arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۲۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
المانیتور:

استراتژی تازه سعودی برای کاهش نفوذ ایران در بغداد: مشارکت در بازسازی عراق / نامه حیدرالعبادی به ملک سلمان

بازسازی مناطق سنی آزاد شده عراق، افق های جدیدی را برای این کشور فراهم کرده است. اکنون برای احیای مناطق آزاد شده از عملیات تروریستی داعش، نزدیک400 شرکت برای تامین مالی بازسازی مشارکت کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مصطفی سدوم در المانیتور نوشت: بازسازی مناطق سنی آزاد شده عراق، افق های جدیدی را برای این کشور فراهم کرده است. اکنون برای احیای مناطق آزاد شده از عملیات تروریستی داعش، نزدیک400 شرکت برای تامین مالی بازسازی مشارکت کرده اند.

به گزارش «انتخاب»؛ این نشریه تحلیلی آمریکایی در ادامه آورده است: بر طبق برنامه سلمان جمیلی، عراق برای انجام این پروژه نیازمند 100 میلیارد دلار از سوی کشورهای دیگر است. عربستان سعودی در میان این کشورها از این فرصت برای متوقف کردن نفوذ فزاینده ایران در بین النهرین استفاده کرده است. از دیدگاه عراق، عربستان سعودی یکی از بازیگران بزرگ در این فرایند در نظر گرفته شده است و خواستار ایفای نقش گسترده این کشور هستند.

در این راستا حیدرالعبادی نخست وزیر عراق در 18 ژوئن در طی یک نامه ای به ملک سلمان بن عبدالعزیر پادشاه عربستان سعودی فرستاد و درخواست کمک و حمایت کرد. در همان روز ملک سلمان بر تمایل دولت عربستان برای کمک به عراق تاکید کرد. وی گفت که کشور عراق برادر عربستان سعودی است و از اهمیت استراتژیک گسترده ای برخوردار است.

یکی از نشانه های نزدیکی عراق به عربستان سعودی به دیدار سلیم الجبوری سخنگوی پارلمان عراق در 18 ژوئن در بغداد با عبدالعزیز الشمری سفیر عربستان می توان اشاره کرد که وی از حمایت کشورش در عراق را در این مسئله مورد تایید قرار داد. ریاض درصدد نزدیکی به عراق است تا از این طریق نفوذ ایران که از زمان سرنگونی صدام حسین در سال 2003 تشدید یافته است را کاهش دهد.

سلمان الانصاری رئیس کمیته امور روابط عمومی سعودی و آمریکا به المانیتور گفت: « میزان مشارکت عربستان در بازسازی مناطق آزاد شده با هیچ سقف مالی محدود نشده است» همچنین این کشور در کنفرانس کشورهای کمک کننده که قرار است در 14 تا 16 فوریه در کویت برگزار گردد مشارکت دارد. عبدالزهره الهنداوی" سخنگوی وزارت برنامه ریزی عراق به المانیتور گفت که پادشاه تایید کرده است که در این مراسم شرکت خواهد کرد اما وی از این که برنامه سرمایه گذاری عربستان چگونه است را فاش نکرد.

وی همچنین گفت: « عراق به شدت بر نقش عربستان سعودی در فرایند بازسازی متکی است زیرا که این کشور نقش و نفوذ سیاسی و اقتصادی گسترده ای در منطقه دارد» بلوک های سیاسی مناطق آزاد شده به عربستان این فرصت را می دهد تا دو پرنده را با یک سنگ ضربه بزند و همچنین می تواند حسن نیت خود در مقابل عراق ثابت کند و در این مناطق به پایگاه های اجتماعی دست پیدا کند. بنابراین دو کشور در طول سه سال گذشته رابطه سیاسی داشته اند و حمایت عربستان سعودی از احیای مناطق آزاد شده می تواند زمینه روابط دوستانه بین دو کشور را برقرار کند.

مترجم: علیرضا علیپور

نظرات بینندگان