arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۲۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
مقاله مهم رئیس دفتر کالین پاول، وزیر خارجه بوش، در نیویورک تایمز:

این روزها به یاد دوران بوش و پاول می افتم؛ این بار تهدیدها ایران را هدف گرفته است / اقدامات نیکی هیلی کپی برابر اصل پاول است؛ این دستورالعمل اشتباهی است / چالش حمله به ایران 10 تا 15 بار مخرب تر از جنگ با عراق خواهد بود

پس از ارائه طرح حمله به عراق توسط پاول در آن روز سرد، من به این فکر کردم که ما دقیقا چه اقداماتی را برای کنترل تروریسم انجام دادیم . من فکر می کردم هر روشی را آزموده ایم و اقدامات ما ناکافی بوده اند . با وجود تلاش های متعدد پاول ، جامعه جهانی از طرح جنگ علیه عراق دفاع نکرد . اما نظرسنجی ها طی آن روز و هفته نشان داد که بسیاری از آمریکایی ها با شنیدن نطق پاول متقاعد شده اند که گزینه نظامی کارکردی مثبت خواهد داشت .درواقع همراهی مردم آمریکا با پاول بیش از هر عضو دیگری از کابینه ایالات متحده بود .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 لارنس ویلکرسون، سرهنگ بازنشسته ارتش امریکا و رئیس دفتر کالین پاول وزیر خارجه امریکا در طول سال های 2002 تا 2005 با انتشار مقاله ای در نیویورک تایمز نسبت به هرگونه تلاش امریکا برای حمله به ایران هشدار داد.

به گزارش «انتخاب »، در این مقاله می خوانیم؛ درست 15 سال پیش در چنین روزهایی بود که کالین پاول وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده ، با حضور در سازمان ملل از فواید جنگ پیشگیرانه با عراق سخن می گفت و از مواضع جنگ طلبانه بوش دفاع می کرد . وی به عنوان مقام ارشد ما ، تلاش می کرد برای ما روشن کند ، جنگ تنها انتخاب و گزینه موجود است . خوب به خاطر دارم که  پاول می گفت "ما با یک رژیم جاه طلب مواجه هستیم که در تلاش است بر منطقه سلطه گری کند . ما با کمک این جنگ از گسترش سلاح های کشتار جمعی و البته افزایش تروریسم در منطقه جلوگیری خواهیم کرد . در حال حاضر عراق تبدیل به جایگاهی برای تروریست ها شده و اگر ما وارد عمل نشویم به زودی تروریست ها برای جنگ با ما وارد عمل می شوند . "

پس از ارائه طرح حمله به عراق توسط پاول در آن روز سرد، من  به این فکر کردم که ما دقیقا چه اقداماتی را برای کنترل تروریسم انجام دادیم . من فکر می کردم هر روشی را آزموده ایم و اقدامات ما ناکافی بوده اند . با وجود تلاش های متعدد پاول ، جامعه جهانی از طرح جنگ علیه عراق دفاع نکرد . اما نظرسنجی ها طی آن روز و هفته نشان داد که بسیاری از آمریکایی ها با شنیدن نطق پاول متقاعد شده اند که گزینه نظامی کارکردی مثبت خواهد داشت .درواقع همراهی مردم آمریکا با پاول بیش از هر عضو دیگری از کابینه ایالات متحده بود .

 بنابراین به جرات می توان گفت پاول نقشی جدی و پررنگ در کابینه جورج دبلیو بوش برای ارائه دستور جنگ ایفا کرد و واگن حمله جنگی بدون تلاش های دو ساله وزیر امور خارجه به راه نمی افتاد.این تلاش ها در نهایت منجر به جنگ انتخابی با عراق شد . جنگی که نه تنها منجر به تلفات فاجعه باری برای منطقه و ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده شد، بلکه اوضاع تمام خاورمیانه را بی ثبات و تنش زا کرد .

ویلکرسون در ادامه می گوید : تمام این ها را برای یاداوری این موضوع گفتم که فراموش نکنیم این روزها ترامپ دقیقا از همان دستورالعمل های اشتباهی پیروی می کند که روزی جورج دبلیو بوش را به ورطه جنگ و تهدیدهای نظامی کشاند . تهدید هایی که این بار ایران را نشانه گرفته اند .

درست یک ماه پیش بود که  نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، گفت "   دولت شاهد این واقعیت غیرقابل انکار است  که ایران با قطعنامه های شورای امنیت در مورد برنامه های موشکی بالستیک خود و یمن موافق نیست."

به نظر می رسد خانم هیلی، درست مانند پاول،  با ارائه تصاویر ماهواره ای و سایر شواهد فیزیکی در تلاش است تا صحیح بودن جنگ و حمله نظامی را اثبات کند . شگفت آور است که درست همانطور که  پاول در سال 2003 در مورد سلاح های کشتار جمعی عراق سخنرانی می کرد ،روش های دولت ترامپ نیز مسیری مشابه را طی می کند . درواقع این درست برای من مثل یک کپی برابر اصل بود. تشابه شدید اظهارت خانم هیلی و آقای پاول خیره کننده بود .

اما موضوع این است که این بار جنگ گزینه مناسبی نیست ، چرا که صحبت بر سر کشوری با 80 میلیون جمعیت و شرایط استراتژیک ویژه است . بنابراین چالش مقابله با ایران بسیار خطرناک تر و حتی 10 تا 15 بار مخرب تر از جنگ با عراق خواهد بود .

نگاهی به استراتژی های تیم امنیت ملی دولت بوش نشان می دهد ، شرایط اسف بار است ، برای مثال در یک بیانیه شورای امنیت که اخیرا منتشر شده ،آمده است : "هر چه ما بیشتر تهدیدهای  کشورهایی را که در مظن تولید سلاح های کشتار جمعی هستند نادیده بگیریم ، احتمال حادتر شدن این تهدید ها نیز افزایش می یابد . "

این نوع استراتژی، ایران را  به عنوان یکی از بزرگترین تهدیدهایی که آمریکا با آن مواجه است، مطرح می کند. همانطور که  در دوران ریاست جمهوری بوش ، وی در خصوص عراق و صدام اظهاراتی مشابه را مطرح می کرد .

اما دولت آمریکا و به ویژه ترامپ باید به این موضوع دقت کنند که وارد جنگ شدن با ایران مساوی است با چالشی بزرگ تر با چین، روسیه و کره شمالی . حتی دولت ترامپ تلاش کرده تا اسنادی جعلی در خصوص ارتباط ایران با بن دلان یا القاعده منتشر کند ، اسنادی که هنوز توسط هیچ خبرگزاری رسمی تایید نشده است . این درست مشابه با اقداماتی است که بین سال های 2002 تا 2003 توسط معاون رئیس جمهور آمریکا انجام می شد تا رابطه صدام حسین با القاعده را به تصویر بکشد.

نظرات بینندگان