arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۲۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
اندیشکده کاتو:

ترامپ شاید قصد جنگ نداشته باشد، اما تهدیدات او علیه ایران احتمال وقوع جنگ را افزایش می دهد / تلفات و هزینه های درگیری با تهران 10 الی 15 برابر بدتر از جنگ با عراق خواهد بود

جان گلاسر ، در مقاله ای به تحلیل و تفسیر موقعیت هایی پرداخته که بر اثر رفتارهای متناقض ترامپ در قبال ایران و کره شمالی رخ می دهد . این مقاله در وب سایت اندیشکده (CATO) منتشر شده است .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جان گلاسر ، در مقاله ای به تحلیل و تفسیر موقعیت هایی پرداخته که بر اثر رفتارهای متناقض ترامپ در قبال ایران و کره شمالی رخ می دهد . این مقاله در وب سایت اندیشکده (CATO) منتشر شده است .

به گزارش «انتخاب»، اندیشکده (CATO)  آورده است: سیاست های ترامپ به علت تناقض های شدید ،هرگز قابل تشخیص و پیش بینی نیستند . ایده های وی اغلب قطعی ، سرکوب گرانه و البته حاوی پارادوکس و تضادهایی به شدت خطرناک است با این حال، در مورد دو مسئله امنیتی مهم  که در ذهن وی وجود دارد، جایی برای تردید نیست . از دید وی در برابر کشورهای ایران و کره شمالی رویکردی  ساده و دو محوری  وجود دارد : مقابله تهاجمی  ایده آل است و دیپلماسی بی فایده خواهد بود .

مشکل این است که حتی اگر ترامپ واقعا چندان تمایلی برای جنگ افروزی نداشته باشد، پرداختن مداوم وی به این موضوع و تهدیدهایش ، احتمال درگیری ها را افزایش می دهد . طی  ماه گذشته، ترامپ یک بار دیگر با امضای متن معاهده ،  تحریم های مربوط  به ایران را لغو کرد . معاهده ای که تحت نام  برنامه جامع  اقدام مشترک (JCPOA)، و در لوای  توافقنامه 2015 تدوین شده است  . این معاهده ،  زمینه ساز کاهش تحریم های اقتصادی علیه   ایران شده است . با این وجود ، ترامپ اعلام کرد این آخرین باری خواهد بود که او برای پیشبرد توافق دست به امضا می برد .

اما نگرانی های  رئیس جمهور آمریکا نسبت به JCPOA چندان منطقی نیست. در حقیقت یک توافق غیر مستقیم بین  آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA)، متحدان اروپایی  آمریکا ،چین، روسیه و جامعه نظامی و اطلاعاتی آمریکا وجود دارد که مانع از تخطی ایران از شرایط قرارداد  می شود .

در نتیجه اگر تلاش  های ترامپ برای لغو  JCPOA منجر به فروپاشی آن شود، ایران تنها با آمریکا مشکل پیدا نخواهد کرد و یک بی قانونی بی سابقه در سطح بین الملل رخ خواهد داد . نزدیک به 15 سال پیش در نیویورک تایمزمتنی از سخنرانی کالین پاول در خصوص جنگ با عراق در صحن سازمان ملل متحد منتشر شد . اکنون سرهنگ ارتش بازنشسته لارنس ویلکرسون، که برای پیشبرد و تنظیم این  سخنرانی به رئیس  خود یعنی پاول کمک کرد، هشدار می دهد که "دولت ترامپ" همان انتخاب گزینه غلطی را انجام می دهد که سال ها پیش بوش انجام داد .

اگرچه ویلکرسون از عبارت" کابینه متحد  ترامپ" استفاده می کند، اما لازم است توجه داشته باشید که اکثر کابینه رییس جمهور در این مورد با او همفکر  نیستند. در واقع، وزیر دفاع جیمز متیس، وزیر امور خارجه رکس تیلرسون ، مشاور امنیت ملی ،ریاست ستاد فرماندهی استراتژیک ایالات متحده و بسیاری دیگر معتقدند که ماندن در معامله هسته ای از عاقلانه ترین کارهایی خواهد بود که دولت ایالات متحده باید انجام دهد . این گروه معتقدد تضعیف توافق هیچ ضرورتی ندارد .

با این حال، رئيس جمهور تعدادی متحد نیز دارد . برای مثال ؛ نیکی هیلی ، سفیر سازمان ملل و مایک پمپئو، مدیر سیا جزو طرفداران تهدیدهای ترامپ هستند .  گاردین در ماه اوت گزارش داد که برخی از مقامات اطلاعاتی ایالات متحده تحت فشار از جانب کاخ سفید قرار دارند تا یک توجیه موجه و متناسب برای  نقض توافقنامه هسته ای 2015،  پیدا کنند . درست همانطور که گروهی مسئول دلیل تراشی برای حمله آمریکا به عراق بودند. در ماه نوامبر، پمپئو اسنادی را از حمله بن لادن منتشر کرد که هدفش القای این باور بود که یک اتصال عملیاتی بین ایران و القاعده  وجود دارد . سخنرانی تئاتری هیلی در ماه دسامبر در سازمان ملل ، با تکیه بر یک پس زمینه هالیوودی از  موشکهای ایران، یادآور نمایشنامه نویسی  و بازیگری سال ها پیش توسط پاول در  سازمان ملل متحد بود .

ارزش واقعی JCPOA  بیش از آن که بر محدودیت های فنی بر برنامه هسته ای ایران متمرکز باشد ، بر این اصل استوار است که مثل یک مانع روانشناختی آمریكا را از جنگ با ایران بر حذر می دارد . فارغ از این که آیا جنگی بین این کشورها در می گیرد یا خیر ، باید بپذیریم نظر ویلکرسون صحیح است و تلفات و هزینه های جنگ با ایران 10 الی 15 برابر بدتر از جنگ با عراق خواهد بود .

افزون بر این ها تقابل با کره شمالی  به مراتب دشوارتر خواهد بود . طی هفته گذشته، رئیس جمهور آمریکا  تصمیم گرفت نامزد انتخابی خود برای دریافت عنوان سفیر در کره جنوبی را لغو سفر کند . وی علت این اقدام نگرانی در مورد چشم انداز آینده در مورد کره و البته نگرانی در خصوص وضعیت شمال شرقی آسیا عنوان کرد .

روزنامه نیویورک تایمز روز پنج شنبه  در این خصوص نوشت نگرانی های ترامپ در خصوص کره ،به افزایش احتمالات مرور گزینه های نظامی دامن می زند. پنتاگون نگران است که کاخ سفید بارها  و بارها  به سوی اقدام نظامی در شبه جزیره کره قدم برداشته است . موضوعی که می تواند فاجعه بار تلقی شود .

نظرات بینندگان