arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۲۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۲ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶

وزیر کشور: بهترین راه مبارزه با اعتیاد معتاد نشدن است/ باید از علم مبارزه با اعتیاد در کنار علوم دیگر استفاده کنیم

وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بهترین راه مبارزه با اعتیاد معتاد نشدن است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بهترین راه مبارزه با اعتیاد معتاد نشدن است.

به گزارش فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی در اختتامیه جشنواره دوازدهم آثار برتر مکتوب در حوزه مبارزه با مواد مخدر بر روانگردان‌ها گفت: در حوزه اجتماعی با آسیب‌های مهمی مواجه هستیم، اختصاص به کشور ما ندارد، بلکه به سطح زندگی همه جوامع در مسیر توسعه‌یافتگی حرکت می‌کنند بازمی‌گردد.

وی افزود: اعتیاد و مواد مخدر یکی از دلایل جهانی است و به همین دلیل سازمان ملل متحد با تشکیل معاونتی بر این امر مهم تمرکز کرده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: بسیاری از کشورهای در حال توسعه با موضوع حاشیه‌نشینی به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی و همچنین ناپایداری خانواده و طلاق و افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی مواجه هستند، اما در جمهوری اسلامی ایران با توجه به اعتقادات و باورهایمان معتقدیم که این حداقل اشکالات برای کشور ما هم زیاد است.

وی اظهار داشت: نگاه ما به خلقت، طبیعت و جهان متفاوت از دیگر نگاه‌های موجود در دنیاست، چرا که ما معتقدیم انسان موجودی بی‌نهایت است چرا که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مختلفی دارد.

وزیر کشور گفت: هیچ کس نمی‌تواند برای عقل، عواطف، محبت و خشم انسان حد قائل شود، چرا که یک بعد انسان الهی بوده و در قرارگیری در اوج است و یک بعد آن هم قرارگیری در حداقل ممکن است و بحث زمینی بودن انسان بازمی‌گردد.

رحمانی فضلی گفت: اعتیاد به عنوان یک عادت در انسان توقف ایجاد می‌کند، در حالی که انسان عظمت بالایی به عنوان اشرف مخلوقات دارد، اما برخی انسان‌ها با اعتیادشان با دست خود بشریت را نابود می‌کنند.

وزیر کشور گفت: باید نگاه به پژوهش و آسیب‌های اجتماعی در حوزه اعتیاد و مواد مخدر اینگونه باشد که فطرت الهی انسان و خصلت‌ها و ویژگی‌ها و رشد این ذات توجه و بر آن متمرکز باشیم و اگر کسی به این امر توجه کرد و خود را در مسیر سنت الهی و عالم هستی قرار داد، یقیناً موفق خواهد شد.

وی تصریح کرد: باید در پژوهش‌های اعتیاد و مواد مخدر به ذات انسان و شناخت دقیق و ویژگی‌های آن توجه کرد.

رحمانی فضلی افزود: اولویت اول در امر مبارزه با مواد مخدر پیشگیری است، ضمن اینکه کسانی که در حوزه درمان اعتیاد کار می‌کنند تاکنون اعلام نکرده‌اند که 20 درصد بیشتر از میانگین آمار موجود در مسیر پایداری و پاکی معتادین رسیده‌اند.

وی افزود: بهترین راه مبارزه با اعتیاد، معتاد نشدن است و بهترین راه معتاد نشدن پیشگیری است، البته بهتر راه پیشگیری هم شناخت دقیق ذات انسان است که باید در خانواده و مدرسه به آن توجه لازم شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با استفاده از علم روانشناسی، مددکاری و مشورت می‌توان با معتادان رفتار و نگاه آنها را اصلاح کرد، اما با جوانی که معتاد نشده باید با استفاده از روش پیشگیری صحبت کرد.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: باید با اصول، اعتقادات و باورها نیازهای جوانان جامعه را شناخت.

وزیر کشور افزود: باید تمام پژوهش‌ها و تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر کاربردی باشد چرا که پژوهش‌های نظری و تئوری را بارها و سالها دیده و تجربه کرده‌ایم و به اندازه کافی وجود دارد لذا حرکت در مسیر تولید پژوهش‌های کاربردی بسیار مهم است.

رحمانی فضلی گفت: علم و اجتماعی شدن، مسیرهای اصلی مبارزه با اعتیاد است.

وزیر کشور افزود: در درمان اعتیاد روش‌های سنتی و جاری وجود دارد که در ایران و خارج از کشور همین شیوه‌های درمان موجود است، اما اثرگذاری زیادی ندارد، بلکه با روش‌های جدید مبتنی بر ذات انسان، این موضوع کامل می‌شود.

وی افزود: باید با استفاده از 97 درصد جامعه پاک، آن را متولی اصلی 3 درصد معتادین جامعه کرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: روش درمان در خانه به شرط محقق شدن شرایط و امکانات بسیار خوب است و می‌تواند در کنار اقدامات صورت‌گرفته در کمپ‌ها مؤثر باشد.

وی در پایان گفت: باید از علم مبارزه با اعتیاد در کنار علوم دیگر استفاده کنیم.

برچسب ها: وزیر کشور
نظرات بینندگان