arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۲۶۹۰
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۹ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
الشرق گزارش داد:

بن سلمان به دردسر جدی افتاد: شکایت تاجر سعودی که در هتل «ریتز کارلتون» ریاض زندانی بود / مهمترین دفتر حقوقی در نیویورک پیگیر این ماجراست / بن سلمان در دادگاه آمریکا حاضر نشود، حکم جلبش صادر و دارایی های سعودی بلوکه می شود

احمد العسراوی، تاجر میلیاردر سعودی، بعنوان یک شهروند آمریکایی، مهمترین و بزرگترین دعوی را علیه محمد بن سلمان اقامه کرد، مبنی بر اینکه در عربستان بازداشت و شکنجه شده و بدون هیچ اتهامی آزادی اش از او سلب گردیده است؛ علاوه بر اینکه مجبور به چشم پوشی از 90 درصد ثروتش شده، ثروتی بالغ بر 11 میلیارد دلار که تنها 400 میلیون دلار از آن برایش باقی مانده است!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الشرق نوشت: احمد العسراوی، تاجر میلیاردر سعودی، بعنوان یک شهروند آمریکایی، مهمترین و بزرگترین دعوی را علیه محمد بن سلمان اقامه کرد، مبنی بر اینکه در عربستان بازداشت و شکنجه شده و بدون هیچ اتهامی آزادی اش از او سلب گردیده است؛ علاوه بر اینکه مجبور به چشم پوشی از 90 درصد ثروتش شده، ثروتی بالغ بر 11 میلیارد دلار که تنها 400 میلیون دلار از آن برایش باقی مانده است! این تاجر سعودی با طرح شکایت در برابر دادگاه عالی فدرال آمریکا، خواستار بازگشت ثروتش و جبران آن شده و از دادگاه خواست افرادی که اقدام به شکنجه او کرده اند را مجازات کند.

به گزارش «انتخاب»؛ این رسانه عرب زبان در ادامه آورده است: این دعوی توسط مهمترین دفتر وکالت در نیویورک و بخصوص علیه بن سلمان، ارائه شده، دفتری که در محاکمه های بین المللی و پیروزی در پرونده های جنجالی بزرگ، شهرت دارد. وکیل آمریکایی العسراوی، گزارشهای پزشکی در خصوص آثار شکنجه بر روی بدن العسراوی را تقدیم دادگاه عالی فدرال کرده و خواستار توقیف اموال مراجع قضایی سعودی و محاکمه ولی عهد به جرم تعدّی به حقوق شهروند آمریکایی شده است.

قاضی این پرونده یک از قضات عالی رتبه است که با ارسال نامه ای برای مسئولان عربستان از آنها خواسته است تمام اطلاعات مربوط به پرونده توقیف اموال تاجر سعودی آمریکایی، احمد العسراوی، و شکنجه وی را ارائه دهند.

براساس قانون آمریکا، دادگاه عالی فدرال حق دارد از ولی عهد سعودی درخواست کند در برابر دادگاه حضور یابد و در این باره شهادت دهد و در صورت عدم حضور، می تواند حکم بازداشت او را صادر نماید. علاوه بر اینکه تمام دارایی های عربستان در ایالات متحده بلوکه می شود، تا زمانی که این دادگاه حکم نهایی خود را صادر کند؛ دادگاهی که بالاترین مرجع قضایی بوده و تصمیمات آن غیر قابل نقض است.

به گزارش نیویورک تایمز، کاخ سفید سعی داشته برخلاف قانون اساسی آمریکا عمل کرده و در مسائل مربوط به مراجع قضایی که کاملا مستقل از دولت عمل می کند، دخالت کند، اما در نهایت به کلی کنار کشیده و امور را به دادگاه عالی فدرال واگذار کرده است؛ در ادامه، قاضی تحقیق درخواستهایی را مبنی بر احضار رئیس پلیس عربستان، فرمانده گارد پادشاهی سعودی و وزیر دفاع بن سلمان صادر کرده و حضور تمام کسانی که به نحوی در این قضیه نقش داشته اند را ضروری دانسته است، که در غیر این صورت اسامی آنها وارد لیست اینترپل می شود تا بازداشت شوند. از سوی دیگر، فاکس نیوز تصاویری از اثار شکنجه و شلاق بر روی بدن العسراوی را منتشر کرده است که موجب شکستگی در ناحیه دنده های او شده؛ این مساله هیاهوی زیادی را در شبکه های اجتماعی در ایالات متحده برانگیخته و آمریکایی ها ضمن اعلام همبستگی خود با تاجر سعودی آمریکایی، خواستار محاکمه بن سلمان شده اند.

این در حالی است که اگر اشخاص احضار شده توسط دادگاه عالی فدرال آمریکا در این دادگاه حاضر نشوند، شکایت مذکور بدون شک بر روابط آمریکا عربستان تاثیر می گذارد؛ چرا که این بالاترین مرجع قضایی در ایالات متحده، حق صدور دستوری درمورد مصادره اموال و املاک سعودی یا بلوکه آن تا پایان کامل محاکمه را دارد.

در حالتی که اقامه دعوی احمد العسراوی به نتیجه ای برسد، تمام تاجرانی که شرایط مشابهی دارند، دادگاه عالی فدرال آمریکا حکم  بازگرداندن اموال آنها و نیز محاکمه ولی عهد سعودی، تمام معاونان او، فرمانده گارد پاردشاهی، رئیس پلیس و ... را صادر خواهد کرد.

نظرات بینندگان