arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۳۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۶
روایت روزنامه البناء از تحولات روزهای اخیر در سوریه و پیام های رد و بدل شده پیش و پس از سرنگونی جنگنده اسرائیل؛

پوتین به نتانیاهو: شما می توانید جنگ را با ایران و متحدانش اغاز کنید، اما قادر به کنترل آن نخواهید بود

ساقط شدن جنگنده اسرائیلی به همان اندازه که پیامی برای دولت نتانیاهو و ژنرالهای او، در این باره که اگر قواعد درگیری تغییر نکرده، به آرامی در حال حرکت به سمت تغییر است، پیامی برای ایالات متحده نیز دارد، مبنی بر اینکه جنگنده های شما به دیرالزور حمله برده، جنایتهایی را مرتکب شدند و در صورت تکرار چنین اقداماتی، این جنگنده ها سرنوشتی مشابه جنگنده اف16 خواهند داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه البناء چاپ بیروت نوشت: ساقط شدن جنگنده «اف16» اسرائیل و ساخت آمریکا، توسط موشکهای «سام5» و ساخت روسیه، حادثه ای غیر عادی محسوب می شود؛ نه تنها به خاطر مواضع دولت سوریه در مقابله با طرح صهیوآمریکایی، بلکه از این جهت که آن جنگنده آمریکایی اسرائیلی در زمانی بسیار حساس و پیچیده وارد حریم سوریه شده بود؛ درست در هنگامی که اوضاع به سمت افزایش تنشها پیش می رفت، به این دلیل که سوریه و هم پیمانان آن پس از بازپس گیری زمام امور در میدان سوریه، موازین قوا را به نفع خود تغییر دادند؛ مساله ای که آمریکا و اسرائیل را بر آن داشت ابزارهای خود در میدان مبارزه سوریه را تغییر هند؛ از این رو به اقداماتی تازه روی آوردند؛ از جمله ساقط کردن جنگنده روسی با استفاده از موشک آمریکایی از سوی تروریستها، دخالت نظامی ترکیه در سوریه به بهانه مقابله با خواسته های کردها، حمله آمریکا به پایگاههای نیروهای مردمی هم پیمان سوریه در دیرالزور، و بالاخره، حمله اسرائیل به پایگاههای سوریه که پاسخ به آن، سرنگونی جنگنده اف16 اسرائیل بر فراز فلسطین اشغالی بود.

به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه عرب زبان در ادامه آورده است: پس اتفاق غیر عادی که در این ماجرا وجود دارد، کدام است؟ بدیهی است که این مقابله، از تصمیمات مقامات عالی رتبه ای برای جلوگیری از تجاوزهای پی در پی اسرائیل به خاک سوریه در طول 7سال گذشته حکایت دارد. این تصمیم تنها متعلق به محور مقاومت نیست، بلکه رهبری روسی و پوتین نیز از آن به دور نیستند؛بویژه پس از دو حادثه سرنگونی جنگنده روسی با موشک ساخت آمریکا و حمله آمریکا به دیرالزور؛ آنچه که لائوروف را بر آن داشت تا به صراحت از تصمیم آمریکا برای تقسیم سوریه و سیطره بر ثروتهای آن سخن بگوید.

پاسخ قدرتمند و قاطع سوریه به تجاوز اسرائیل، چند روز پیش از برگزاری نشست روسی ایرانی ترکی، صورت گرفت، تا خطاب به ترکیه بر این مساله تاکید کند که عملیات نظامی آن در عفرین و منبج، با هماهنگی با روسیه انجام شده است، و نه سوریه؛ اما این جوازی برای بقای طولانی ترکیه در داخل سوریه، نیست.

ساقط شدن جنگنده اسرائیلی به همان اندازه که پیامی برای دولت نتانیاهو و ژنرالهای او، در این باره که اگر قواعد درگیری تغییر نکرده، به آرامی در حال حرکت به سمت تغییر است، پیامی برای ایالات متحده نیز دارد، مبنی بر اینکه جنگنده های شما به دیرالزور حمله برده، جنایتهایی را مرتکب شدند و در صورت تکرار چنین اقداماتی، این جنگنده ها سرنوشتی مشابه جنگنده اف16 خواهند داشت.

از سوی دیگر، حادثه اخیر، پیامی بود برای ائتلافی که دولت امریکا به دنبال تشکیل آن در منطقه، برای مقابله با ایران است؛ پیامی با این محتوا: محور مقاومت در نظر دارد که شما دولتهای متجاوز و دشمن هستید، و در هر جنگی با شما بعنوان عضو اصلی در میان این دولتها و در کنار رژیهم صهیونیستی مبارزه خواهد کرد.

یکی دیگر از جوانب پاسخ قاطع سوریه به اسرائیل، پیام روسیه برای آمریکاست، پیامی با این مضمون: ساقط کردن جنگنده روسی با موشک آمریکایی اقدامی شنیع بوده که روسیه هرگز به آرامی از کنار آن نخواهد گذشت.

پوتین در دیدار با نتانیاهو بر این مساله تاکید کرده بود که شما می توانید جنگ را اغاز کنید، اما قادر به کنترل ان نخواهید بود. آنچه اتفاق افتاد، بخش کوچکی از حوادثی است که در صورت وقوع جنگ، برای اسرائیل بوقوع می پیوندد.

تاکید روسیه بر این نکته که محور مقاومت در هر جنگی در آینده متحد خواهند بود و تلاش برای اختلاف افکنی بین اعضای آن بی فایده است، در عکس العمل سوریه در مقابل تجاوز اسرائیل نمود یافت.

ماحصل آنچه از لحظه سرنگونی جنگنده اسرائیلی تا لحظه حاضر اتفاق افتاده، بیانگر آن است که حوادث در روزهای آینده به نفع محور مقاومت، از ایران گرفته تا سوریه، عراق، لبنان و فلسطین، خواهد بود.

 

نظرات بینندگان