arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۳۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۰ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۶

اعتراض یونان به برخورد کشتی ترکیه‌ای به قایق گشت ساحلی در جزایر مورد مناقشه

یونان بابت برخورد کشتی ترکیه‌ای به یکی از قایق‌های گشت ساحلی‌اش در جزایر مورد مناقشه در دریای اژه اعتراض کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یونان بابت برخورد کشتی ترکیه‌ای به یکی از قایق‌های گشت ساحلی‌اش در جزایر مورد مناقشه در دریای اژه اعتراض کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، گشت ساحلی یونان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصادف در منطقه "ایمیا" (در ترکیه کارداک) و در دریای اژه رخ داده است.

گشت ساحلی یونان در ادامه بیانیه خود آورده است، یک کشتی گشت‌زنی ترکیه‌ای دست به مانوری خطرآفرین زد و باعث شد تا به قایق گشت ساحلی یونان در این منطقه برخورد کند.

ترکیه و یونان دو کشور عضو ناتو در بسیاری از مسائل شامل قبرس به شدت دچار اختلاف نظر هستند. آنها در سال 1996 حتی در آستانه جنگ بر سر تمامیت ارضی قبرس قرار گرفتند اما این تنش‌ها از آن زمان کمتر شده است.

وزارت خارجه یونان در بیانیه‌ای اعلام کرد: رخدادهای خطرناک نظیر تصادف کشتی ترکیه‌ای با قایق گشت ساحلی یونان که زندگی انسان‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد،‌ در نتیجه اقدامات و رفتارهای تحریک آمیز از سوی ترکیه است که در روزهای گذشته شدت هم داشته است.

در ادامه این بیانیه با اشاره به این مساله که سفیر ترکیه در یونان نیز احضار شده، آمده است: ترکیه باید به نقض قوانین بین‌الملل پایان دهد و کاری نکند که روابط دو کشور مخدوش شود.

یکی از منابع مطلع دفتر بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه نیز گفت که وی با الکسیس سیپراس، همتای یونانی‌اش در تماسی تلفنی گفته که آتن باید اقدامات لازم را در کاهش تنش در دریای اژه انجام دهد.

همچنین وزارت خارجه ترکیه این مساله را رد کرد که برخورد کشتی ترکیه‌ای با قایق گشت ساحلی یونان خطا بوده است و اعلام کرد که اظهارت دولت آنکارا برای منحرف کردن اذهان مردم است و این کشور همیشه حقیقت را تحریف می‌کند.

نظرات بینندگان