arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۲۲۴۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۱ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶

نجفی: نتیجه مناقصه خرید ۶۳۰ واگن متروی تهران تا دو هفته آینده اعلام می‌شود

شهردار تهران با بیان اینکه مناقصه خرید ۶۳۰ واگن برای متروی شهر تهران در حال برگزاری است، گفت: نتیجه این مناقصه تا دو هفته آینده مشخص خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شهردار تهران با بیان اینکه مناقصه خرید ۶۳۰ واگن برای متروی شهر تهران در حال برگزاری است، گفت: نتیجه این مناقصه تا دو هفته آینده مشخص خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی نجفی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری توسعه حمل و نقل ریلی شهری مترو بین وزارت نفت و شهرداری تهران که صبح امروز در وزارت نفت برگزار شد، اظهار کرد: این اولین گامی است که با استفاده از اختیاری که ماده ۱۲ قانون به وزارت نفت داده شده، برای شهرداری‌های کشور برداشته می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت حمل و نقل عمومی در شهر تهران مطلوب نیست، افزود: این در حالی است که این موضوع از مهم‌ترین شاخص‌ها برای محاسبه زیست‌پذیری در یک شهر در نظر گرفته می‌شود.

شهردار تهران در مورد آمار استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر تهران توضیح داد: حدود ۹ درصد از حمل و نقل فعلی شهر تهران توسط مترو، ۱۱ درصد توسط اتوبوس و ۲۲ درصد توسط تاکسی صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر تهران زیر ۵۰ درصد است که این میزان برای یک کلانشهر ناچیز است.

نجفی با تاکید بر اینکه به ازای هر سفر با مترو حدود ۰.۶ لیتر در مصرف بنزین و ۹.۸ سنت صرفه‌جویی می‌شود، افزود: قرار است ۶۳۰ واگن قطار خریداری شود که در مراحل نهایی مناقصه قرار دارد و نتایج آن که قرار بود اواخر آذرماه اعلام شود، در اواخر بهمن‌ماه اعلام می‌شود و تصمیم‌گیری نهایی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به سهم ۵۰ درصدی دولت در ساخت مترو اظهار کرد: اگر دولت سهم ۵۰ درصدی خود را پرداخت کند، در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ خطوط جدید آغاز می‌شود و ظرفیت مترو از ۲ میلیون سفر به ۶ تا ۷ میلیون سفر می‌رسد.

شهردار تهران با بیان اینکه چند تکلیف برای دولت در زمینه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است، توضیح داد: تکلیف اول این است که دولت باید برای توسعه مترو ۵۰ درصد از منابع مورد نیاز را پرداخت کند. تکلیف دوم مربوط به بلیت مترو است. یک سوم هزینه بلیت مترو توسط مردم، یک‌سوم توسط شهرداری و یک‌سوم باید توسط دولت پرداخت شود. دولت تاکنون سهم خود را پرداخت نکرده و مردم به جای ۳۰ درصد، ۲۰ درصد از سهم خود را پرداخت می‌کنند. به عبارت دیگر ۸۰ درصد هزینه بلیت توسط شهرداری پرداخت می‌شود.

نظرات بینندگان