arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۳۲۰۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۰ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۶

جانسون: تردید دارم سوچی ابعاد کامل اتفاقات روهینگیا را درک کرده باشد

وزیر امور خارجه انگلیس در پی بازدیدش از استان راخین میانمار اظهار داشت که در جریان این بازدید شاهد "نابودی محض" در این منطقه بوده و نسبت به اینکه آنگ سان سوچی "وحشت" حاصل از بحران روهینجا را درک کند، تردید دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه انگلیس در پی بازدیدش از استان راخین میانمار اظهار داشت که در جریان این بازدید شاهد "نابودی محض" در این منطقه بوده و نسبت به اینکه آنگ سان سوچی "وحشت" حاصل از بحران روهینجا را درک کند، تردید دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس اظهار داشت که در جریان سفرش به میانمار با آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی این کشور درباره وضعیت مربوط به بحران آوارگان مسلمان روهینجا صحبت کرده اما نسبت به اینکه او "وحشت کامل" حاصل از اتفاقات افتاده را درک کند،‌ تردید دارد.

او گفت: من فکر نمی‌کنم که او ابعاد کامل اتفاق افتاده، ترس و وحشت ناشی از همه اتفاقات و نابودی محض در این منطقه را درک کرده باشد.

او ادامه داد: نمی‌دانم آیا کسی تا حالا دیده باشد که بشریت علیه همنوعانش چنین کاری انجام داده یا خیر. من در طول عمر خودم هیچ چیز مثل این ندیدم.

جانسون گفت: صدها روستا در این منطقه به آتش کشیده شدند. این به شدت ویرانگر بوده و من فکر می‌کنم اکنون ما به نوعی از آرامش و همچنین رهبرانی احتیاج داریم که با همکاری با آژانس‌های سازمان ملل این مردم آواره را به خانه بازگردانند.

جانسون تصریح کرد: روستاییان به حدی وحشت زده بودند که حتی نمی‌توانستند بگویید چه کسی خانه‌های آنها را آتش زده است.

او اظهار داشت: ما همواره این روایت مضحک را شنیده‌ایم که روستاییان خودشان خانه‌هایشان را به آتش کشیده‌اند اما خود این روستایی‌ها چنین روایتی را پوچ می‌دانند.

او گفت: من معتقدم سوچی همچنان می‌تواند تغییری را به وجود آورده و وضعیت را متفاوت کند اما او برای این کار نیاز دارد که آژانس‌ها را وارد عمل کند و آوارگان را به نحوی به خانه بازگرداند که ایمنی و منزلت آنها حفظ شده و این کار داوطلبانه صورت بگیرد.

جانسون بعد از دیدار با سوچی نیز گفت: بریتانیا یک کمک کننده مهم به رفع این بحران انسانی است. ما همچنان از همه ابزارها و نفوذ دیپلماتیک خود در صحنه جهانی استفاده خواهیم کرد تا آینده‌ای بهتر را برای قوم روهینجا رقم بزنیم.

او خاطر نشان کرد: من سوچی را تشویق کردم تا میانجی یک توافق صلح ملی شود و از طریق آن به 70 سال جنگ در کشورش پایان دهد.

در عین حال جانسون در بیانیه‌ای گفت: من در دیدار با مقام‌های میانمار بر اهمیت اینکه مقام‌های این کشور اقدام به اجرای تحقیقات کامل و مستقل درباره خشونت‌ها در راخین کنند، تاکید کردند و اینکه آنها باید مسئولان نقض حقوق بشر را پاسخگو بدانند.

او گفت که به سوچی بر "فوریت" ایجاد شرایطی در راخین برای آنکه تبدیل به یک مکان امن برای بازگشت آوارگان روهینجا بدون هیچگونه ترس و وحشتی شود، تاکید کرده است.

جانسون در عین حال گفت که در دیدار با سوچی به مساله دو خبرنگار بازداشت شده خبرگزاری رویترز همه اشاره کرده است.

 

برچسب ها: جانسون ، میانمار ، سوچی
نظرات بینندگان