arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۳۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۸ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۶

خشایار الوند: صداوسیما در اختتامیه فیلم فجر کار خارق‌العاده‌ای نکرد / باید برایش کف و سوت بزنیم؟

خشایار الوند با بیان اینکه صداوسیما با پخش اختتامیه فیلم فجر چندان کار خارق‌العاده‌ای نکرده است، گفت: پخش مراسم اتفاق مثبتی است اما من ذوق‌زده نمی‌شوم به دلیل اینکه تلویزیون به وظیفه خود عمل کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خشایار الوند: صداوسیما در اختتامیه فیلم فجر کار خارق‌العاده‌ای نکرد / باید برایش کف و سوت بزنیم؟

خشایار الوند با بیان اینکه صداوسیما با پخش اختتامیه فیلم فجر چندان کار خارق‌العاده‌ای نکرده است، گفت: پخش مراسم اتفاق مثبتی است اما من ذوق‌زده نمی‌شوم به دلیل اینکه تلویزیون به وظیفه خود عمل کرده است.

این نویسنده به پخش زنده اختتامیه جشنواره فیلم فجر از تلویزیون اشاره و بیان کرد: پخش این مراسم به دلیل اینکه سال‌های قبل پخش نشده یا با تاخیر به روی آنتن رفته، به چشم آمده است. ضمن اینکه در این مدت برنامه «هفت» هم از تلویزیون پخش شد و زمان زیادی را به فیلم‌ها اختصاص داد.

او ادامه داد: صداوسیما با پخش مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر به وظیفه خود عمل کرده است؛ بنابراین چندان جای خوشحالی ندارد زیرا از صداوسیما این انتظار می‌رود که به سینما توجه کند و برنامه‌هایی در این راستا بسازد. نمی‌شود که مجری پشت تریبون خود برود و فیلم‌ها را همراه منتقد ریز ریز کند و بعد بگوید فیلم‌ها راببینید؛ همین فیلم‌ها زمان اکران اگر بخواهند تیزر پخش کنند، ایراداتی به آن‌ها گرفته می‌شود و در نهایت باید پول کلانی پرداخت کنند تا تیزر فیلم‌ها آن‌ها از تلویزیون پخش شود. اگر تلویزیون می‌خواهد از سینما حمایت و به آن کمک کند، موقع اکران این کار را انجام دهد و تیزر و تبلیغات آن‌ها را پخش کند تا فیلم‌ها بین مردم نفوذ داشته باشند.

الوند با بیان اینکه تلویزیون باید خود را به‌روز کند، اظهار کرد: این مساله اجتناب ناپذیر است و تلویزیون باید خود را با سلایق بیننده‌ها و در جهت جذب مخاطب به‌روز کند.

او اضافه کرد: یکسری خط قرمزهای الکی وجود دارد که معلوم نیست از چه زمانی و چرا به وجود آمده است؛ برای مثال در جشنواره فیلم فجر که معاون رییس جمهور، چند نماینده مجلس و تعدادی فرهیخته حضور دارند چه اتفاقی ممکن است بیفتد که می‌ترسیم مستقیم پخش شود. ما از یکسری مسائل عبور کردیم و برای ملت و مسوولان حل شده است، بنابراین بهانه حجاب برای پخش نکردن این نوع مراسم خوب نیست، در تظاهرات ۲۲ بهمن هم افرادی با پوشش متفاوت حضور داشتند و با آن‌ها مصاحبه هم گرفته می‌شد.

این نویسنده با اشاره به اینکه پخش اختتامیه از تلویزیون اتفاق مثبتی است، بیان کرد: اما من ذوق‌زده نمی‌شوم به دلیل اینکه تلویزیون به وظیفه خود عمل کرده و یک برنامه پربیننده را که مخاطبان دوست دارند و در جهت جذب مخاطب است را به مدت سه ساعت روی آنتن فرستاده است. این اولین و طبیعی‌ترین قدم است و کار عجیبی نیست اما جای خوشحالی دارد.

او به رقبای تلویزیون اشاره کرد و ادامه داد: اگر تلویزیون به برخی عرصه‌ها وارد نشود، رقبای آن وارد خواهند شد بنابراین اگر اختتامیه را به روی آنتن نمی‌بُرد یکی از تلویزیون‌های اینترنتی آن را پخش می‌کرد و مردم می‌دیدند. دوره انحصار اوقات فراغت مردم در دست تلویزیون سپری شده و مردم حق انتخاب دارند. اگر تلویزیون می‌خواهد همچنان انتخاب مردم باقی بماند باید خود را به‌روز کند، رقبا را به رسمیت بشناسد و تلاش کند که توجه مخاطب خود را جلب کند.

خشایار الوند در پایان گفت: برای فردی که به وظایف طبیعی خود عمل می‌کند چرا باید کف و سوت بزنیم. میلیون‌ها یا میلیاردها تومان از جیب ملت هزینه می‌شود برای اینکه صداوسیما آینه تمام نمای جامعه باشد و این مراسم جشنواره هم بخشی از اتفاق فرهنگی است که در جامعه پیش می‌آید که به بهانه دهه فجر هم برگزار می‌شود و فیلم‌های این جشنواره هم انقلابی و مضامین مورد توجه صداوسیما است؛ بنابراین چرا تلویزیون نباید از این مساله بهره‌برداری کند.

نظرات بینندگان