سر انتصاب اسقف آماده است و طی مدت چند ماه به امضا خواهد رسید و این پیشرفتی قابل توجه در روابط دو طرف خواهد بود.

چین تاکنون اظهار نظرهای اندکی درخصوص این مذاکرات داشته است.

با این وجود، روزنامه "گلوبال تایمز" چین نوشت، توافق میان پکن و واتیکان می‌تواند "برای کاتولیک‌ها فوق‌العاده سودمند" باشد.

این روزنامه در سرمقاله خود نوشت: به رغم این فرایند دشوار، شمار فراوان غیرکاتولیک‌های چین هیچ‌گاه شدیدا مخالف واتیکان نبوده‌اند. مردم چین به طور کلی به پاپ احترام می‌گذارند. پکن و واتیکان دیر یا زود روابط دیپلماتیک برقرار می‌کنند. پاپ فرانسیس تصویر مثبتی از مردم چین دارد و انتظار می‌رود که برای پیشبرد روابط چین و واتیکان تلاش کند و با عقل خود، مشکلات مربوط به روابط دو طرف را حل کند.

این اقدامات همچنین با واکنش‌هایی از جانب کلیسا روبه‌رو بوده است.

هفته گذشته کاردینال جوزف زن، اسقف رک‌گوی سابق هنگ‌کنگ درخصوص چراغ سبزهای اخیر واتیکان به چین، مطلبی به شدت انتقادی را در فیسبوک منتشر کرد.

منبع دیگر اختلافات میان چین و واتیکان، حفظ روابط رسمی با تایوان از جانب واتیکان است، منطقه‌ای که پکن آن را استانی خودمختار می‌داند که در صورت لزوم آن را با زور پس خواهد گرفت.

این روزنامه نوشت: مساله تایوان نگرانی اصلی پکن در روابطش با واتیکان نیست زیرا اهرم‌های زیادی برای اعمال فشار بر تایوان در اختیار دارد.

هم‌اکنون واتیکان تنها متحد دیپلماتیک اروپایی تایوان است. چین فشار بر تایوان را از زمان پیروزی تسای اینگ-ون، رهبر تایوان از حزب جدایی‌طلب پیشروی دموکراتیک در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 افزایش داده است.

برچسب ها: واتیکان ، چین
نظرات بینندگان