arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۳۱۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۶

دیدار وزیر خارجه انگلیس با آنگ سان سوچی

وزیر امور خارجه انگلیس امروز (یکشنبه) با آنگ سان سوچی، رهبر غیرنظامی میانمار در پایتخت این کشور دیدار کرده و در این دیدار بر لزوم رسیدگی به بحران آوارگان اقلیت مسلمان روهینجا تاکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه انگلیس امروز (یکشنبه) با آنگ سان سوچی، رهبر غیرنظامی میانمار در پایتخت این کشور دیدار کرده و در این دیدار بر لزوم رسیدگی به بحران آوارگان اقلیت مسلمان روهینجا تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس در حالی با آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار در شهر نایپیداو دیدار و گفت‌وگو کرد که طی ماه‌های اخیر وجهه آنگ سان سوچی نزد جامعه بین‌المللی به سبب نحوه تعامل او با بحران مربوط به روهینجا خدشه‌دار شده است.

این دیدار جانسون با سوچی در جریان سفر چهار روزه او به منطقه آسیا و بعد از بازدید جانسون از یک اردوگاه آوارگان در منطقه "کاکس بازار" بنگلادش صورت گرفت.

گزارش شده که در بنگلادش حدود 700 هزار آواره روهینجایی از زمان عملیات ارتش میانمار در اوت گذشته علیه این اقلیت در استان راخین اسکان داده شده‌اند.

سازمان ملل میانمار را از بابت اقداماتش علیه اقلیت روهینجا متهم به پاکسازی قومی کرده است.

با این حال میانمار اتهام‌های مطرح شده علیه خود را از این بابت رد کرده و در عین حال جلوی رفتن بازرسان سازمان ملل به مناطق درگیری را گرفته است.

وزارت خارجه میانمار در پستی در فیسبوک در ضمن انتشار تصاویر دیدار جانسون و سوچی نوشت: این دو نفر در دیدار امروز خود در فضایی باز و دوستانه درباره جدیدترین تحولات مربوط به استان راخین از جمله برنامه ریزی برای پذیرش آوارگان بازگشتی بحث کرده‌اند.

پیش از این دیدار، وزارت خارجه انگلیس اعلام کرده بود که جانسون قصد دارد در دیدار با سوچی بر لزوم "پایان دادن به درد و رنج‌ها در استان راخین و بازگشت و داوطلبانه آوارگان" تاکید کند.

جانسون قرار است اواخر امروز از استان راخین نیز بازدید کند.

وی بعد از بازدیدش از کمپ آوارگان در بنگلادش گفته بود که آوارگان مسلمان روهینجا تنها باید طبق موافقت خودشان و "زمانی که شرایط درست باشد" به میانمار بازگردد.

او همچنین اظهار داشت که باید بر هرگونه فرایند بازگشت این آوارگان به استان راخین نظارت بین‌المللی وجود داشته باشد.

جانسون گفت: من در ضمن استقبال از گام‌های دولت‌های برمه و بنگلادش در راستای تضمین بازگشت این افراد به خانه تاکید می‌کنم که ضروری است آوارگان روهینجا اجازه بازگشت داوطلبانه به خانه‌های خود در راخین در ضمن حفظ ایمنی و منزلت آنها و درست شدن شرایط در برمه و تحت یک نظارت بین‌المللی را پیدا کنند.

او گفت: من با چشم خودم شاهد شرایط زندگی وحشتناک آوارگان روهینجا بوده‌ام و این تعهد من برای همکاری با شرکای بین‌المللی به هدف ارتقای زندگی این مردم در سال 2018 تقویت کرده است.

نظرات بینندگان